2010-es év első bejegyzését egy kis elméleti számítással kezdeném. Teszem ezt azért, mert az egyik webáruház készítéssel foglalkozó cég weboldalán a minap felfedeztem azt, hogy áraikat 20%-kal növelik január 15-e után. Az árnövelés alapvetően nem probléma, szinte mindennek emelkedik az ára, viszont az már probléma, hogy ezzel próbálják meg arra sarkallni a leendő vásárlóikat, hogy MOST szerződjenek!
Persze jó ugyanazt a szolgáltatást megkapni most olcsóbban, mint később drágábban, de egy webáruház esetében nem az ár kellene, hogy döntési prioritás legyen, illetve az sem teljesen biztos, hogy MOST kell beleugrani rögtön egy webáruház készítésébe mert most olcsóbb. Egy webáruház sohasem egy "valami" amit egyszer megveszünk, hanem egy folyamatosan pénzt termelő gépezet, illet az tud lenni. Viszont ha olyan gépezetet veszünk amelyik elromlik, vagy kevésbé hatékony, akkor hosszútávon súlyosan megfizetjük annak az árát hogy valamit olcsóbban vettünk.
Ebben a bejegyzásben most nem arról lesz szó, hogy mennyire jó vagy nem jó így hirdetnie magát egy webáruház készítő cégnek, hanem arról, hogy mennyire tud drágább lenni egy olcsóbb webáruház.
Nagy rendszerek esetében például elterjedt a szoftver bevezetések előtt a TCO (Total Cost of ownership (tükörfordításban): a tulajdonlás teljes költsége) megvizsgálása, mert ez sokkal komplexebb képet ad arról, hogy mennyibe is kerül egy rendszer nekünk hosszútávon. Egyetlen egy szoftver esetében sem tudunk úgy kalkulálni, hogy van egy egyszeri díj és és utána nincsen semmi.
A teljességi igény nélkül nézzük meg, hogy milyen költségek jelentkezhetnek amelyek beleszámítanak a TCO-ba (sajnos nincsen magyar fordítása a szócikknek, így én próbálkozom meg vele), merthogy az tisztán látszik, hogy a bekerülés költsége az csak egy dolog a kb 15-ből. Természetesen egy webáruház esetében nem minden pont valósul meg, de a legtöbb igen. Nézzük azokat a pontokat amelyek tapasztalatom szerint problélmásak szoktak lenni:
- Szerver Hardware és Szoftver - Milyen hardware szükséges a webáruház futtatásához, milyen szoftver környezet szükséges hozzá, ezek licencelésének költségei.
- Garanciák és Licencelési költségek - Magának a webáruháznak a Garanciája meddig és mire terjed ki? További licencek mennyibe kerülnek.
- Rizikófaktorok (sérülékenységek, javítócsomagok és későbbi licencek ) - További nem ismert költségek, melyek miatt
- Tesztelés költsége - Az átadott szoftver tesztelésére fordított idő, mint költség.
- Leállások, hibákból eredő költségek - Ebben benne vannak a tervezett és nem tervezett leállások. Nyilván ameddig áll az áruház addig bevételt nem termel, tehát ezen költségek is ide számítanak.
- Mentés, visszállítás - Mentések költsége, az esetleg visszaállítások költsége.
- Auditálás költsége - Külső és belső auditálás, pl. biztonsági elemzés
- Továbbfejlesztések, Cserék és Rendszer "kivezetésének" költsége - A folyamatos továbbfejesztések várható költsége, az egyes rendszerelemek cseréje vagy továbbfejlesztése, pl. növekvő látógatószám esetében nagyobb hardware kell, illetve egy idő után a rendszer cseréje is szükséges lesz egy fejlettebbre.
Tehát amikor egy webáruház olcsóbb akkor általában csak maga a szoftver olcsóbb, egyik másik paraméter sem kerül kevesebbe, viszont nagyon sok egyéb költség van még, ami nincse felmérve akkor amikor a választás az "akciós ár" miatt történik!
A TCO számításánál nagyon könnyen kijöhet az, hogy az olcsóbb sokkal drágább és nem csak hosszútávon, hogy hanem rövid távon is, és akkor még a hatékonyságról nem is beszéltünk. Következő bejegyzésem az ár és hatékonyság viszonyáról fog szólni egy webáruház szoftver esetében.
Mindig hosszútávon gondolkozzunk, mert egy webáruházat senki sem 2-3 hónapra fejlesztet, illetve vegyük figyelembe, hogy egy webáruház az befektetés és nem költség.