Fejlessz oldalt részesedésért! - avagy egy eleve halott projekt kezdete...

2011.04.16. 14:26 Ernő007

Időről időre mindig jönnek olyan "ajánlatkérések", érdeklődések ahol úgy kellene weboldalt/webáruházat fejlesztenünk, hogy a várható hasznon osztozunk az ötlet kitalálójával, az áru forgalmazójával, stb stb. Érvként van felsorolva, hogy ekkor vagyunk igazán motiválva arra, hogy jó legyen a webáruház, illetve kicsit merészebb esetben egyenesen ezt az indokot kapjuk: "De hát így sokkal többet kereshetünk azáltal, hogy nem fix pénzt kapunk hanem részesedést!", vagy ha egy kicsit még merészebb az illető, akkor egyenesen ezt: "Azzal, hogy részesedésért dolgozunk bizonyítjuk azt, hogy értünk a szakmához, ha nem vállaljuk el így, akkor igazából nem is jó webáruházakat készítünk...", persze volt hogy megkaptuk azt is, hogy XY elvállalta jutalékért, bibibííí... (persze erről a hatalmas ötletről azóta sem hallottam, hogy letarolta volna a hazai piacot..)

Ok, akkor most ide leírom, hogy erről az egész dologról nekem mi a véleményem, elmagyarázom azt, hogy mi miért nem fogunk sohasem így dolgozni (ok, soha ne mondd, hogy soha, de akkor valakinek olyan ötlettel kell jönnie ami túl mutat azon, hogy csináljunk Vatera2, Picilicit2, Groupon2, Parfumcenter2, Petnet2, stb oldalakat), illetve leírom, hogy ez a modell miért van véleményem szerint halálraítélve. 

A mai napig egyetlen olyan webáruházról tudok, amelyik így működik és jól működik, gondolom ez nem véletlen...

Nézzük meg, hogy miért nem jó a fenti felállás

  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de fogalmunk sincsen arról, hogy maga a termék jó-e, az ára reális-e, van-e elegendő célpiac amelyik felszívja a terméket. Ezen információk ismerete nélkül belevágni bármibe is kockázatos, természetesen ezen információk beszerezhetőek, de általában ezeknél a projekteknél a tervezés minimális, illetve egy ilyen jellegű piackutatás az megint egy másik szolgáltatás nem összekeverendő a webáruház készítéssel.
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de nem tudunk ügyfélszolgálatot üzemeltetni, nem tudunk mosolyogni a telefonba amikor felhív minket egy érdeklődő, ezért ha az ötletgazda nem fordít erre kellő figyelmet, akkor hiába csörög folyamatosan a telefon az áruházban nem lesz megrendelés.
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de a termék paramétereit, képeit mi nem tudjuk beszerezni, a tartalmat nem mi generáljuk, így ha egy terméknek az a rövid leírása, hogy "szép" vagy "Jó" és nem veszik meg senki, akkor az nem a webáruház hibája. Ilyen esetben akkor be kell vonni a szövegírót és a fényképészt is a bizniszbe, hogy olyan képeket csináljon, ami minél jobban elad, és végül annyian leszünk az üzletben, hogy 1 Ft nyereséget osztunk 100 felé. :)
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de az emberek fejében az internetes kereskedelemről egy álomkép él, amikor felrakunk valamit és megveszik, ez sajnos nem így működik. Ennél már sokkal többet kell tenni a neten, nem lehetetlen persze, sőt nagyon szép esélyek vannak még mindig, de sokat is kell tenni érte, kérdés persze az, hogy ki tesz érte sokat és milyen mértékben.
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de egy igazán jó webáruházat nem csak el kell készíteni, hanem folyamatosan fejleszteni kell,bannereket kell elkészíteni, stb stb.. ez is bele tartozna abba, hogy webáruház fejlesztés jutalékért, hogy az elkészítés után is folyamatosan "ingyen" dolgozzunk a fejlesztésén?
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de az általában nem koncepció, hogy fogjunk valamit és másoljuk le. (Ez csak idehaza néhány cégnek működik :) ) 
  • Igen, értünk ahhoz, hogy hogyan kell jó webáruházat készíteni, de az ilyen projektek mögött egyáltalán nincsen stratégia, hiányzik a tervezés és a gondos előkészítés, enélkül pedig kockázatos belevágni bármibe is, még akkor is, ha az ötletgazda ezt nem így látja. Enélkül pedig nekünk nem izgalmas a projekt, ha az ötlet gazdája szereti a kihívásokat és a veszélyt, nos akkor fejlesztesse le saját költségére az áruházat és utána kísérletezzen maga, nézze meg, hogy mire megy stratégia és tervezés nélkül, mi tudjuk már... és pont ezért nem kezdünk bele :)
     

Összefoglalva tehát az ötletgazda kockázatát nem vállaljuk azért magunkra, mert jó webáruházakat készítünk, egy webáruház ahogyan már fogalmaztam a jéghegy csúcsa egy rendszerben, amit netes kereskedelemnek hívnak, és ha a jéghegy többi része hiányzik, akkor bizony a csúccsal önmagában semmire sem megyünk. 

