Azt hiszem, hogy kimondhatjuk, hogy véget ért a Karácsonyi szezon a webáruházak számára és elindult az újévi, illetve az év eleji szezon. Nézzük meg egy kicsit, hogy hogyan alakult az év a webáruház kulcsszó illetve néhány kapcsolódó termékkör esetében.
Mielőtt belevágnánk nézzünk egy grafikont, hogy hogyan alakult az elmúlt időszakban a "webáruház" kulcsszót is tartalmazó keresési kifejezések változása.
Látható, hogy 2010 első félévben volt a legintenzívebb az érdeklődés és 2010 második félévében visszaesett a 2009-es év végi szintre, a 2009 és 2010-es Karácsony előtti időszak nagyjából azonos eredménnyel zárult.
Ez a diagram, azonban sokat nem árul el, mert szerepel benne a "webáruház konferencia", "webáruház készítés", "cipő webáruház" kulcsszavakra való rákeresések száma is (tehát nem csak a kereskedőket keresik így). Az mindenesetre érdekes, hogy 2010 második félévében a gyakorlatilag konstans növekvő trend elég csúnyán megtört. De mondhatjuk azt is, hogy "korrigált", ahogyan a tőzsdén is egy-egy nagyobb rally után szokott jönni egy kis visszaesés, valószínűleg 2010 év elején túl hirtelen vált nagyon népszerűvé ez a szó.
Az utóbbi 12 hónapban a következő webáruházzal kapcsolatos kifejezésekre nőtt a leginkább a rákeresések száma, mellette a %-os növekedés:
A vizipipa webáruház egy webáruház neve is egyben, ezért is nőtt iránta az érdeklődés ennyire (meg mert nem egy szokványos termék, ami valószínűleg nagyon jól eltalálta a réspiacot). Átlagosan 2010-ben havi szintem amúgy 1600-an kerestek rá. A tapéta webáruházra keresők száma havi szinten 1300 lett, a méteráru webáruházra szintén havi 1600 rákeresés van. A függöny webáruházra pedig 1900-an.
Az utóbbi 90 napban ugyanez a lista a következőképpen fest:
A webáruház készítésre is volt egy masszív 50%-os növekedés, ennek én nagyon tudok örülni. :)
Ha megnézzük, hogy az utóbbi egy évben mik voltak a leginkább használt kulcsszavak a webáruházzal együtt, akkor a lista a következőképpen alakul.
Úgy tűnik, hogy a cipő masszívan vezet jelen pillanatban is. Illetve néhány ruházati márka webáruházas forgalmazása van még nagyon elöl. A bárdi autoalkatrész webáruház kissé kilóg a sorból, mert egy konkrét webshop neve. Népszerű még a táska webáruház is ezen felül.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy cipőt keresnek a legtöbben interneten, hanem hogy a webáruház kulcsszóval együtt ezt a kulcsszót használják leginkább. Valószínűleg azért van így mert sok cipőt keresnek az Interneten, és a felhasználók többsége úgy finomítja a keresést, hogy ő csak a webáruházak szeretné látni és a hagyományos/normál boltok nem érdeklik annyira.
Jó dolog a találgatás és a fejtegetés, de a cipő statisztikái is könnyen kideríthetőek. Számomra megdöbbentő hogy a cipő kulcsszó pontosítására az emberek 3. leggyakoribb esetben a webáruház kulcsszót használják. Ahogyan ez az alábbi grafikonból is kiderül.
Tehát ilyenformán akkor aki cipőt keres online az nagyrészt a cipőt webáruházban szeretné megvásárolni.
Összevetve például a könyv szóval, 368.000 keresési kifejezésben szerepel a könyv szó havonta, de ebből csak ebből csak(!) 390 a könyv webáruház! Holott a könyv webáruházak forgalma nem elhanyagolható mértékű a magyar weben sem! Szintén persze csak találgatás, de úgy tűnik az emberek többsége úgy gondolja, hogy ha könyv, akkor a úgyis webáruház és nem szükséges tovább finomítania a keresést. Másik megközelítésben pedig akik vásárolni szeretnének ők nem könyv webáruházat keresnek, hanem az adott mű címével fognak majd úgyis keresni, és aztán vásárolnak valamelyik könyv áruházban.
Tanulságok:
- Attól mert valamire nagyon nőtt a rákeresések száma egy adott időben, még nem biztos, hogy volumenben nagy piacról beszélünk, továbbá lehet, hogy azért van ez így, mert az egy "márkanév".
- Bizonyos termékekhez az emberek szívesen odabiggyesztik a webáruház kulcsszót, ezekre a látogatókra érdemes nagyon odafigyelni, mert ők pontosan tudják, hogy ezt webáruházban szeretnék megvásárolni és nem boltban.
- Ha valamelyik kulcsszóra nem keresnek úgy, hogy kulcsszó + webáruház attól még a termékeket elég jól el lehet adni az Interneten, vagyis nem szabad mindig csak a webáruház kulcsszó bűvöletében élni. (Persze ilyenkor azért jó, ha az adott kulcsszóra minél többen keresnek)
- Magának a webáruháznak is vannak szinonimái, pl. webbolt, webshop ezeket is érdemes megvizsgálni.
- Vannak még kihasználatlan piacok, ahol elég szép növekedést lehet elérni, van ahol a kereslet teremtette meg a kínálatot és van ahol a webáruház csinált magának keresletet.