Úgy látszik, hogy nagyon termékeny vagyok a tegnapi Webshop Tuning konferencia után. Sajnos sok infó hangzott el tegnap anélkül, hogy valamilyen konkrétumot is kaptunk volna. Így az egyik legnagyobb dilemmának nekem kell utánanéznem :)
Szóval elhangzott tegnap, hogy nagyon sokan elhagyják a vásárlói kosarat és soha többet nem térnek vissza az oldalra vásárolni... Nos ez nagyon fontos adat, csak éppen azt nem mondták el, hogy MIÉRT. Miért hagyják el a kosarat??? Mik azok a tipikus problémák, amikbe ha a felhsználó beleütközik, akkor úgy gondolja, hogy itt vége a vásárlásnak. Nem lehet azzal takaródzni, hogy nem érdekli a termék, vagy csak teszteli hogy működik-e a kosárba rakás gombja...
Nem sok keresés után találtam egy amerikai adatot a közelmúltból (2009 tavasz), amelyet most meg is osztok veletek! Forrás: http://www.e-tailing.com/
Először is nézzük meg, hogy általában hány %-os a kosár elhagyások aránya.
Röviden összefoglalva a webáruházak 60%-nál a kosár elhagyások száma 20% fölött van! Hasonló felfedésre jutott ugyanakkor a PayPal és comScore is, ők 45% fölötti kosárelhagyásról beszélnek, és ez akár három héten belül többször is megismétlődhet. Az elhagyott kosarak átlagos értéke az USA-ban 109 dollár, ami átszámítva közel 20.000 Forint. Miért is esünk el tehát ezektől a bevételektől?
Nézzük tehát az indokokat:
- Magas szállítási költségek: 46%
- Szerette volna összehasonlítani egy másik bolttal: 37%
- Pénz hiánya: 36%
- Nem talált felhasználható kupont: 27%
- Inkább offline vásárolna: 26%
- Nem talált megfelelő fizetési lehetőséget: 24%
- Az áru nem volt raktáron/elérhető: 23%
- Nem találta meg az ügyfélszolgálatot: 22%
- Biztonsági megfontolások miatt: 21%
A felmérés alapján látható, hogy a fő ok nem a pénz hiánya, és az okok egy része rettentően banális és könnyen javítható (ügyfélszolgálat, megfelelő fizetési lehetőség), még akkor is ha nem szeretnénk engedni a szállítás árából. A kosár oldal megfelelő változtatásaival tehát el lehet érni azt, hogy célzottan csökkenthessük a kosárelhagyások számát! Ehhez persze tudnunk kell, hogy mi a problémája azoknak a felhasználóknak, akik elhagyják a kosarat.
Pontos felmérés nélkül a fenti amerikai adat viszont nagyon jó kiinduló pont lehet idehaza is!