Lehet, hogy ma éppen pesszimista hangulatom van, de ez a téma újra és újra előjön a hazai piaci körülmények között! Sajnos a külföldi piacot nem ismerem ilyen szempontból, hogy ott milyen magatartása van a cégeknek.
Arról már korábban írtam, hogy milyen típusú véleményem szerint inkorrekt piaci magatartással találkoztam az elmúlt három évben bizonyos cégek esetében. Nem szeretnék most senkit sem megnevezni, mert én attól nem leszek jobb, hogy másokat pellengérre állítok, és pereskedni sem szeretnék az elkövetkezendő x évben.
A múltkori Webáruházak Szövetsége előadásom után Szabó Péter (Silent Signal Kft.) előadásában voltak olyan gondolatok amelyekkel egyetértek, és sajnos a piaci tapasztalatom is azt mondja, hogy vannak ilyen esetek. Péter azt a kérdéskört boncolgatta, hogy vajon kinek a felelőssége az olyan gyenge minőségű vagy biztonsági hiányosságokkal tele lévő kód, melyet könnyen fel tudnak törni és ezáltal adatot tudnak lopni a webáruházunkból.
Merthogy szinte kivétel nélkül csak a megrendelő által végzett funkcionális teszt van az áruház átadások előtt, és semmilyen független szakértő nem nézi át az áruházat. Persze Péter elsősorban a biztonsági elemzésre gondolt, de nem csak erről lehet szó. A funkcionális teszten is kiderülhet például, hogy valami nehézkes vagy éppen nem működik érthetően a látogatók számára. Vagy valami azért működik így, mert a webáruház készítésével megbízott cég itt meg ott munkaidőt spórolt.
A minap egy olyan már működő áruházat teszteltem, ahol többszörös fogalmi zavarok gátolták a vásárlást és még így is vásároltak rajta. Csak egy példa: Regisztrációs folyamat közben a felhasználótól az e-mail címet, nevét, szállítási-számlázási címét kérték el. Majd pedig e-mail hitelesítés után (szerintem már ez is felesleges, mindenki tudja, hogy mennyi beregisztrálni egy új e-mail címet), be kellet lépni az áruházba.
Igen, de hogyan!? Kérjük adja meg Felhasználó nevét és jelszavát! A felhasználó meg találja ki, hogy az e-mail címe, a felhasználó neve! Ezt egyetlen mondattal meg lehetett volna oldani, de sehol semmilyen utalás sem történt rá a Regisztrációs folyamat közben és utána sem. (Azt már le sem merem írni, hogy úgy folytatódott a vásárlás, hogy rögtön elfelejtett jelszót kellett kérni, mert sem az áruház nem generált az ügyfél számára, sem pedig az ügyfél nem adhatott meg magának jelszót!)
Jómagam azt sem tartom pl. korrekt megoldásnak, hogy a fejlesztők a webáruház kódját (amit az ügyfél megvásárolt tőlük és kifizette) valamilyen php kódoló (pl. IonCube) segítségével elfedik és az előre megállapodott összeg kifizetése után sem tud a kóddal az ügyfél semmit sem tenni (persze kérdés az, hogy erről mennyire van előre tájékoztatva az ügyfél), hiszen hiába van nála, módosítani nem tudja. Persze ilyenkor szokott jönni a mentegetődzés és az érvelés, hogy az ügyfél különben ellopnál a kódot és létrehozná a saját másik webáruházát ezen kód alapján és ezért a céget micsoda kár érné...
Ez véleményem szerint félrevezetése az ügyfélnek! Vagy, hogy egy másik webáruház készítőhöz jutna el a kód, akik ezzel piaci előnyre tennének szert! Hát őszintén szólva ez sem reális! Én még nem láttam olyan fejlesztő céget, amelyik egy másik kódjával szívesebben dolgozott volna, mint a sajátjával!
A harmadik érv ilyenkor azt szokott lenni, hogy olyan megoldások vannak benne, amik... Nos, ha vannak benne olyan megoldások, amik nincsenek benne az egyébként teljesen ingyenesen letölthető: Joomla/VirtueMart, Magento, OsCommerce, ZenCart, PrestaShop, ÜberCart, rendszerek valamelyikében, nos akkor az a megoldás nem is biztos, hogy annyira fontos. Ha egy webáruház készítő cég ötletet akar lopni, akkor nem lenne egyszerűbb ezekből az amúgy sokkal fejlettebb ingyenes rendszerekből lopnia, amelyben sokszor tíz-húszszor annyi programozási idő van? Illogikus lenne tehát másik cégtől lopni.
Ez a bejegyzés én is látom, hogy Flame gyanúsra sikeredett! Azonban az elmúlt két év 8-10 "nem tudok mit tenni az áruházammal és ki kell dobni és másik céggel megcsináltatni" jellegű megkeresése után úgy gondolom, hogy erről beszélni kell!