Lehet, hogy kissé elcsépeltnek tűnik a címben található mondat, de most egy kicsit más megvilágításból akarom megközelíteni a dolgokat. Amikor egy helyen hirdetünk legyen az akár online vagy akár offline általában mindig arra hegyezzük ki a kampányt, hogy hány embert érünk el vele!
Amikor tehát egy oldal napi látogatószáma alapján döntünk egy online reklám elhelyeznél, akkor valóban minden esehetőséget megvizsgáltunk-e? Nyilvánvalóan nem, hiszen azt sem tudjuk, hogy kik azok a látogatók. De kombináljuk most össze a címben található mondatot az online megjelenéssel, és próbáljuk meg átérezni annak a fontosságát, hogy az egyedi látogatószám önmagában nem jelent semmit!
Vegyünk egy olyan oldalt ahol napi 10.000 egyedi látogató van és vegyünk egy olyan oldalt ahol napi 5000. A magyar médiajánlatok itt kb ki is fújtak, mondjuk még hozzáteszik, hogy itt A minősítésű emberek vannak általában és 18-35 évesek. (Sok esetben vannak persze hirdetés megjelenés alapú kampányok, de ekkor sem mindegy, hogy az a banner mennyi ideig van ott fent egyszer sem fut le, vagy 5-10-szer is körbemegy.) Ez így szép, de azon kívül, hogy minden nap letöltik az adott lapot célszerű lenne még azt is megvizsgálni, hogy mennyi időt töltenek el ott. Ugyanis a reklámkampányunknak ennél biztosan kevesebb idő áll rendelkezésére hogy felkeltsék a figyelmet.
Mennyiben változtatna a fenti példán ha mondjuk kiderülne, hogy az első oldalon a látogatók áltlagosan 1 percet sem, míg a második oldalon átlagosan 10 percet töltenek el. Vajon melyik oldalnak van nagyobb reklámértéke? Annak amelyiknél több látogatót elérünk, de kevesebb ideig láthatják a reklámot vagy annak amelyiknél kevsebb látogatót elérünk, de többször látja a reklámunkat. Természetesen ezt le lehet mérni, de már csak akkor ha hirdetést vásároltunk ott és kiderül mondjuk, hogy nem működik...
Vizsgáljuk meg gyorsan, hogy mennyi időt töltenek el a felhasználók egy nap átlagosan a látogatottabb portálokon (Forrás: Alexa.com):
Oldal | Átlagos idő (perc) |
Google.hu | 5.8-5.9 |
Iwiw.hu | 15.4-16.0 |
Youtube.com | 21.1-23.0 |
Google.com | 9.4-10.1 |
Freemail.hu | 4.7-5.0 |
Origo.hu | 3.1-3.2 |
T-Online.hu | 0.5 |
Citromail.hu | 4.4-4.7 |
Facebook.com | 29.6-31.1 |
Index.hu | 7.7-7.8 |
Természetesen figyelembe kell venni, hogy ezek nem Magyarországra leszűrt adatok, hanem minden oldalon a teljes forgalom alapján vannak becsülve. A T-online.hu oldalnak hiába magas a látogatottsága látszik, hogy a felhasználók nagyon hamar elhagyják. Az Origo.hu oldalán pedig fele annyi időt töltenek el a látogatók, mint mondjuk az Index.hu-n. A Facebook kiemelkedik az összes többi oldal közül, hiszen jelen pillanatban itt nagyon sok időt töltenek el a felhasználók nap, mint nap.
Facebook-on hirdetni tehát ezért is kifizetődő lehet! Kampány tervezésekor pedig célszerű mindig figyelembevenni a látogatókon és a megjelenéseken felül az oldalon ténylegesen eltöltött időt!