Azt hiszem, hogy a téma amivel most foglalkozom igencsak aktuális, hiszen a minap is egy olyan cég keresett meg, akik beleestek abba a jogi csapdába, hogy a megvásárolt webáruház valójában nem is a övék...
Hogyan lehetséges ez?
Mielőtt még belemennék a részletekbe tekintsük át, hogy milyen buktatókat és miért tartalmazhatnak bizonyos szerződések. A piacon nagyon sok webfejlesztéssel foglalkozó cég van a több éve, akár 15 éve működő cégektől kezdve az újonna alakult cégekig, a verseny igencsak éles és mindenki kűzd a piacon a fennmaradásért. A módszerek persze nem azonosak, és sajnos csak a végén derül ki, hogy mennyire volt jó választás az adott cég.
A típusú cég: A szolgáltatás olcsó, így tulajdonképpen az árversenyt magasan nyeri az első kedvező árral. A szolgáltatás nem bérelt szolgáltatás, hanem egyedi fejlesztés történik minden az ügyfél igényeinek megfelelően alakul ki. Probléma akkor van, amikor a projekt lezáródik és minden kisebb módosításnál kiderül, hogy a cég mégsem annyira olcsó. Mivel a cég saját szerverén tárolódik el a kód, ezért hozzáférést nem ad ki hozzá, a kód tulajdonképpen az ő tulajdona a megrendelő csak használja. Amikor kiderül, hogy bizonyos dolgokat a cég nem hajlandó megcsinálni, pl. keresőbaráttá tétel, akkor a megrendelő csapdába kerül. Ha elviszi a megrendelő máshová a kódot (néha erre van lehetőség), akkor általában azt a fejlesztő cég lekódolja, hogy ne lehessen benne módosítani és magas áron az egyes lapokat esetleg kikódolja. A weboldal "tulajdonosa" egy életre megtanulja, hogy CSAK olyan szerződést szabad aláírni, ahol a kész webáruház teljes és kódolatlan forráskódját megkapják.
B típusú cég: A cég nagy múlttal rendelkezik, több éves tapasztalata van weboldal és webáruház fejlesztésben. Ennek megfelelően már maga a projekt sem olcsó, csak sajnos valamiért a cég csak és kizárólag weboldalakat tervez és egyáltalán nem fókuszál az online marketingre, ezért ha a megrendelő azt szeretné, hogy a weboldalán látogatók is legyenek, akkor meg kell bízni egy harmadik céget. Sajnos természetesen a fejlesztők féltve őrzik saját szellemi terméküket és nem adják ki harmadik cégnek, hogy módosítson rajta. Mindezek mellett a projekt árához képest a további fejlesztések sem olcsóak, hiába az előzetes szóbeli megállapodás. A weboldal "tulajdonosa" egy életre megtanulja, hogy a cég kora még nem garancia arra, hogy a cég korrekt, és olyan szolgáltatótól kell lehetőleg weboldalt rendelni, aki az online marketinget is figyelembe veszi a fejlesztéseknél.
Akárhogy is nézzük sok esetben a személet hasonló ahhoz, ahogyan a nyomtató gyártók is dolgoznak. A nyomtató elenyésző költségbe kerül, viszont amikor tintát kell venni, nos akkor mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ráadásul ahány nyomtató annyi tinta, egyik sem kompatibilis a másikkal, így ha egyszer már vettünk egy nyomtatót, akkor onnantól ahhoz a gyártóhoz vagyunk kötve.
Egy weboldal ugyanakkor:
- jóval drágább, mint egy nyomtató
- egy értékesítési csatorna, tehát ha nem tudjuk kihasználni, akkor feleslegesen csináltattunk weboldalt
- sok idő elment a weboldal ekészítésével és cserélni igen fájdalmas (erre játszik nagyon sok cég)
- megtehetjük, hogy olyan szolgáltatót választunk, aki a forráskódot is odaadja a fejlesztés után