Interjú - Rung András, webergonómiai tanácsadó

2010.02.13. 11:39 Ernő007

Amikor webáruházat szeretnénk nagyon sok tervezési fázison kell végigmenni! Sokan azt hiszik, hogy csak kipattan a fejükből a gondolat és holnapra meg is van a webáruház, amelyik sikeres lesz. A Tervezés fontosságára azonban megéri fehívni az emberek figyelmét, Rung András olyan szakterületen dolgozik, ahol a precíz tervezés a legfontosabb és amelyiket szinte lehetetlen kikerülni, ha valóban működő és sikeres webshopot szeretnénk, ez pedig a webergonómia!

Q: Miért pont (web)ergonómia?
A: A rend és a tervezés szeretetét és ismeretét szűk családomból hoztam, ahol a mérnökök vannak többségben. Szüleimtől megtanultam, hogy egy munka csak akkor lehet sikeres, ha átgondolt tervezés előzi meg. 2002-ben véletlenül csöppentem erre a területre. Egy új kutatásra olyan embert kerestek, aki ért az informatikához, tudja hogyan kell egy tudományos kutatás levezetni és a szakterülete érintőlegesen kapcsolódik az ergonómiához. Elvállaltam a projektet és azóta foglalkozom weblapok, webes projektek tervezésével. Az ergonómia nekem nem csak pénzszerzés, vagy kellemes munka, hanem úgy gondolom, hogy egy olyan terület, amivel tehetek az emberekért. Magyarországon az emberek sokat szenvednek a rossz weblapoktól, ezen a szenvedésen is szeretnék enyhíteni munkámmal.

Q: Hol helyezed el az ergonómiát egy webshop tervezési folyamatában? Tehát a potenciális ügyfeleidnek melyik lépésnél van rád szüksége?
A: Ha az ügyfél érett üzleti koncepcióval rendelkezik, akkor elég csak belépnem akkor, amikor megvan az üzleti terv, a marketing koncepció. Ha pontosan nem tudja mit akar, akkor már jó, ha a kezdetektől fogva konzultál velem. Sokszor hívnak projektek végén, amikor látják, hogy gond van. Valójában ez az első fázis lenne. Az építészmérnököt sem akkor hívják jó esetben, amikor a tetőt rakják és látják, hogy a ház össze fog dőlni, hanem amikor tudják, hogy szeretnének egy 120nm-es 4 szobás lakást, amiben 2 fürdőszoba van.

Q: Szerintem még nincsen eléggé a köztudatban ez a szakma, te mit teszel azért, hogy ismertebb legyen?
A: Fő tevékenységem a http://ergomania.blog.hu írása, ilyen témájú rendezvények, beszélgetések szervezése. Ahol lehet, előadásokkal hirdetem az igét. 2006-ban Kiss Orhideával az első és máig egyetlen ilyen témájú magyar könyvet írtuk meg Felhasználóbarát honlapok címmel.

Q: Biztosan sok webáruházzal találkoztál már, mik azok a tipikus hibák amelyeket sokan elkövetnek?
A: Sok, sok hiba van. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy nagyon nehéz megtalálni a megfelelő terméket. Nagy az adatdzsungel, nehézkesek és pontatlanok a keresők. A termékoldalon nincs elegendő információ, nincsenek ismertetők, értékelések és sokszor a kosárbatételtől eljutni a vásárlásig is kész küzdelem, vagy szinte lehetetlen.

Q: Mennyire jósolható meg pusztán az ergonómia segítségével, hogy egy webshop sikeres lesz-e vagy sem?
A: Közepesen. A sikernek több fontos tényezője van: jó termék, kidolgozott üzleti terv, jó ergonómia, vonzó design, stabil programozás, ügyes marketing és egy adag szerencse. Ezekből az egyik legfontosabb a jó ergonómia. A fizikai világban is nehezebben vásárolunk egy zegzugos boltban, ahol semmit sem lehet megtalálni, az eladók mogorvák és semmiről sem kapunk információt. Lehet egy oldal a rossz ergonómia ellenére is sikeres, de akkor pl. olyan terméket kell jó árban árulnia, amire nagy szükség van és alacsony a verseny.

Q: Mi volt az eddigi legdruvább hiba amivel találkoztál és azóta is borsódzik tőle a hátad?
A: Talán nekem az egyik legrémisztőbb az volt, amikor egy webshopban 4-5 milliós terméket árultak úgy, hogy csak rakd be a kosárba és ezekről mindösszesen 1-2 sor információ volt. Nem tudom hogy gondolták, hogy ki fog így vásárolni.

Q: Mondasz nekünk 2-3 olyan webshopot, amelyik szerinted jól át van ergonómiailag gondolva?
A: Szerintem az amazon.com máig példaértékű, sokat lehet tőlük tanulni. Főleg a hülyebiztos megoldásokban és a vásárlók bevonásában nagyon jók. Az apple.com-on is sok igényes, és gördülékeny ötlet van. Ott igazi mesterei lettek annak, hogy hogyan lehet informatívan és gusztán bemutatni termékeket.

