Interjú - Fodor Eszter, üzleti chat webáruházak számára

2010.02.25. 22:13 Ernő007

Chat szóról nekem valahogy mindig a tíz-tizenkét évvel ezelőtti első "Népszabi Chat"-es élményeim jutnak eszembe. Azóta nagyon sokat változott a világ, és úgy látszik, hogy a Chatet is utolérte az üzleti élet, és van már BusinessChat is. Hogy pontosan mi és az, és mire lehet használni, arról Fodor Esztert kérdeztem!


Q: Mivel foglalkoztok pontosan, mire jó az üzleti chat?

A: Az üzleti chat egy kommunikációs szoftver. Ez annyit jelent, hogy ha van egy weboldalad, akkor eddig csak arra volt lehetőség, hogy statisztika formájában megnézd, hogy ki az, aki lelépett róla, illetve egy nagy adag „ömlesztett” információból mazsolázhattál.
Az üzleti chat egyrészt kommunikációt biztosít, másrészt minden adatot azonnal látsz, és mindig az adott látogatóhoz! Ezt kb. úgy kell elképzelni, hogy betér a látogató, „közli” hogy Ő a „fogpaszta” keresőszóra érkezett, eddig már kétszer volt az oldaladon, de akkor fogkefét keresett, de nem találta meg, ezért a 3. aloldalról hamar lelépett.
Tehát a látogató gyakorlatilag nyitott könyvvé válik. Ezen felül, kommunikálni is lehet velük egyrészről úgy, ha a látogatónak kérdése van, egy chat-kérő ikonra kattintva megnyílik egy chat ablak, másrészről a weboldal üzemeltetője is meg tudja kérdezni a látogatót, hogy szüksége van-e segítségre.

Q: Akkor ez gyakorlatilag ugyanaz, mint a Skype vagy az MSN.

A: A rendszer működési elve részben valóban hasonlít erre a két programra. Van azonban néhány alapvető és nagyon fontos különbség! Egyrészről az üzleti chat nem igényel letöltést, vagy előzetes regisztrációt! Tehát sokkal könnyebb használni olyan embereknek is, akik eddig nem használták ezeket a rendszereket. Másrészről ezekkel a programokkal nem lehet a weboldalra érkező látogatókat Élőben figyelni és akár megszólítani, ellentétben az Üzleti Chat programunkkal. Illetve én már előre tudom, a látogatómat mi érdekli, hiszen látom, hogy eddig mit és hányszor nézett meg, milyen kulcsszóra keresett rá. Valamint én is dönthetek úgy, hogy felajánlom a segítségemet, ha azt látom, hogy a látogató elakadt például a megrendelés befejezésénél! Azt hiszem, ez igazán nagy előny tud lenni! :)
Ezeket a fontos funkciókat a Skype vagy az MSN, de egyéb csevegő program sem tudja.

Q: Léteznek ingyenes chat programok. Az Üzleti Chat miben különbözik ezektől?


A: Valóban léteznek weboldalba illeszthető ingyenes chat programok. Nagyon sokat kipróbáltunk, teszteltünk. Az alapvető gond az, hogy nincs magyar támogatás, ügyfélszolgálat. Bármilyen probléma esetén nem tud a weboldal tulajdonos kihez fordulni segítségért. Technikai információkhoz is nehezen jutnak hozzá a web szerkesztők az indulásnál nem beszélve a chat program használójáról, aki a kezdeti nehézségeket a saját kárán kell, hogy megtapasztalja. Előfordul működési, stabilitási, problémák melyek a leglehetetlenebb pillanatban jelentkeznek. Az ingyenes chat programokban korlátozott testreszabhatóság illetve hiányos funkciók találhatók. A konkurenciát is érdemes megemlíteni, bár nem sok van kis hazánkban. Az Ő termékeiket is teszteltük kisebb nagyobb sikerrel (de, maradjunk a kisebbnél). Tapasztalatunk szerint Mi sem vagyunk tökéletesek, de legalább megpróbálunk igyekezni, ügyfeleinknek messzemenően segítségére lenni.