Végül pedig nézzük azt, hogy véleményem szerint ez a modell miért nem működik? 

  • Mert az emberek úgy működnek, hogy ha most dolgozom X projekten, akkor onnan beláthatóan időn belül megkapom a pénzem, de ha ezen a projekten dolgozom, akkor még el kell adni a terméket és majd talán 2-3 hónap múlva megkapom belőle a jutalékomat, tehát szinte mindig előtérbe fog kerül X, Y projekt a részesedésért fejlesztett projekt elé, ezért az nyúlni fog mint az a bizonyos rétestészta és sohasem lesz vége. 
  • Mert egy webfejlesztő/programozó céget keresett meg az ügyfél az ötletével, aki szépen felteszi a terméket az oldalra, de azzal nem törődik, hogy milyen szöveg kerüljön ki, nem ért a marketinghez, nem csinál hírlevél kampányokat, így tulajdonképpen egy felületen és lehetőségen kívül nincsen semmi ami a tényleges látogatókat az oldalra irányítaná. 
  • Mert lehetetlen követni a tényleges számokat, lesz olyan aki telefonál és nem a webshopban rendel, ezekből ha esetleg nincsenek felvezetve a webáruházba akkor ott tulajdonképpen nem képződik jutalék a webáruház fejlesztője felé.
  • Mert ha az ötletgazda 0 Ft-ot szánt az áruházra, akkor pontosan ugyanennyit fog a marketingre, és 0 Ft marketinggel pont ekkora forgalomra lehet majd számítani. Sajnos ez azért van, mert az emberekben még mindig az a kép él, hogy csinálok egy weboldalt és dől a lé... magától sajnos nem fog.
  • Mert onnantól, hogy elindult a fejlesztés, odáig, hogy kész az oldal az ötletgazda 0 Ft-ot fektette bele a dologban, kinek van benne munkája? Kinek fontos az, hogy legyen belőle forgalom, hogy legalább nullán legyen? Igen... igen a webfejlesztőnek. Nem az ötletgazdát szúrja a szög, neki tulajdonképpen nincsen benne kockázata, foglalkozzon vele a webfejlesztő, ha már beleölt száz óra munkát...  Tehát az ötletgazda nem lesz túlzottan motivált a dologban, mert neki nem áll benne a pénze, ezzel ellentétben a webfejlesztőnek meg igen. Ugyanakkor ha nincsen ügyfélszolgálat, jó ár, korrekt termékleírás, akkor a webfejlesztő lehet bármennyire is ügyes, értékesítés nem sok lesz az oldalon keresztül. 

Az egész valahonnan onnan indul ki, hogy ha valaki ért a webes kereskedelemhez, akkor nem fog valakivel jutalékért oldalt fejlesztetni, mert tudja, hogy hosszútávon ő jár vele rosszul, meg mert a közös lónak... Aki pedig nem ért hozzá, az meg hiába vág bele egy ilyen jellegű kooperációba, mert azzal pont semmivel sincsen előrébbre, hogy van egy webáruháza "ingyen"... 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

2 komment

Címkék: online marketing webáruház készítés webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr122831036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ÁrvaiPéter · http://wking.hu 2011.04.28. 10:02:13

Jaja :)
Megugye ha megfordítom a dolgot, és mondjuk ténylegesen beigazolódik, hogy ez biza BIG DEAL - és sok 100 millió profit lesz belőle... megéri néhány százezerért lemondani sokmilliós részesedésről???

Egy ilyen ajánlat neem azt is sugallja, hogy voltaképpen az üzlet sikerében, az ajánlatadó sem hisz, hiszen már azelőtt elszórja a profitot, mielőtt megkeresné.

Azaz: Az ajánlattevő nem vállalkozó! Igazából alkalmazotti gondolkodásmód áll a javaslat mögött, ami a kudarcot szinte garantálja.

Ellenben: számomra hiteles az a fejlesztő cég, akinek van sikeres webáruházat működtető cégben tulajdonrésze. De az picit másképp működik. És úgy indul, hogy mindenki sok sok időt energiát pénzt tol bele a vállalkozásba. és a sikerhez szükséges szakmai Know-How minden eleme adott.
Tehát, nem spórolás miatt történik az együttműködés, hanem egy közösen áhított cél elérésének érdekében.

untermensch (törölt) 2011.05.11. 23:31:47

Jó poszt, de igazából erre egy szót sem érdemes vesztegetni. Egy ilyen ajánlat annyira komolytalan, hogy időpocsékolás elmagyarázni az ötletgazdának, miért nem működik. Nekem is adtak már kb kétmillás fejlesztésre egy részletesen kidolgozott speckót, titoktartási szerződéseel, a végén meg kiderült, hogy kb a tizede van meg nekik készpénzben. Akkor jöttek azzal, hogy a másik csapat részesedésért vállalná. Gyorsan elpöcköltem őket.

De szerencsére ilyen szökőévben egyszer jön szembe. Ma már senki nem ennyire naiv.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog

süti beállítások módosítása