Q: Volt konkrét eset, ahol az ergonómiai átalakítás után megnött a konverziós arány? Vagy esetleg mondtad, hogy ezt nem így kellene, de ők úgy csinálták és végül igazad lett?
A: Ha egy egy munkát elvégzek nem mindig tájékoztatnak az adatokkal, hogy pontosan mennyivel nőtt ez az arány. Általában más marketing lépések is szoktak az átalakításokkal egy időben lemenni, így nehéz eldönteni, hogy melyik hatás pontosan miből ered. A visszatérő ügyfelekből azonban lehet tudni, hogy olyan rosszul mégse járhattak. Amerikában egy teljes átalakítástól kb. 100%-os javulás várható. Elvileg nálunk ez az arány még nagyobb kellene, hogy legyen, hisz a legtöbb oldal lentről jön. Az mindenesetre elmondható, hogy egy alapos ergonómia átalakítás többnyire jóval inkább megtérül, mintha a SEO-ra vagy a marketingre költünk, ráadásul nem folyamatos költést igényel, hanem egyszeri beruházás.


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

10 komment

Címkék: interjú ergonómia webáruház

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr801754346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sajtosbeats 2010.02.14. 14:34:23

nagyon jó az interjú, köszönjük! :)

azzal nem értek egyet, hogy szerencse kellene a webshopokhoz.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2010.02.14. 21:10:01

Tanulságos az interjú.
Főleg az a rész, ahol példát kérsz az Andrástól, erre ő külföldi példát hoz fel. Jellemző, hogy az első hosszútávú együtt működést mi is egy külföldi céggel kötöttük meg.
De, hála Istennek egyre többen értik meg, hogy egy áthatolhatatlan áruházban 100-ból 1 ember vásárol.

LogoKirály · http://www.logokiraly.hu/ 2010.02.15. 13:34:24

A tervezés hiánya nagyon sok cégnél jellemző. Ami a nagy értékű termék eladását illeti (milliós tétel), a webáruház alapból nem a legjobb megoldás...

Magyar tekintetben nekem bookline az egyik kedvencem. Ergonómiai szempontból milyennek találjátok? (csak, hogy magyar példa is legyen)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.02.15. 15:13:10

@sajtosbeats: Köszönöm, azért szerintem az üzletben van mindig szerencse faktor is, csak legfeljebb, ha nagyon felkészült vagy, akkor túléled a rossz szerencsét. Pl. ha luxustermékekre építetted a webshopod, akkor most lehet, hogy nagy bajban lehetsz a "válságban", de persze átvészelheted, csak legfeljebb a jó ergonómia, design stb. nem hoz annyit, mint amennyit kellene.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.02.15. 15:16:07

@LogoKirály @grofakos : Igen a bookline közelít, most belenézve különösen az tetszett, hogy ők meg tudják szólítani a vásárlókat, akik valóban írnak. Ez Magyarországon nagy szó. Sajnos most mi elsősorban Nyugatról tanulhatunk, kb. a web korszak ott tart, ahol az irodalom Kazinczy korában. Álmodozhatunk magyar remekművekről, de én elégedett vagyok, ha sok jó minőségű koppintás lesz előbb, aztán utána, ha ez már megy, akkor beindulhat a kreatív lavina.

kender 2010.02.16. 13:36:27

Azt tudtátok, hogy a bookline redesign idején is tanácsadókkal dolgoztak? Ha jól tudom, akkor a kirowskit vonták be. A design és a fejlesztés viszont végül házon belül készült.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2010.02.16. 14:33:20

András!

A luxuskategória az, amit nem érintett a válság. Például 2009-ben több luxusautót adtak el Magyarországon, mint 2008-ban. Eközben a kis kategória 87%-ot zuhant.
Bookline. Lehet, hogy ők már meg tudják szólítani a vásárlóikat, de mi azon dolgozunk, hogy ez máshol is működjön. A vevők egyre inkább mások véleménye alapján döntenek a vásárlásról. Hamarosan nem csak a Bookline lesz az etalon.
Hogy mást ne mondjak, az egyik ügyfelünk, miután elfogadta a tanácsainkat 1,5 hét alatt 45 véleményt szerzett be a vevőitől. Egy hétköznapi babaáruházról van szó.

Nagy változásokat fog hozni ebben a tekintetben az idei esztendő!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.02.16. 19:57:22

@grofakos: Jól nyomjátok, hogy meg tudjátok szólítani az embereket. Szerintem a bookline-on sem maguktól írnak az emberek. Ennek megvannak a technikái, csak Magyarországon nem ismerik az emberek, és sokkal egyszerűbb szomorkodni, hogy ja angolul megy, ja magyarul sajnos nem. A luxuskategória terméktípusonként változhat. Egyrészt még a luxusautó is viszonylag hasznos, hisz lehet vele utazni. Pl. ott a festmény, ami "semmire sem jó", csak szép/érdekes meg drága, ezt a piacot nagyon jól ismerem. Eddig se vett a magyar ember festményt, de 2009 óta messziről elkerüli. Most csak az vesz festményt, akinek annyi pénze van, mint a szemét. Szóval, aki ezt árul az nagy bajban van, pláne a weben, hiába okos. Persze lehet, azt is mondani, hogy aki igazán okos az inkább kaját árul most:)

Szabolcs Bakos (web2.0 designer) · http://www.newconcept.hu 2010.03.31. 20:55:15

Ezt szerintem Ti sem gondoltátok komolyan, hogy a Bookline-t kiemelt példaként említitek.

Az egyik legrosszabb példa amit találtatok, nagyon nagyon messze van attól hogy ergonómiai, kivitelezési minta legyen, sőt....

lifelike 2010.04.21. 10:07:19

megnéztem a bookline.hu-t és szerintem se az ergonómia csúcsa
viszont jó zsúfolt és zavarók a színek is

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog

süti beállítások módosítása