Azt hittem, hogy 2009 közepére a webfejlesztéssel foglalkozó cégek többsége (vagy legalábbis a magára valamit is adó cégek) el fog oda jutni, hogy legalább alapszinten figyelembe veszi a keresőoptimalizálhatóságot az oldalon. Ez egyelőre nem történt meg, de a cégek többségénél úgy látom, hogy teljesen figyelmenkívül hagyják azt, hogy mire lenne szükség a keresőoptimalizálásnál.
5-10 éve működő weboldal fejlesztő cégek, még mindig ott tartanak, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy a weboldalra hogyan kerülnek majd látogatók, habár a weboldal abszolut profi és a látogatónak aki eljut rá biztosan komoly vizuális élményben van része, de kérdéses az, hogy hány látogató is jut el ténylegesen a weboldalra.
Pedig a weboldal készítő cégnek lenne a felelőssége, hogy ha már ő maga nem foglalkozik optimalizálással, akkor ajánlon egy olyan céget, aki foglalkozik vele, vagy legalább a saját kollégáit felkészítse arra, hogy hogyan dolgozzanak egy keresőoptimalizálással foglalkozó cég keze alá. Sajnos hallottam olyan véleményt is, hogy a keresőoptimalizálás hülyeség és semmi értelme nincsen. Nekik üzenem, hogy több webáruházban is a forgalom több, mint fele (nem a látogatók, hanem a tényleges eladások) a Google.hu keresőből érkezik.
Hogyan ismerjük fel tehát azt a weboldal készítő céget, aki keresőoptimalizálhatatlan oldalt ad majd nekünk át, ezáltal a weblapunk a potenciális látogatól több, mint felét elveszíti:
- Kérdezzük meg, hogy mi a véleménye a keresőoptimalizálásról.
- Kérjük meg a weblap készítő céget, hogy mutassanak konkrét példákat arra, hogy hogyan támogatják a weboldal kereőoptimalizálhatóságát.
- Kérjük meg őket, hogy mutassanak referencia webáruházakat, amelyeket ők készítettek és jó helyen vannak több magyar egyszavas főnévre és néhány márka névre. (ez lehet, hogy nem az ő érdemük lesz, de legalább tudjuk, hogy nem lehetetlen feladat lesz majd)
-
Hogyan ellenőrizzük le, hogy hogy amit mondanak, az igaz-e?
A legalapvetőbb, mindenki által leellenőrizhetó hibák a következőek:
- Hiába kattintgatunk az oldalon, a tartalom is megváltozik, de a böngésző címsorában mindig ugyanaz a link jelenik meg, pl. http://www.weboldal.hu/frame.html.
- Az oldalon a domain név után teljesen értelmetlen kriksz-krakszok jelennek meg, melyek az emberi szem számára értelmetlenek pl. http://www.webaruhaz.hu/index.php?subkid=17
- Hiába kattintgatunk az oldalon bárhová a böngésző fejlécében nem változik a szöveg, minden aloldalnak ugyanaz a neve. (title tag)
Ha nagyon alaposak akarunk lenni, akkor:
- Ha a webáruházban található képek fölé visszük az egeret, akkor meg kell jelennie egy kis sárga szöveges doboznak, ahol az adott képen található termék neve jelenik meg.
- Az Alexa.com eszközével meg kell nézni az általuk készített weboldalak közelítő forgalmát, ha az oldalak értéke 1.000.000 és 3.000.000 között van az már általában jó, ha az érték 1.000.000-nál kisebb, akkor elég jó látogatottságú oldalakat készít a cég.
- Végül le kell ellenőrizni, hogy a 3-6 hónapja átadott oldalak milyen pozícióban szerepelnek a Google keresőben.
Persze a fentiek nem de facto szabályok, de ha egy webáruház esetében az első három problémakört megvizsgálva már kérdéseink vannak, akkor először inkább kérdezzünk meg egy csak Keresőoptimalizálással vagy Keresőoptimalizálással is foglalkozó céget, hogy mire számíthatunk, ha az adott weboldal fejlesztővel fejlesztetünk.