Q: Webáruházak is használhatják?

A: Természetesen! Webáruházak számára különösen előnyös lehet, mert meggyorsítja az értékesítést! Pl. képzeld el, hogy mint látogató szeretnél venni egy laptopot. De felmerül benned egy kérdés. Eddig arra volt csak lehetőség, hogy telefonálj az adott webáruházba –ez pénzbe kerül- vagy e-mailben leírd a kérdésedet. Ekkor elkezdődik egy viszonylag lassú, komótos folyamat, amikor kb 3-4 levélváltás után minden kérdésedre választ kapsz. Eltelik egy hét, vagy még több, mire az áhított laptop a kezedbe kerül. Ugyanez chat-ben pillanatok alatt lezajlik.

Q: A webes értékesítés alapvetően személytelen, van igény a személyes kapcsolatokra itt is?

A: Az a tapasztalat, hogy az emberek egyre inkább igénylik a személyes kapcsolatot. A chat pont az a köztes út, amit az emberek előnyben részesítenek a mai felgyorsult világban. Valamint ha tudják, hogy az adott weboldalon gyors és pontos segítségre számíthatnak, akkor hűségesen visszajárnak, illetve nagy százalékban mesélnek barátaiknak a webáruházban szerzett vevői tapasztalatokról, ügyfélkiszolgálásról, ami minden fizetett hirdetésnél erősebb reklám az adott weboldalnak.

Q: Értem, de mi van, ha valaki nem tud 0-24 órában a gép előtt ülni?

A: Semmi gond, hiszen a telefont sem vesszük fel napi 24 órában! Egyébként a rendszer ugyanúgy hangjelzést ad, csörög, ha a látogató segítséget kér, mint a hagyományos telefonok.
Ha nem vagyunk gép előtt, üzenetet lehet hagyni. Ráadásul ez a látogató részéről kényelmesebb is, mint egy hagyományos e-mail, hiszen egyrészről a chat-kérő ikon minden oldalon eléggé feltűnően ott van, nem kell keresni, másrészről nem kell, hogy nyitott levelező-rendszer legyen a gépen, mert a program egy saját jegy-rendszert használ.

Q: Nem zavarja a felhasználókat, ha egyszer csak rájuk nyitnak egy ablakot?

A: Habitus kérdése... Van olyan ügyfelünk is, aki annyira a webes értékesítésre akar ráállni, hogy azt mondja, ha az Ő látogatója megijed egy chat-ablaktól, az ne is vásároljon tőle. Ez szerintem eléggé drasztikus, de embere válogatja. Én inkább azt mondom, hogy egy jól kitalált szöveggel hatásos lehet az invitálás. A „jó napot, miben segíthetek” kérdés szerintem kicsit már idejét múlta. Szoktunk beszélgetni az ügyfeleinkkel, ötletezni, hogy mit célszerű írni, mik a tapasztalatok, és ezt megosztjuk másokkal is!

Q: Jó, tehát akkor telepíteni kell egy ilyen chat alkalmazást, ez mennyire bonyolult, mennyire fogja leterhelni a szervert?

A: A rendszer alap esetben a mi szerverünkön fut. Tehát az Ügyfeleink szerverét nem érinti. Az ügyfeleinknek mindössze annyi dolga van, hogy be kell illesztenie egy scriptet a forráskódba. Ez néhány perces feladat, illetve le kell töltenie egy kezelő-szoftvert, és máris készen van. Gyakorlatilag 10-15 perc alatt lábra állítható. Ezek után kollégáink átküldenek egy teljes körű használati útmutatót, telefonon segítenek a rendszer használatával kapcsolatban, illetve marketing öleteket adnak. Ez általában több időt jelent, mint maga a telepítés. :)
A rendszer használata kb. olyan egyszerű, mint egy mai közép kategóriás mobiltelefoné. Néhány nap alatt kitapasztalható, megszokható.

