Használ-e a "Groupon modell" az elektronikus kereskedelemnek?

2011.05.14. 09:15 Ernő007

A múlt heti SzEK.org VIII. konferencia kiemelt témája volt a közösségi vásárlás és az m-commerce vagyis a mobil kereskedelem. A most "trendi" kuponos oldalakat elemezgetve Dr. Bőgel György és Kis Ervin Egon is nagyon jó előadást tartott arról, hogy mik az előnyei, hátrányai ezen oldalaknak. Milyen veszélyek lehetnek akkor ha kuponos oldalt üzemeltetünk és milyen veszélyek lehetnek akkor, ha kuponokat osztunk mint szolgáltató ezen oldalakon keresztül. Mit nyernek vele a szolgáltató cégek és mit nyernek vele a felhasználók, merthogy van aki több ezer felhasználót nyert.

Igazából itt fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy a hatalmas hype ellenére lehet, hogy tök rossz irányba megyünk ezzel a kuponos történettel (tehát jelen írás nem az ő véleményüket képviseli, hanem az enyémet), és azon kívül, hogy nagyon jó nekünk, hogy van megint egy hype, de nyerünk-e vele többet, mint amennyit veszítünk vele... Hogy kik is? Hát mi online kereskedők, online tanácsadók, vállalkozók, szolgáltatók... És a fogyasztók? Ők valóban nyernek-e a kuponos oldalakkal, valóban lesznek-e belőlük utána "jó e-vevők", és kinevelődnek arra, hogy a weben vásárolni megéri...

Ahhoz, hogy megértsük a kuponos oldalak (Groupon modell) működést mindenképpen érdemes megnézni azt, hogy tulajdonképpen hogyan is működnek. A vásárlóknak tett 50-90%-os kedvezmény nagyon jól hangzik ha jön belőlük legalább 10-20. Amennyiben vevő vagyok hozzájutok egy fogfehérítéshez, egy zsírbontáshoz, egy wellness hétvégéhez jóval a piaci ár alatt. Ez így szépen néz ki, csak éppen a kuponos oldalak is meg szeretnének élni valamiből, tehát ahhoz, hogy a szolgáltatás 90%-os kedvezménnyel legyen értékesítve a szolgáltatónak nem csak a 90%-os kedvezményt kell bevállalnia, hanem ezen felül még jutalékot is kell fizetnie a kuponos oldal részére. Tehát adott esetben elképzelhető az a forgatókönyv is, hogy a 100%-os termékár helyett a szolgáltató 5%-ot kap meg. A 95% felfogható marketing költségnek, ami mondjuk más egyéb reklámokra is adott esetben elmenne.

(Forrás: http://www.flickr.com/photos/bramus/2998573943/ )

Az előadáson elhangzott, hogy ezek a vásárlók általában impulzus vásárlók, vagyis nem is biztos, hogy éppen akkor szükségük van az adott termékre, de mivel jó olcsó hát vegyük meg, majdcsak jó lesz valamire. Van még egy dolog, az pedig az, hogy ezen vásárlók 75%-a nő vagyis úgy tűnik, hogy a nőket érdekli leginkább, hogy mennyivel kerül kevesebbe valami, meg mondjuk a szőrtelenítés sem tipikusan férfiaknak szánt szolgáltatás, habár manapság már ki tudja...

A legnagyobb kérdés az, hogy ezektől a vásárlóktól mennyire várhatunk el hűséget, mert nyilvánvalóan senki sem azért ad nekik ekkora kedvezményt, hogy örüljenek, hanem mert marketing és mert hátha lesz belőlük visszatérő ügyfél, és utána a többi kezeléssel majd szépen behozza az árat az első megszerzésre szánt 95%-os "bukta". Ez a modell véleményem szerint akkor lenne életképes a szolgáltatók számára, ha nem lenne minden nap új kupon... merthogy így könnyen előfordulhat, hogy kedves ügyfelünk a három alkalmas fogfehérítés után talán egy másik szolgáltatónál egy szintén három alkalmas fehérítést, majd pedig egy harmadiknál is... így szépen három különböző kuponból össze jött neki a 9 (az már majdnem 10, ami mondjuk a komplett kezelés lenne). Egyik helyen sem volt hűséges, egyik helyre sem ment vissza, cserébe viszont ő nagyon jól járt, mert 3.000 Ft-ért megkapott mondjuk egy 30.000 Ft-os kezelést... 

