Amikor webáruházat szeretnénk nagyon sok tervezési fázison kell végigmenni! Sokan azt hiszik, hogy csak kipattan a fejükből a gondolat és holnapra meg is van a webáruház, amelyik sikeres lesz. A Tervezés fontosságára azonban megéri fehívni az emberek figyelmét, Rung András olyan szakterületen dolgozik, ahol a precíz tervezés a legfontosabb és amelyiket szinte lehetetlen kikerülni, ha valóban működő és sikeres webshopot szeretnénk, ez pedig a webergonómia!
Q: Miért pont (web)ergonómia?
A: A rend és a tervezés szeretetét és ismeretét szűk családomból hoztam, ahol a mérnökök vannak többségben. Szüleimtől megtanultam, hogy egy munka csak akkor lehet sikeres, ha átgondolt tervezés előzi meg. 2002-ben véletlenül csöppentem erre a területre. Egy új kutatásra olyan embert kerestek, aki ért az informatikához, tudja hogyan kell egy tudományos kutatás levezetni és a szakterülete érintőlegesen kapcsolódik az ergonómiához. Elvállaltam a projektet és azóta foglalkozom weblapok, webes projektek tervezésével. Az ergonómia nekem nem csak pénzszerzés, vagy kellemes munka, hanem úgy gondolom, hogy egy olyan terület, amivel tehetek az emberekért. Magyarországon az emberek sokat szenvednek a rossz weblapoktól, ezen a szenvedésen is szeretnék enyhíteni munkámmal.
Q: Hol helyezed el az ergonómiát egy webshop tervezési folyamatában? Tehát a potenciális ügyfeleidnek melyik lépésnél van rád szüksége?
A: Ha az ügyfél érett üzleti koncepcióval rendelkezik, akkor elég csak belépnem akkor, amikor megvan az üzleti terv, a marketing koncepció. Ha pontosan nem tudja mit akar, akkor már jó, ha a kezdetektől fogva konzultál velem. Sokszor hívnak projektek végén, amikor látják, hogy gond van. Valójában ez az első fázis lenne. Az építészmérnököt sem akkor hívják jó esetben, amikor a tetőt rakják és látják, hogy a ház össze fog dőlni, hanem amikor tudják, hogy szeretnének egy 120nm-es 4 szobás lakást, amiben 2 fürdőszoba van.
Q: Szerintem még nincsen eléggé a köztudatban ez a szakma, te mit teszel azért, hogy ismertebb legyen?
A: Fő tevékenységem a http://ergomania.blog.hu írása, ilyen témájú rendezvények, beszélgetések szervezése. Ahol lehet, előadásokkal hirdetem az igét. 2006-ban Kiss Orhideával az első és máig egyetlen ilyen témájú magyar könyvet írtuk meg Felhasználóbarát honlapok címmel.
Q: Biztosan sok webáruházzal találkoztál már, mik azok a tipikus hibák amelyeket sokan elkövetnek?
A: Sok, sok hiba van. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy nagyon nehéz megtalálni a megfelelő terméket. Nagy az adatdzsungel, nehézkesek és pontatlanok a keresők. A termékoldalon nincs elegendő információ, nincsenek ismertetők, értékelések és sokszor a kosárbatételtől eljutni a vásárlásig is kész küzdelem, vagy szinte lehetetlen.
Q: Mennyire jósolható meg pusztán az ergonómia segítségével, hogy egy webshop sikeres lesz-e vagy sem?
A: Közepesen. A sikernek több fontos tényezője van: jó termék, kidolgozott üzleti terv, jó ergonómia, vonzó design, stabil programozás, ügyes marketing és egy adag szerencse. Ezekből az egyik legfontosabb a jó ergonómia. A fizikai világban is nehezebben vásárolunk egy zegzugos boltban, ahol semmit sem lehet megtalálni, az eladók mogorvák és semmiről sem kapunk információt. Lehet egy oldal a rossz ergonómia ellenére is sikeres, de akkor pl. olyan terméket kell jó árban árulnia, amire nagy szükség van és alacsony a verseny.
Q: Mi volt az eddigi legdruvább hiba amivel találkoztál és azóta is borsódzik tőle a hátad?
A: Talán nekem az egyik legrémisztőbb az volt, amikor egy webshopban 4-5 milliós terméket árultak úgy, hogy csak rakd be a kosárba és ezekről mindösszesen 1-2 sor információ volt. Nem tudom hogy gondolták, hogy ki fog így vásárolni.
Q: Mondasz nekünk 2-3 olyan webshopot, amelyik szerinted jól át van ergonómiailag gondolva?
A: Szerintem az amazon.com máig példaértékű, sokat lehet tőlük tanulni. Főleg a hülyebiztos megoldásokban és a vásárlók bevonásában nagyon jók. Az apple.com-on is sok igényes, és gördülékeny ötlet van. Ott igazi mesterei lettek annak, hogy hogyan lehet informatívan és gusztán bemutatni termékeket.
Q: Volt konkrét eset, ahol az ergonómiai átalakítás után megnött a konverziós arány? Vagy esetleg mondtad, hogy ezt nem így kellene, de ők úgy csinálták és végül igazad lett?
A: Ha egy egy munkát elvégzek nem mindig tájékoztatnak az adatokkal, hogy pontosan mennyivel nőtt ez az arány. Általában más marketing lépések is szoktak az átalakításokkal egy időben lemenni, így nehéz eldönteni, hogy melyik hatás pontosan miből ered. A visszatérő ügyfelekből azonban lehet tudni, hogy olyan rosszul mégse járhattak. Amerikában egy teljes átalakítástól kb. 100%-os javulás várható. Elvileg nálunk ez az arány még nagyobb kellene, hogy legyen, hisz a legtöbb oldal lentről jön. Az mindenesetre elmondható, hogy egy alapos ergonómia átalakítás többnyire jóval inkább megtérül, mintha a SEO-ra vagy a marketingre költünk, ráadásul nem folyamatos költést igényel, hanem egyszeri beruházás.