Nagyon sok cég foglalkozik Webáruház készítéssel és elemzéssel is egyszerre. Ilyenkor joggal merülhet fel az emberekben a kérdés, hogy az így elkészült elemzés mennyire "független". A Webáruházelemzés.hu az első független csak elemzéssel foglalkozó fórum erre a célra, ahol Gróf Ákos és Horváth Győző készíti a valóban független elemzéseket!
Q: Nem régiben indult a Webáruházelemzés.hu, mi a célja az oldalnak?
A: Amikor felmerült az ötlet, hogy hozzuk létre ezt a szolgáltatást, a következő problémákat láttuk:
- Magyarországon a webáruházak többsége alacsony konverziós aránnyal működik, azaz a látogatók közül kevesen vásárolnak.
- A fejlesztők és a megrendelőik nehezen értik meg egymást, ezért hónapokig elhúzódik egy-egy áruház elkészítése
- A webáruház készítők gyakran nem is tudnak a webáruház tulajdonosokat foglalkoztató kérdésekről.
- A megrendelők az elkészült webáruházakat független tesztelés nélkül üzembehelyezik.
Ezekre az igényekre, problémákra próbálunk megoldást nyújtani a webáruház elemző szolgáltatásunk és a hozzá kapcsolódó közösségen (klub) keresztül.
A legfontosabb célunk, hogy az elemzéseinkkel növeljük az adott webáruház vevőinek a számát. Másik fontos célunk, hogy segítsük a fejlesztő cégek és az őket megbízó webáruház üzemeltetők együttműködését, mivel mi mindkét oldalt értjük, így egyfajta interfész/tolmács szerepét tudjuk felvállalni.
Q: Kinek van szüksége Webáruház elemzésre? Vannak tipikus szektorok/áruházak?
A: Elemzésre minden aktív és leendő webáruház üzemeltetőnek szüksége van, hiszen egy külső szem sokkal könnyeben észreveszi azokat a hibákat, melyeken az üzemeltető vagy a fejlesztő törvényszerűen átsiklik. Éppen ezért nem lehet azt mondani, hogy lenne tipikus áruház vagy szektor. Amely webáruház elégedetlen a konverziójával, annak szüksége van egy független elemzésre.
Q: Mit tartalmaz egy elemzés, mit vizsgáltok, milyen pozitív eredményeket lehet várni egy ilyen vizsgálat után?
A: Többféle elemzésünk is van. Általánosságban elmondható, hogy az elemzések a vásárlási folyamatra összpontosítanak. A vevő szemével nézzük az áruházakat és feltárjuk azokat a pontokat, ahol elhagynánk az áruházat. Éppen ezért, ha ezeket kijavítja az üzemeltető, akkor többen fogják befejezni a vásárlást. Azt hiszem ez a legnagyobb eredmény, amit el lehet érni.
Q: Miért csak elemzéssel foglalkoztok és készítéssel nem?
A: Ennek az oka egyszerű. Úgy gondoljuk, hogy csak így lehetünk hitelesek a megrendelőink szemében. Az elemzéseinkkel még a látszatát is szeretnénk elkerülni annak, hogy a megrendelőt a saját fejlesztéseinkre szeretnénk rábeszélni. Ezért döntöttünk úgy, hogy 2010. január 1-től felhagyunk a webáruház készítéssel. Így elfogulatlanul tudunk tanácsot adni, nem hajlunk semmilyen technikai vagy marketing megoldás felé jobban. Csak egy dolog számít: Az adott webáruházban a javaslatunk több vevőt eredményezzen. Gondoljunk csak bele, ha valami probléma merül fel egy termékkel kapcsolatban, akkor logikus, hogy egy független szolgáltatót ellenőrző szervezetet választunk, pl. KERMI és nem a gyártót kérjük meg, hogy ellenőrizze le a terméket.
Q: Mik a hazai webáruházak legnagyobb problémái, amik a siker útjában állnak?
A: Általánosságban azt tudom mondani, hogy sajnos ma még kevesen "figyelnek" a vevők előnyére, hasznára. Gondolok itt például az ügyfélszolgálatokra. Ennek kapcsán el is indítottuk a nagy webáruház tesztünket, ahol pont ezt az elemét teszteljük a webáruházaknak.
Sajnos a kezdeti tapasztalataink igazolják az előbb elmondottakat. Vannak olyan áruházak, akik egyszerűen nem reagálnak a vásárló kérdéseire. Sok javítani való van még a tájékoztatásban is, ami egyrészt bizalom építése, másrészt a törvények betartása miatt is fontos lenne. Problémának érezzük még, hogy még kevés webáruház használja a különböző értékesítést növelő eszközöket, mint a kupon, pontrendszer, upsell és hasonlók.
Q: Ha egy magyar webáruház külföldre terjeszkedne, akkor is fordulhat hozzátok? Mennyire mások a szokások a környező országokban?
A: Természetesen, hiszen az elemzésekhez használt cheklistáink a nyugati trendek alapján készültek és folyamatosan aktualizáljuk őket. Minél nyugatabbra megyünk, annál felkészültebbek az áruházak. A szokások ugyanazok. A vevők elvárják a személyes törődést és a minél jobb tájékoztatást. Ez még nálunk gyerekcipőben jár.
Q: Melyik volt eddig a legnagyobb probléma amellyel találkoztatok a munkátok során?
A: A legnagyobb probléma, hogy sok üzemeltető mindenfajta koncepció, üzleti terv nélkül vág bele az internetes értékesítésbe. Sokan azt gondolják, hogy elég csak kitenni az árut a "kirakatba" és majd özönlenek a vevők. Azt hiszem ez már offline sem működik, és pláne nem működik az interneten. Nem egy olyan megkeresést kaptunk, ahol az ügyfél elemeztetni szeretett volna egy weboldalt, amiről ő azt gondolta, hogy webáruház. Aztán kiderült, hogy csak katalógusa van és még rendelni sem lehet az oldaláról. Persze ő csodálkozott a legjobban, hogy nincs forgalma.
Zárszóként szeretnénk köszönetet mondani azoknak a fejlesztőknek, akik csatlakoztak hozzánk. Ők vendégszakértőként válaszolnak a látogatóink általános kérdéseikre és egyúttal kialakítanak magukról egy képet arról, hogy érdemes-e velük együtt dolgozni.