De ha ez nem lenne elég, hogy minden nap új kupon van, akkor még jön egy kis csavar a történetben, ami pedig az, hogy ezekből az oldalakból idehaza körülbelül 40 darab van, vagyis ha jobban belegondolunk, akkor 40 különböző ajánlat van nap, mint nap ezeken az oldalakon, tehát ha valaki aktívan csak kuponozik, akkor ezen kínálatból elég szépen el lehet éldegélni. Mindig jönnek új cégek, akik újabb kupont adnak az ügyfél akvirálások remények miatt így szemfüles emberünk a pizzától kezdve a szőrtelenítésig lassan már teljesen ki lesz szolgálva kuponokkal. Vajon fog venni normális áron szolgáltatást? Nem! És ugye még nem tudjuk azt sem, hogy hány ilyen oldal készül, tehát mondhatjuk azt, hogy választék lesz bőven a kuponokból. Aztán pedig már a kuponos oldalaknak is van egy több összefoglaló oldala ahol az összes ajánlat egyszerre elérhető, nyilván ez az oldal is szeretne valamiből megélni, tehát nyilván még ők is a szolgáltató maradék 5%-ából szeretnének megélni.

A kuponos modell működik is ameddig a normál piaci üzletmenetet nem gáncsolja el, mire is gondolok most? Itt van például a Groupon now, amely hely szerinti azonnali kuponos vásárlást tesz lehetővé hamarosan. Ez szépen hangzik ameddig olyan vásárlók jönnek be akik újak, de ha megnézem az oldalt mielőtt bemegyek a kedvenc éttermembe akkor, az aznapi ebédhez jóval kedvezőbben jutottam hozzá, holott amúgy is ott vásároltam, és ha ezt mondjuk mindenki megteszi aki amúgy is ott evett volna aznap, akkor tulajdonképpen ezen az étterem vesztett, de ha már egyszer volt kupon, akkor lehet, hogy legközelebb is megnézem mielőtt bemegyek, hogy ma hátha van kupon... Mire jó ez tulajdonképpen? Arra, hogy a Groupon látogatottsága jó nagy legyen, meg hogy egészen addig érezzem az olcsó ebéd örömét ameddig az adott étterem adott esetben be nem zár... 

Ahogy tapasztalom azonban néhány hazai vállalkozót sem kell félteni, mert tudva a kuponos történetet rámondják egy szolgáltatásra, hogy 10.000 Ft, ami sohasem volt annyi... majd nagy kegyesen adnak belőle 50% kedvezményt és végül ők majdnem a pénzüknél vannak... mert a "sohasem volt" szolgáltatás valójában csak párezer Forint. Ebben a modellben már csak arra kell figyelni, hogy ki ne derüljön, hogy az adott szolgáltatásnak nem is annyi az alapértéke... 

A dolog másik vonulata az üzleti eredmény, merthogy szinte kivétel nélkül most az összes kuponos oldal még veszteséges, vagyis a kuponokon megkeresett pénzt forgatja vissza saját terjeszkedésébe ez így természetes amúgy minden induló cég esetében, de tulajdonképpen nyílt titok, hogy a legtöbben arra hajtanak, hogy addig bármi áron éljék túl a versenyt ameddig a Groupon Magyarországra nem jön be, és majd akkor nekik el lehet adni a céget és ezen fognak tulajdonképpen keresni. Ha a dolgok ezen vonulatát nézzük, akkor dolgozik a kupont kibocsátó cég pitiáner pénzért, dolgoznak a kupont közvetítő oldalak a 0 profitért, tehát tök jó, hogy vannak ilyen oldalak, de üzletileg pontosan senki nem nyer semmit sem! A felhasználók akik meg a kuponokat keresik tulajdonképpen saját értékes idejüket (amikor akár dolgozhatnának is, vagy pénzt kereshetnének, hogy normális árú szolgáltatásokat is meg tudjanak fizetni) leginkább az kuponok vadászatával töltik el... ami tulajdonképpen ha megnézzük milyen hatással van a GDP-re... ááá inkább meg se nézzük :)

Gyakorlatilag mindenki azért dolgozik, hogy a végén jól elfáradjon, olyan mintha miután a 10m3 földet áthordtuk az út másik oldalára elkezdenénk visszahordani, a munka végeztével semmi kézzelfogható eredmény sem születik. Persze lehet mondani, hogy én vagyok a pesszimista, mert mennyi mennyi vásárlót visznek ezek az oldalak egy helyre, igen... de a modell szerint aztán a másikra is, majd megint a másikra.. és a másikra ismét, tehát a modellből adódóan nem biztos, hogy hűséges vásárlókat visznek... így meg ugye a szolgáltató aki a kupont adta végleg elfáradt a munkától és nem csak, hogy nem keresett semmit sem, hanem még rá is fizetett.

Ok, ok de a "Groupon modell" nagyon sok nem "e-vevőt" képes a piacra hozni és belőlük lehetnek később jó vásárlók is. Igen, tulajdonképpen lehetnek, csak aki úgy ismeri meg először a netet, hogy ott vannak az 50-90%-os kedvezmények, az vajon képes lesz-e elfogadni, hogy a neten normális áron is kellene néha vásárolni.


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: online marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr42894369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog

süti beállítások módosítása