Az előző bejegyzésben a román és a magyar felhasználói szokásokat hasonlítottuk össze. Összefoglalva az eredmény az volt, hogy nem szabad kiindulni a magyar szokásokból, mert a román szokások teljesen mások. Most megnézzük, hogy mi a helyzet északi szomszadéinkkal, legálibbis internet terén.
A magyar és a szlovák internet penetráció gyakorlatilag azonos, mindegyik a kicsivel a régiós átlag felett áll. Szlovákiában 51,2%, míg idehaza ugye 52,5%, ami lényeges különbséget nem jelent, de Szlovákiában 5,5 millió ember él ezért öszességében fele akkora piacról beszélhetünk, mint Magyarország.
Szlovákia leglátogatottabb oldala a Google.sk, ezen tulajdonképpen meg sem lepődik az ember manapság, viszont a második hely más figyelemreméltó, mert ez az Azet.sk, ami tulajdonképpen egy linkatalógus oldal. A Yahoo keresője nincsen benne az első 10-ben (15.) tehát ellentétben Romániával Szlovákiában nem érdemes annyira Yahoo-ra fókuszálni, viszont a Azet.sk-ra természetesen igen!
Harmasik-negyedik helyen a Facebook és a Youtube áll, ami nem jelent meglepetést. Viszont az ötödik oldal ismét szlovák szolgáltató oldala, ez a Zoznam.sk, ami egy portál, ingynese levelező és linkkatalógus is egyben, de az első 20 között még jó néhány saját szlovák portál van.
Számomra meglepetés volt, hogy 12. helyen áll a jó öreg ICQ, ami itthonról szinte teljesen kikopott, pedig az első igazi üzenetküldő rendszer volt még a modemes időszakban. Szlovákiában népszerű az autobazar.eu oldal, ami a magyar hasznaltauto.hu-nak felel meg, de több országban is jelen van.
Szlovákiában kevésbé népszerűek a blogok, a legnézettebb blog oldal a blogger.com, ez is csak a 22. helyen van. A 20. és 40. hely között két pornó videómegosztó oldalt is találunk. Szlovákiából a legnézettebb Cseh oldal 47., a Seznam.cz (ez Csehország legnézettebb oldala!!!) 54. pedig a Google.co.hu ami jelzi azt, hogy körülbelül mekkora magyar közösség keres magyar tartalmat Szlovákiában, más .hu végződésű oldal nincsen az első 100-ban. 66. a Tatra Banka, amelyik a legnagyobb magán bank Szlovákiában.
Összességében azt kell, hogy mondjam, hogy a szlovák piac is teljesen más, mint a román, talán annyiban hasonlít jobban a magyar és a szlovák piac, hogy a hazai szolgáltatók elég erősek és nem külföldi oldalakat látogatnak az ország lakosai. Ugyanakkor az is jól megfigyelhető a trendeken, hogy sok magyar ajkú ember él Szlovákiában. Ennél komplettebb célpiaci elemzést célszerű persze készíteni mielőtt az ember elkezd terjeszkedni szlovákiában.