Következő interjú alanyom Nagy Sándor a G'Roby élelmiszer webáruház ügyvezetője. A G'Roby On-Line áruháza pontosan 10 éve van a piacon, idehaza az első webáruházak egyike közé tartozik, így arra voltam kíváncsi, hogy hogyan látja 2010-ben a webes kereskedelmet az egyik legnagyobb ilyen múltú cég.
Q: 1992-ben indult a cég és 2000-ben kezdtétek meg az internetes értékesítést. Lehet tudni, hogy honnan jött az ötlet?
A: 1998 után a Budapestre és a környékére települő multik jelentős vásárlóerőt szívtak el az üzleteinktől, egyik válasz-lépésünként találtuk ki ezt az új szolgáltatást (a házhozszállítást), amit akkoriban még nem nagyon csinált senki. Az internet mint csatorna szintén az újdonság miatt volt kézenfekvő.
Q: Hogyan változott az emberek hozzáállása az elmúlt 10 évben a netes kereskedelemhez. Nőtt vagy csökkent bizalom?
A: Erre vonatkozó felméréseket nem tudtunk készíteni, a vásárlószám folyamatos emelkedése egyértelműen ezt jelenti számunkra hogy nőtt, bár ez a dolog kettős (csak általában nem választják szét): bizalommal kell lenni az internetes áruház iránt (ezt segítheti annak kialakítása és egy jól működő ügyfélszolgálat), valamint a kiszállítás mint szolgáltatás iránt (ebben nekünk a saját flotta segített).
Q: Vannak esetleg olyan dolgok, amit 2000-ben még tökéletesen működtek, mostanában pedig már egyáltalán nem? Gondolok itt promóciókra, különböző helyeken, vagy éppen akciókra, kuponokra stb.
A: Nem tudnék most hirtelen ilyen mondani. Az emberek kezdenek belecsömörleni (joggal) a sok akcióba, meg kell válogatni mikor és mire használjuk ezt a kifejezést.
Q: Kik vásárolnak az Interneten élelmiszert, vannak tipikus vásárlóitok? Pl idős nyugdíjas a cipekedés megspórolása miatt vagy fiatalok akik egész életüket a neten töltik?
A: Elég széles szegmenst szolgálunk ki, kezdve az albérletben lakó egyetemistáktól az otthon lévő kismamákon, az elfoglalt menedzsereken keresztül az idősebb korosztályig. A termék a kulcs: élelmiszerre szükség van, a kérdés hogy ki az akinek az életmódja miatt ténylegesen megéri inkább a házhozszállítást választania. Itt nem csak az anyagi megtakarításról beszélek (a tudatosabb vásárlás olcsóbb, mint a drága sarki közért és a multikban való felesleges pénzszórás), hanem a cipekedés, időpocsékolás mellőzéséről is.
Q: 2009-ben megkaptátok a Fair Business minősítést, mit is jelent ez pontosan? Mit nyernek ezzel a vásárlóitok?
A: Egyelőre ettől elsősorban nekünk lett jobb, a vásárlók most még csak közvetve érezhetik. A FB segített abban, hogy a közel 10 évnyi működésünk után nincs-e hiba a belső rendszereinkben, megfelelünk-e teljes mértékben a jogszabályi környezet előírásainak.
Q: Élelmiszer webáruházként 4-5000 terméketek van és ezek jó része romlandó, hogyan tudjátok kezelni a raktározás, kiszállítás problematikáját? Ezt támogatja a webáruház vagy erre célszoftveretek van?
A: A házhozszállítási tevékenységet menedzselő belső szoftvereink saját fejlesztésűek, de a szavatossági idő nyomon követésére nem alkalmasak, ezt humán erőforrással végezzük. A logisztika zökkenőmentes lebonyolításában segít a GRoby 17 éves tapasztalata.
Q: Bár van néhány konkurensetek, nem féltek attól, hogy egyszercsak egy multi is megjelenik az online piacon? Felkészültetek erre?
A: Ennyi erővel attól is félhetnék hogy megesz egy oroszlán :) nem, nem félünk, hanem számítunk rá. A távoli jövőben azt vizionálom, hogy mint ahogy az offline térben, az online-ban is megél majd egymás mellett a TESCO és a GROBY. Mindkettőnknek van olyan amit a másik nem tud, és ez jól szegmentálja majd a vásárlókört.
Q: A "válság" hatására változtak nálatok a vásárlási szokások? Gondolok most arra, hogy olcsóbb cikkeket vásárolnak, vagy bizonyosakat esetleg egyáltalán nem, pl nagyon drága luxus termékeket?
A: A legjobban a kosárba rakott termékek darabszámának és értékének csökkenése látszik, a vásárlók szerencsére hűségesek (igyekszünk maradéktalanul kiszolgálni őket), és az új vevőkben sincs hiányunk.