A webergonómia egy kicsit misztikusnak tűnt nekem mindig is. Vajon honnan tudja a szakértő, hogy mi fog történni, ez így biztosan jó-e stb. Van azonban egy eszköz amellyel meg lehet tudni, hogy a felhasználók valójában tényleg azt nézik-e egy weboldalon amit mi szeretnén, hogy nézzenek, ez a szemkamera. Azt hiszem legtöbbünknek a szemkameráról néhány interneten keringő felvétel jut eszébe, amelyen egy F betű formálódik ki, és ebből rögtön mindenki arra következtetett, hogy minden weboldalt az emberek így néznek végig... nos ez nem igaz.
Limbacher Tivadart a Meroving Internet-Kutató Kft. munkatársát kérdeztem a szemkamerával kapcsolatban, a tesztelésről, tapasztalatokról és néhány megdöbbentő dologról amelyre fény derült a viszgálatok során.
Q: Mi a szemkamera?
A: A rendszer két, a szempárra irányított infrakamerából és egy számítógépből áll, amely képes követni és rögzíteni az emberi szem mozgását. Megmutatja, hogy mit, milyen sorrendben és mennyi ideig néz a vizsgálati alany az ingeranyagon. Az eszköz segítségével megállapítható tehát, hogy egy hirdetésen hová pillantunk először, hogy milyen sorrendben nézzük meg az egyes részleteket, de az is mérhető, hogy egy weblapon milyen gyorsan található meg egy bizonyos menüpont vagy funkció.
A vizsgálat során a rendszer minden egyes olyan pontot rögzít, ahol a kutatási alanyok tekintete - akár csak egy pillanatig is - megpihent. Talán hihetetlen, de a tudattalan, ösztönös, idegrendszeri nézés jócskán megelőzi a tudatost, tehát valójában már régen mást nézünk, mint, amit éppen látunk. Sőt, az is elmondható, hogy folyamatosan sokkal többet látunk, sokkal több adatot dolgoz fel az agyunk, mint, amit aztán a tudatunk felső rétege felfog. A rendszer által begyűjtött információk segítségével megállapítható, hogy az ingeranyag mely területei érik el a tudatküszöböt, sőt, akár variációk is tesztelhetők, hogy megtaláljuk a leghatékonyabbat.
Q: Ez egy magyar fejlesztés? A hardware és a szoftver is magyar?
A: Nem, nem magyar fejlesztés sem a szoftver, sem a hardver. A hardver amerikai, a szoftver német.
Q: Hogyan működik? Mennyire pontosan tudjátok rögzíteni, hogy hova fókuszál a szem?
A: Minden a kalibrálás pontosságán múlik, amit néhány ember esetében picit megzavarhat a szemüveg vagy a kontaktlencse, de egyébként pár fokos eltérés a maximális pontatlanság. Tehát nagyon pontosan tudjuk, hová néz az alany - pár tíz pixel az eltérés maxium.
A weboldal:
Férfi hőtérkép, vagyis mit néznek ezen a weboldalon a férfiak:
Női hőtérkép, vagyis mit néznek ezen a weboldalon a nők:
Q: Hogyan képzeljünk el egy szamkamerás vizsgálatot?
A: A megrendelő igénye, célcsoportja alapján toborzunk 20-100 fős mintát. Az előre megbeszélt időpontban az emberek befáradnak a stúdióba, leülnek egy asztalhoz, melyen a speciális kamerákkal felszerelt monitor van. Pár perces kalibrálás után képeket mutatunk, illetve weboldalakon feladatokat oldatunk meg velük. Az elemzés később történik.
Q: Kulcs szerepet játszanak a tesztelésben részt vevő emberek, ha éppen rosszkedvű vagy jókedvű az befolyásolja a mérést?
A: Az ember tudatosan nagyon kis mértékben képes befolyásolni a szeme természetes mozgását, ha új vizuális stimulus éri. Az első pár (tized)másodperc például majdnem teljesen kiesik a kontrollunk alól. Ezen túl, a weboldalak elemzését, print hirdetések tesztelését egyáltalán nem befolyásolja az egyén aktuális hangulata.
Q: Egy személy mennyi ideig teszteli a kérdéses oldalt?
A: Kutatásonként változó. Egy egyszerű állóképet 10mp-30mp-ig szoktunk mutatni, de egy összetettebb web usability feladatmegoldással eltarthat akár fél óráig is, és nem ritkán ez kiegészül még egy félóra mélyinterjúval.
Q: Milyen gyakran célszerű ilyen vizsgálatokat végezni?
A: Ahogy a webes trendek változnak gondolom úgy célszerű bizonyos időközönként újra tesztelni. Jelenleg a szemkamerás kutatások minimális költsége 800.000-1.000.000 forint, így kevés cég engedheti meg magának, hogy minden apróbb arculatváltást szemkamerás teszt előzzön meg - holott tapasztalataink alapján majdnem minden esetben jelentős előnyök származnak ebből. Munkatársaimmal jelenleg azon dolgozunk, hogy jelentősen alacsonyabb áron is tudjunk belépő kutatást nyújtani, ezzel segítve a webfejlesztő közösséget. Néhány héten belül már többet is tudok majd mondani erről az izgalmas, új lehetőségről.
Q: Csak weboldalak, webáruházak esetében használható, vagy vannak olyan egyéb lehetőségek ahol teret hódíthat?
A: Közepes vagy nagy látogatottságú oldalak nagy előnyre tehetnek szert szemkamerával optimalizált honlapfelépítéssel, ahogy a webshopok is jelentősen tudják növelni a konverziós rátájukat. Ezen túl. az eszköz bármilyen ingeranyag vizsgálatát lehetővé teszi, legyen az szórólap, termékcsomagolás, honlap, kiadványborító vagy akár tévéreklám. A kapott eredmények alapján pontosabban, tudatosabban megtervezhető a grafikai és funkcionális elemek helye, színe, mérete, hangsúlya, amely végeredményben döntően meghatározza pl. egy magazin eladhatóságát vagy egy weblap szerethetőségét. Így mindenkinek ajánlható a szolgáltatás, aki offline vagy online médiakiadással, tartalomfejlesztéssel foglalkozik.
Q: Tudtok mondani 2-3 olyan tipikus esetet, amikor a szemkamerás felvétel az eddig hitt elképzelést alapjaiban felforgatta?
A: A Média Hungary és a SzEK konferencián prezentált anyagaink például megmutatták, hogy nem igaz az az univerzálisnak hitt kiindulópont, hogy a női felhasználók a képeket, ábrákat, mintákat szeretik a férfiak pedig a száraz tényeket, szöveges információt. Kutatásaink ennek az ellenkezőjét mutatták. Így tehát valószínű, hogy a fenti "igazság" sokkal inkább alapult a női-férfi szerepek és tulajdonságok klasszikus társadalmi felfogásán, mint empirikus tényeken.
Q: Néhány érdekesség, amit szemkamera nélkül sosem tudtunk volna meg?
A:
- a balról jobbra történő olvasás annyira belénk ivódott, hogy az áruházi polcokat is ilyen módon pásztázzuk.
- a színes szóróanyagok vonzóbbak a kevésbé elkötelezett olvasók számára, de kevésbé késztetik az alanyt elmélyültebb olvasásra.
- a haj kiemelkedően fontos szerepet játszik abban, miként ítélünk meg valakit elsőre.
- a szemmozgás ritmusát, gyorsaságát, mintázatát befolyásolhatja az életkor, a nem, az intelligencia, de még a nemzetiség is - a lengyelek például sokkal alaposabban néznek körül egy üzletben, mint a sietős magyarok