A VII. Elektronikus kereskedelem konferencia egyik legérdekesebb előadása mondhatni az alapjaiban forgatta fel az az eddigi webergonómiáról alkotott képemet. Jónéhány "hőtérképes" vagy szemkamerás felvétel volt már előttem ismert, ezeket a felvételeket úgy készítik, hogy a potenciális látogató szemmozgását rögzítik egy weboldal vagy kép esetében. Majd pedig megvizsgálják hogy általában mennyit és hol töltött el a szem fókusza, vagyis a látogató az oldalon mi nézett meg. Ebből készítenek egy "hőtérképet" amely értelemszerűen megjeleníti azokat a pontokat ahol a látogató szeme a legtöbbet tartózkodott, ezen információból lehet arra következtetni, hogy a weboldal elérte-e a célját vagy sem...
A szemkamera tulajdonképpen nem tévedhet! Kellően nagy mintavételt alkalmazva teljes pontossággal megmondható, hogy a látogatók tekintete hova kalandozik, mit és mennyi ideig néznek a weboldalon, sőt még az is megmondható, hogy mit olvasnak el először, mit másodszor, stb.
Ez nekünk weboldal vagy webáruház tulajdonosoknak több "szempontból" (LOL) is fontos!
- Egyrészt elképzelhető, hogy a látogatók nem is a terméket nézik meg, hanem a webáruház design elemeit, (ahogyan pl. a kutatás szerint a SzEK.org oldalán a férfiak jórészt a fejlécben található gömböt nézegetik).
- Másrészt elképzelhető, hogy nagyon fontos tartalomra egy pillantást sem vetnek, mert nincsen eléggé kiemelve, vagy rossz helyen van, ezáltal az oldal tényleges üzenete nem jut el hozzájuk.
- Harmadrészt pedig a kutatás bebizonyította, hogy igencsak nagy különbség van a nők és a férfiak feltérképező szemmozgása között! Mondhatni teljesen más utat jár be a szemük egy oldalon és ennek megfelelően kell ezentúl kialakítani a weboldalt, ha valamelyik célcsoportot szeretnénk jobban megszólítani!
Igyekszem beszerezni a kutatás teljes anyagát, azonban addig egy összefoglalót szeretnék közölni, a felvételt a www.digibiz.hu készítette az előadáson:
Valószínűleg evolúciós okok is állnak a háttérben, de ha meg kellett volna tippelni, hogy kik érdeklődnek inkább a szöveg és kik a grafikai elemek iránt, akkor biztosan nem így jelöltem volna be a lapon a lehetséges jó választ.
Ha nagyon le szeretném sarkítani a kutatás eredményét, akkor azt mondhatnám, hogy a férfiaknak szánt információt piktogrammokkal, minél nagyobb betűkkel kell megjeleníteni, míg amennyiben női olvasóink vannak, nos őket a szöveges tartalom sokkal jobban le fogja kötni.
Külön érdekesség volt például az is, hogy a nők mit néznek meg egy másik nőn... és a férfiak mit néznek meg egy másik férfin. Persze nyilván a kutatást némileg befolyásolja az, hogy a benne részt vevő alanyok tudatában vannak annak, hogy figyelik a szemmozgásukat és direkt azért nem néznek "oda". Bár a kutatás lényegében bebizonyította, azt hogy a férfiakat ez nemigazán érdekli....