Ezen írás apropója az a sajnálatos hazai tény, hogy nagyon sok kis cég saját webáruház motort építget amelyet elad az ügyfeleknek, majd miután az ügyfél használná derül ki, hogy az adott cég nem tud olyan ütemben fejleszteni, mint ahogyan kellene... viszont az egyedi motorral meg sehol máshol nem fogadják be az ügyfelet.. vagyis vagy fejlesztet újat vagy pedig vár... és vár... és vár... majd lesz egy zombi webáruháza, amely nem hogy a fejlődés motorja, de kérlelhetetlenül csimpaszkodik bele és húzza vissza a céget...
A történetet négy évvel ezelőttről fogom kezdeni és valahol mostanság ér véget, persze most sem ér véget csak szeretném, hogyha látszódna benne egy ív. Úgy gondolom, hogy az írás alapján mindenki maga szűrje le a tanulságokat, ha másképpen lát valamit, akkor nyugodtan lehet kommentelni, minden komment be lesz engedve...
A WebSEO Kft.-t négy évvel ezelőtt alapítottam annó négy magánszeméllyel együtt. Mint egyetemről kikerült ifjú titán, természetesen világmegváltó tervekkel, és azzal a szándékkal, hogy jól kiszolgáljuk az ügyfeleket, ez elsődleges szempont volt, vagyis az ügyfél elégedettség... akkor még hittem, hogy ez minden embernél elérhető, ma már tudom, hogy lesz olyan ügyfél aki úgysem lesz elégedett, még ha dupla annyi energiát fordítasz is az áruházára, mint amennyit fizet érte... kellet sok év, mire rájöttem erre, sajnos persze közben szereztem olyan elégedetlen ügyfeleket is, akik nem érdemelték volna meg, ezen már változtatni nem lehet.
Egyszóval a cégalapítás után az volt az első dolgunk, hogy csináljunk egy webáruház motort, amelyik a MIÉNK egy olyan motort amelyiket fejlesztjük, áruljuk és eladjuk, amit maximálisan az ügyfél igényeire tudunk szabni. Összeírtuk tehát, hogy mit kell, hogy tudjon az áruház és nosza irány a fejlesztés, 1-2 hónap alatt legyen kész, hogy lehessen árulni, és legyen egy demó rendszer is ahol meg lehet nézni a használatát, aztán majd ahogyan jönnek az igények szépen fejleszteni lehet ezzel meg azzal a modullal.
Nagyon rövid időn belül rá kellett jönnünk, hogy szinte kivétel nélkül csak új kérések jönnek, vagyis azon kívül, hogy belépés, regisztráció, kosárba tétel, vásárlás sok elemet nem lehet felhasználni a következő áruházhoz. Az egyik webshopban ruha méretek voltak a másikban dugattyúgyűrűk, a harmadikban pedig bizonyos termék szállítási költsége fixen X.000 Ft volt még akkor is elérte az ingyenes limitet a szállítás (mert veszélyes árú amit a posta is csak felárért visz el...) a negyedik esetben pedig egy teljesen más logika alapján történő vásárlási folyamat kellett... aztán jöttek az integrációs igények, hogy ezzel a rendszerrel kössük össze, meg azzal a rendszerrel. Gyakorlatilag kijelenthető, hogy a saját rendszerünkkel elkészült webshopok közül mindegyik valamiért más volt mint az előző és bár azt reméltük, hogy minden modult újra meg újra fel tudunk használni, ez a valóságban nem így volt, mert a felhasználók mindig tettek bele valamilyen kis csavart... hogy ok legyen blog, de neki olyan blog kell hogy... innentől kedve már a modult tulajdonképpen lehetett átalakítani. Persze lehet mondani, hogy rosszul terveztük meg a rendszert az elején és ezért volt mindez, nem védekezésképpen, de a tervezésre korlátos pénz és idő állt rendelkezésünkre, ahogyan egyébként véleményem szerint a hazai cégek 98%-ának... Tehát nem 20-30 millióból kellett kihozni a legjobbat...
De a történet innentől kezd el csak igazán érdekessé válni, ugyanis nőttek az igények az általunk készített webáruház rendszerek iránt, vagyis bővíteni kellett a csapatot, csakhogy olyan embert nemigazán talál az ember akinek az önéletrajzában az áll, hogy "WebSEO webáruház motor szaki".. tehát ha jön egy új ember a csapatba akkor neki kell egy kis betanulás, és jó eséllyel csak 1-2 hónap múlva tud full sebességgel dolgozni a projekteken, ráadásul addig még az eddigi csapatot is kicsit feltartja, mert ugye néha kérdez...
