Már többször is írtam arról, hogy érdemes figyelni a webáruházon belüli keresésekre. A VII. Elektronikus kereskedelem konferencián erről tartottam előadást, illetve azóta egyre többet foglalkozom ezzel a területtel. Így hamarosan pontosabb adatokat tudok majd publikálni!
Addig azonban nézzük meg a Google Analytics Site Search lehetőségét (Webhelyről inított keresés), amivel mindenki követheti a webáruházán belüli kereséseket, feltéve ha a Google Analytics kódja telepítve van az oldalra, illetve ha az egyes kulcsszavak látszanak az URL-ben, mint paraméterek. (Amennyiben a keresésnél eddig nem látszottak a keresési paraméterek az URL-ben, akkor is ezt általában meg lehet oldani, ilyenkor a webáruház fejlesztőjével kell beszélni.)
A profil beállításoknál van lehetőségünk beállítani a webhelyről indított keresést, és meg kell adnunk azt a paramétert amelyik az URL-ben a kulcsszót tárolja, itt van pár példa (query, q, searchstring):
http://www.olajshop.hu/kereses?query=castron+tt&frmsearchsubmit.x=0&frmsearchsubmit.y=0
http://modellfutar.hu/catalogsearch/result/?q=traxxas+revo
http://www.petnet.hu/index.php?m=productlist&mode=search&searchstring=acana+large
A fenti paraméter(eke)t pedig a megadott helyen el kell helyezni a Google Analytics Beállítások szerkesztésénél.
Amennyiben ezt megcsináltuk, akkor már csak várnunk kell 1-2 hetet, hogy legyen elegendő adat ahhoz, hogy tudjunk dolgozni a keresési paraméterekkel.
Nézzük meg, hogy milyen adatokra számíthatunk a Webhelyrlől indított keresés beállítása után!
- Mikor használták a látogatók a webhelyről indtott keresést? Vagyis a keresés végrehajtása után a látogatók átlagosan hányszor tekintették meg a keresési eredményeket tartalmazó oldalt.
- Miben különböznek a keresést végző látogatók a többi látogatóktól? Itt mérni tudjuk az oldalon eltöltött időt, vagy éppen a konverziós arányokat. Az eddigi statisztikákat figyelve, szinte kivétel nélkül kijelenthető, hogy amelyik látogató használta a keresőt az oldalon, az átlagos sokkal nagyobb kedvvel vásárolt, vagyis a konverziós arány a keresőt használók esetében magasabb, mint a keresőt nem használók esetében!
- Milyen keresési kifejezéseket használtak a látogatók? Ez nem csak egy szám szerinti lista, hanem az Analytics-nél megszokott precízséggel az egyes keresési kifejezésekhez konverziós arányok, tranzakciós számok és tranzakciónként átlagos bevételek is látunk.
- Honnan indították a látogatók a keresést? A Látogatók valószínűleg ott kezdik el használni a keresőt amikor elakadtak, vagy éppen már rögtön a főoldalon mert ők pontosan tudják, hogy mit keresnek. Szerencsére ezt nem kell találgatni, mert az webhelyről indított keresések erre is megoldást ad. Konkrét statisztika van arról, hogy melyik oldalról használtál a látogatók a keresés funkciók.
- Mely oldalakra találtak rá a látogatók? A Keresés után a látogatók milyen oldalakra mentek. Ez a statisztika több szempontból is fontos lehet, viszont ahhoz, hogy ezt jól tudjuk használni rettentő sok adat szükséges.
Ezeken az adatokon kívül az egyes keresési kulcsszavakhoz a következő statisztikát kaphatjuk meg:
- Keresésekből való kilépések %-os aránya. Azon kereséseknek a %-os aránya amelyet követően a látogatók elhagyták a weboldalt. Ennek legfőbb oka természetesen az lehet, hogy a kereső nem talált pontos eredményt, vagy éppen nincs is ilyen termékünk. Ha olyan szónál magas ez az arány, amire sokan keresnek, akkor célszerű felülvizsgálni a probléma forrását.
- Keresési kifejezések pontosításának aránya. Azon kereséseknek a %-os aránya amelyet követően a felhasználók egy másik keresőszóval, vagy ezen keresőszó pontosításával indítottak egy új keresést.
- A Keresés után eltöltött idő. A keresés után eltöltött időből jól lehet arra következtetni, hogy a felhasználó mennyire talált magának szimpatikus terméket. Ha a keresés után nem sok időt tötött az oldalon, akkor nyilvánvalóan valamilyen probléma merült fel.
- Keresés mélysége. Ez a paraméter a keresést követően megtekintett weboldalak átlagos számát adja meg nekünk.
Akkor, most mindenki kezdje el gyűjteni az adatokat és pár héten belül jelentkezni fogok, remélhetőleg meglepő elemzésekkel a Webhelyről indított keresések vonatkozásában.
Addig is, aki használta már ezt a lehetőséget a Google Analyticsban megírhatná itt a tapasztalatait! Köszönöm!