Szeretek azokról a dolgokról írni ezen a blogon, amiről senki más nem teszi meg, vagy legalábbis nem elég hangsúlyosan teszik meg. Ma a webáruház admin felülete van soron és annak a tárgyalása, hogy ez miért is sokkal fontosabb annál, mint amennyire általában hangsúlyozzák.
A címből már ki lehet következtetni, hogy mit szoktam hiányolni általában az ajánlatkérésekben, és tulajdonképpen szinte csak azok szoktak mélyebben belemenni a "...és az admin felületet megnézhetjük?" jellegű kérdésekbe akiknek már volt egy webáruháza és mondhatjuk azt, hogy "végig kínlódta" az egészet az admin felület miatt.
Akik először kérnek ajánlatot ők általában erről semennyire sem érdeklődnek, maximum annyira, hogy "ugye én tudok-e feltölteni termékeket az áruházba és nem kell ehhez az Önök segítsége". Az ilyen jellegű kérdésekre a válasz általában IGEN, azonban remélem azt ti is érzitek, hogy egy ilyen jellegű eldöntendő kérdés egy admin felület esetében nem adhat kielégítő választ arra, hogy
- pontosan mit lehet csinálni az admin felületen
- hogyan lehet új adatokat/tulajdonságokat/képeket megadni, felvinni
- hogyan lehet gyorsan és hatékonyan keresni a termékek között, amikor módosítani akarunk valamit
- mennyire esik kézre a használata, mennyire ergonómikus, logikus felépítésű
- vannak-e jogosultsági körök
- van-e lehetőség tömeges importra/exportra
- hogyan van kezelve a vásárlás folyamata
- van-e lehetőség kimutatások, riportok készítésére
- stb.
(Kép a Test Drive II. játékból)
Tulajdonképpen azt látom, hogy senki sem szeretné elvinni a webáruházat egypróbakörre, pedig nem is tudja azt, hogy mennyire fontos lenne számára. Egy dolog az, hogy a webáruház hogyan néz ki, hogy milyen marketing funkciók vannak benne és mire van esetleg lehetőség még utána, egy másik dolog pedig az, hogy az admin felület mennyire kezelhető, mennyire támogatja a munkavégzést.
Ha már annyi példát felhoztam a webáruház-autó kapcsolatában, akkor álljon itt egy újabb: a jobb autószalonokban ki lehet próbálni az autót teszt vezetésre el lehet vinni, meg lehet nézni hogyan viselkedik a kiváló magyar kátyús utakon, mit csinál a kanyarban, mennyire hangos alapjáraton, vagy 130 km/ó sebességgel (szakítva :) ) a pályán, ezek mind-mind fontos szempontok akkor amikor az ember vesz egy olyan valamit több éven keresztül fog használni! Ez a fajta tesztvezetés is olyan, hogy nehéz leírni, érezni kell, érezni kell azt, hogy hogyan viselkedik az autó, mennyire logikus a műszerfal, hogyan használhatóak ki a kényelmi funkciók, stb... Nem nagyon szeretném ezt részletezni, mert ez a blog nem autókkal foglalkozik :)
Láttam már pár admin felületet és sok esetben sajnos egy használhatatlan valamit neveznek admin felületnek. Néha olyan alapvető funkciókat nem tud, mint a listákban való keresés, vagy hogy az egyik helyről át lehessen menni a másik helyre, mondjuk a megvásárolt termékek listájából meg lehessen nyitni az adott termék admin felületét, vagy éppen a képeket nem méretezi át a rendszer megfelelően amelyeket a felhasználók feltöltenek.
Egyszer már láttam olyan megoldást is, hogy az admin felületen nem volt felvezetve egy mezőnek a szerkeszthetősége, így a webáruház tulajdonosa egy webes adatbázis kezelő program (nevezetesen Phpmyadmin) szoftverben kellett, hogy táblákat és értékeket módosítson, nos, ha csak azt vesszük, hogy hetente 15 percet kell emiatt valakinek plussz munkát végezni az áruházon, akkor mivel egy évben 52 hét van, ez 780 perc, vagyis 13 óra, ez majdnem két nap teljesen felesleges munka, de nyilván ha egy áruházban egy ilyen hiba van, akkor van ott még más is...
Pedig az admin felület nagyon fontos, hiszen a webáruház tulajdonosa, vagy annak megbízottjai azzal fognak dolgozni több éven keresztül. Ha az admin felületen akadnak nehézségek, az kihatással lesz a munkafolyamatokra, lassítani fogják a munkát az áruházzal vagy csökkentik a bolt versenyképességét.
Egyszóval érdemes elvinni az áruházat egy próbakörre még a vásárlás előtt! Tudom azt is, hogy nem lehet 100%-osan megoldani azt, hogy a saját áruházunk majdan kész admin felületét lássuk, de kérhetünk bepillantást az adminba azért, hogy megnézzük mennyire egyszerű mondjuk egy terméket feltölteni, képet cserélni, termék inaktívvá tenni, kategóriát átnevezni, stb.