Persze lehet mondani, hogy fél évet kellett volna fejleszteni, hogy sokkal több pénzt kellett volna beleölni, nos így utólag megnézve, hogy 2011-ben milyen alternatívák vannak véleményem szerint felesleges lett volna, mert a jelenlegi nemzetközi motorokkal felvenni a versenyt lehetetlent!
És ekkor jött a Magento. Persze webshop motorok ezelőtt is léteztek, ott volt az OsCommerce meg a Virtuemart is, illetve több kisebb-nagyobb ingyenesen elérhető motor volt még ezeken kívül, de megnéztük a forrásokat is és valahogyan nem tetszett, nyilván ez elég szubjektív vélemény, de lényegében vártunk arra, hogy legyen egy új, egy talán jobb amelyik átgondoltabb, struktúráltabb, és mi végül a Magento mellett tettük le a voksunkat (de a cikk szempontjából ez majdhogynem mindegy), pl. ha nem webshopról beszélünk, hanem CMS-ről akkor ott a Wordpress, ami pár év alatt szintén hihetetlen fejlődésen ment keresztül.
És miért írtam ezt le??? Egészen egyszerűen azért, mert úgy látom, hogy 2011-ben is még idehaza nagyon sokan azzal görcsölnek, hogy létrehozzanak egy saját általános webáruház motort... nos ők azok akik most éppen széllel szemben, és akkor ott van az ügyfél, aki azt hiszi, hogy valami fantasztikusan jót kap... aztán végül ő is áll a szélben. Az általános nem véletlenül szerepel a mondatban, mert vannak olyan esetek, amikor mindenképpen egyedi webshop motort kell írni (a trendeket elnézve ez az ajánlatkérések max 8-10%-a), de tökéletesen cégreszabott és máshol fel nem használt motort, az megint másik tészta.
Ezen általános motorok véleményem szerint gyakorlatilag egytől egyig kudarcra vannak ítélve! Miért?
- Tőke hiánya, ha valakinek nincsen most minimum 20-30 millió forintja kifejleszteni egy ilyen motort, akkor jobb ha bele sem kezd.
- Magyarország pici piac, ezen cégek többsége idehaza gondolkodik, a hazai webáruházakat felvevő piac nem akkora, hogy kellően nagy rést ki lehessen belőle most harapni ahhoz, hogy nyereséges motor legyen, ergó veszteséges lesz. A külföldre való kilépéshez pedig még több pénzre van szükség és mivel nyugaton fejlettebb az e-kereskedelem, mint itthon, ezért ez kb. olyan, mintha valaki innen menne ki angolt tanítani Amerikába.
- A nagy cégek, akik amúgy a forgalom 80%-át elviszik vagy saját rendszerrel rendelkeznek, vagy egy egyedi webáruházat fognak kérni, amire szintén nem lehet ráhúzni az általános motort, tehát ha a nagyok a célpiac, akkor az megint más tészta, de nagyból jó ha van 50 idehaza, ezek fele pedig saját programozókkal fejlesztet, mert ekkora méretben már neki olcsóbb.
- Az ingyenes motorok térhódítása, Magento, Virtuemart, Prestashop és sok egyéb nagyon jó kezdeményezés van, ebből a két legnagyobbhoz már most(!!!) több ezer kiegészítő van amelyeket csak meg kell venni és telepíteni kell ezzel egyik hazai cég sem tudja felvenni a versenyt!
- Gyorsuló piac, növekvő és kifinomult igények, mobil kereskedelem, várhatóan 2010-ben Magyarországon több, mint 30%-kal nőtt az elektronikus kereskedelem forgalma, egy év alatt a semmiből piacvezető lett a Facebook közösségi oldal, illetve egyéb olyan tartalmak/lehetőségek jelentek meg amelyeket ki kell használni egy webes kereskedőnek, gondolok itt a Pick-Pack pontra, az ajánló rendszerekre vagy egyéb más dolgokra, akkora a lehetőségek tárháza, hogy a saját webshop megoldáshoz ha ezt a cég integrálni szeretné, akkor tulajdonképpen ha egész évben 0-24 órában kódol akkor sem ér a végére.
- "Mennyibe kerül?", sajnos a hazai piac többsége jelenleg az ár alapján dönt. Egyedi rendszert lefejleszteni és nyereségessé tenni azon a piacon amelyik annyira árérzékeny, mint az itthoni nagyon nehéz.
Néhány nagy cég kivételével tehát véleményem szerint zsákutca a saját általános webáruház motor fejlesztése 2011-ben Magyarországon, ahogyan azoknak a cégeknek is zsákutca egy ilyen áruház akik ezeket megveszik. Mondom ezt az elmúlt hónapok ajánlatkéréseit és érdeklődőit elnézve. Sajnálom azokat a cégeket akikre ráakasztottak egy "profinak" mondott "zombit", hát ezért született ez az írás, hogy egy aktuális piaci problémára figyelmeztessen.