Q: A beszélgetéseken kívül milyen előny származik még a szoftver használatából?

A: Természetesen van benne hagyományos statisztika, kulcsszó-elemzés. De például az is sokat mond, ha hirdetünk egy adott keresőszóra, és azt látjuk, hogy azok közül, aki ezzel a szóval érkezik a weboldalunkra 90% az első oldalon, és 10 másodperc után lelép. Akkor valami probléma van a hirdetéssel és gyakorlatilag kidobott pénz. Ilyen részletes adatokat eddig nem tudtunk élőben figyelni semmilyen rendszerben!

Q: Végeztetek valamilyen mérést chattel és chat nélkül? Mire számíthat az, akinek még nincsen ilyen rendszere, de szeretne?


A: Külföldön gyakorlatilag a weboldalak nagytöbbségén már van valamilyen kommunikációs szoftver. Magyarországon még „hivatalos” méréseket nem végeztünk, csak az a biztos, hogy ügyfeleink meg vannak elégedve! Rengeteg múlik azonban azon, hogy hogyan kommunikálunk….. Mi csak a szoftvert adjuk. De a legbeszédesebb, amit egyik ügyfelem küldött (és azóta ez a cégünk egyik mottója :) Köszönjük Péter! ) „Persze még mindig vannak olyan kényelmes "fafejek" :-), akik a hagyományos egyoldalú kommunikációra épülő reklámra számítanak továbbra is. Dehogy telefonálnak ők ügyfelek után, és dehogy csetelnek. Csodálkoznak, hogy nem jönnek az emberek :-) ”

Q: Bizonyára vannak olyan helyek, ahol hatékonyabban működik a rendszer és vannak ahol kevésbé, tudsz mondani olyan helyeket, ahol nagyon hatékonyan lehet alkalmazni az üzleti chat-et?

A: Nekem az a meglátásom, hogy aki haladni akar, az fogja tudni használni, és sikeres lesz, aki meg leül, és baromira sajnálja, hogy válság van, és nem megy az üzlet, annak bármint adhatsz a kezébe! A tapasztalat az, hogy pl. egy számítástechnikai cégnél gyorsabban megszokják az ügyfelek. De egyik legkedvesebb ügyfelünk étrend-kiegészítőket forgalmaz, és gyakorlatilag havi szinten küldi nekünk a leveleket, hogy minden hónapja több bevételt hoz neki, mint az előző! Mindez amiatt van, hogy végre tud kommunikálni az ügyfeleivel! Mert a technika senki kedvéért nem áll meg! De az értékesítés alapja mindig a kommunikáció volt, és az is marad, csak a postagalambot felváltotta a chat!


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

3 komment

Címkék: interjú webáruház

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr101790927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petnetman · Http://www.petnet.hu 2010.03.03. 10:20:38

Csak átfutottam az interjút mert rohanok, de a platformról nem találtam infót. Milyen szerver szükséges, milyen oprendszerrel, vagy direktben a phpba ágyazható a szoftver?
Apple szerver alól fut-e? esetleg tudtok belinkelni kész működő megoldást? Design változtatható-e? stb :)

Petnetman · Http://www.petnet.hu 2010.03.09. 08:41:30

Kedves Eszter, köszönöm a válaszát!

ekommersz 2010.03.13. 14:53:59

Aki nem akar az Ügyfélchat szoftverért fizetni, érdemes megvárnia az Ügyfélchat legújabb verzióját, mert mindez mind ingyenes lesz még a nyár előtt az új 2.3as verziótól kezdve. Elfut bármely linux vagy windows hosztingon egy 2 perces autómata telepítéssel. Magyar dokumentáció szintén ingyenes az Ügyfélchat fórumon.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog

süti beállítások módosítása