Azt hiszem, hogy jó sokat kellett várni erre a bejegyzésre, de végre megszületett. Inspirációt adott nekem az is, hogy tudomásom szerint megjelent az első hazai webáruház a Facebookon, ez pedig a Kelly Kiadó webshopja, amely itt érhető el (a shop fülre kell kattintani).
A közösségi média egyértelműen trend 2010-ben így várható volt, hogy az online vásárlás is elmozdul ebbe az irányba. Első körben persze csak a hazai webáruházak közül néhánynak született rajongói oldala, ez tulajdonképpen még csak az első lépés volt és nem is nevezném igazából rettentő nagy fordulatnak, hiszen az iwiw fénykorában (szvsz. 1-2 éve) is naponta kaptam a bejelölést, hogy XY cég vagy XZ weboldal ismerőnek jelölt. Természetesen annó az a kőkor volt... amikor a közösségi felületeket a cégek spamre használták ki.
Aztán szépen lassan finomodott minden és már megszűnt a "push marketing" a Facebookon vagy csak nagyon elenyésző lett helyette viszont voltak csoportok és meg lehetett hívni bele barátokat, nos ez már egy jóval árnyaltabb kevésbé erőltetett marketing. Szépen elindulhatott a kommunikáció a cég és a vásárlók között! Vannak akik ezt nagyon ügyesen csinálják és tulajdonképpen mára 4.000-5.000-es rajongói klubbal rendelkeznek. Nyilvánvaló, hogy ebből az irányból nekik igencsak nagy forgalom generálódik.
Harmadik körben (mostanában) pedig megjelent az "Univerzális LIKE", avagy szinte bárhol vagyok tudom lájkolni (ékes magyar szóval... :S ) az adott cikket, terméket stb. Ezáltal a barátaim látják, hogy a Facebookon kívül éppen mit csinálok, mit olvasok stb. Amennyiben a webáruházaknak is van ilyen lehetősége, akkor egyes termékeket is meg tudok így jelölni, tehát látom, hogy a barátaimnak mely termékek tetszettek. Ez most egy vásárlói döntési folyamatban előbb-utóbb pozitívan fog hatni rám, még ha nem is tudok róla. Nem mellesleg pedig mennyivel barátságosabb az oldal, hogy ott vannak a barátaim fényképei rajta.
És akkor most eljutottunk arra a pontra, hogy a Facebookon belül is lehet webáruházat létrehozni, sőt egyes webshop motorokkal akár vásárolni is! (Igazából ilyen lehetőség már régebben létezett, de úgy érzem, hogy most érett meg rá a piac.)
Az egyik ilyen Facebookon belüli ingyenes webshop motor szolgáltató a Payvment. Saját bevallásuk szerint a legelterjedtebb webshop motor a Facebook oldalon belül. A Payvment teljes szolgáltatást nyújt, mindent a Facebookon belül lehet elvégezni, a termékek feltöltését, adminisztrációját, az egyes rendelések kezelését, stb. Az egyetlen hátránya ezen áruházaknak, hogy egyelőre magyar verzió nemigen létezik belőle.
Ebből sajnos nem lesz meglepetés... ugyanis csak Olaszországba szállítanak.
A másik megoldás a Kelly Kiadó által is használt ShopTab. Ez nem egy teljes funkcionalitású webáruház csupán egy felület ahová fel lehet tölteni a termékeket a Rajongói oldalon, de a vásárlás már a "rendes" webáruházban történik, tehát a ShopTab csak olyan felhasználóknak jó, akik már rendelkeznek egy bérelt vagy saját domain név alatt futó webáruházzal.
A fentieket összefoglalva egyelőre úgy gondolom, hogy nem kell attól tartani, hogy minden saját domain név alatt futó webáruház hirtelen bezár és mindenki csak a Facebookon keresztül tud árulni, vagy éppen fog venni. A kisebb webshopoknak jó lehetőség lehet nyitni efelé a piaci szegmens felé, de a nagyobb webáruházaknál nem hinném, hogy pár hónapon belül 5%-os forgalom növekedésnél többet lehetne produkálni, habár ha belegondolunk abba, hogy nagy forgalom esetén az az 5% is jelentős, akkor mindenkinek magára bíznám a döntést, amennyiben vannak mérések azokat szívesen várom, mint komment a bejegyzéshez.
A Facebookon való webáruház nyitás lehetősége ott áll teljesen ingyenesen mindenki előtt!
Update1: Ezen cikkel egyidőben, de ettől teljesen függetlenül született egy másik blogbejegyzés is a Sitebuilder Blog-on, úgy tartom korrektnek, hogy ha az ikertestvérre itt elhelyezek egy linket: E-kereskedelmi megoldás a facebookon