Long-tail kulcsszavak, megváltás vagy ámítás? Mennyire működik az alkalmazásuk?

2012.01.28. 17:10 Ernő007

 Fórumokon megfordulva nagyon sokszor találkozik az ember azzal a kifejezéssel, hogy "long-tail", vagy magyarul "hosszú farok", a szó jelentése persze némileg módosulhat annak függvényében, hogy az ember milyen fórumokat olvas, de a webáruház és webes kereskedelem kontextusában a "hosszú farok" alapvetően azt a terminológiát jelöli, hogy néhány termék nagyon kelendő, ezekből nagyon sok fogy, de vannak olyan termékek amelyekből csak minimális számú fogy, viszont ezen termékekből nagyon sok különböző van, így megéri felvenne a palettára, mert egy webáruházban "elfér", és nagyon széles vevőkört ki tudunk így szolgálni.

(A hosszú farok koordináta-rendszerben ábrázolva. A függőleges tengelyen egy adott termékből eladható mennyiség, a vízszintes tengelyen a termékek fajtaszáma van ábrázolva; a sárga rész a hosszú farok. Forrás: Wikipedia)

Ugyanez a terminológia létezik a keresőoptimalizálásban is, vagyis egyes SEO-s emberet azt mondják, hogy ha nem azokra a szavakra célzunk amelyikre mindenki, hanem olyan kifejezéseket választunk amelyre kevesebben keresnek, viszont ebből sokat veszünk, akkor nagy forgalmat tudunk elérni, ez mondjuk alapvetően igaz, de ugyebár nem csak a forgalom az amelyik fontos egy webáruházban, hanem a tényleges vásárlások száma is. 

Ennek a dolognak szerettem volna utána járni, merthogy valakinek elhinni valamit és látni az ugyebár két teljesen különböző dolog. Ehhez első körben arra van szükség, hogy meghatározhassuk a long-tail kulcsszavakat, vagyis valamilyen módon kiemelhessük őket a többi közül.

A Google Analyticsban megmutatom, hogy hogyan lehet egy szegmenst készíteni a long-tail kulcsszavakra, és utána hogyan lehet vele dolgozni.

A Speciális szegmenseknél adjunk hozzá egy új egyéni szegmenst, nevezzük el mondjuk Long-Tail kulcsszavaknak, válasszuk ki a "Befoglalás" lehetőséget, ezen belül a "Kulcsszó" opciót és az "Egyező RegExp" lehetőségét, majd pedig a mezőbe másoljuk bele a következő karaktersorozatot: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){2,}\s*$ ne ijedjünk meg ha nem értjük, annyit jelent, hogy a kettő kulcsszónál hosszabb karaktersorozatokat vesszük csak figyelembe. Majd mentsük el a szegmenst.

Amennyiben ezzel készen vagyunk, akkor már csak néhány megfelelő beállítást kell megtenni és máris nézegethetjük a saját eredményeinket. Egyrészt csinálhatunk még egy szűrőt, amelyik csak a 3 kulcsszónál hosszabb kifejezéseket tartalmazza: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){3,}\s*$ és akkor össze tudjuk vetni a 2 és 3 szónál nagyobb kifejezéseket is egymással.

Ahhoz, hogy valóban korrekt eredményt kapjunk szűrjük ki a saját áruházunk nevét mindig az eredmények közül, eléggé el tudja torzítani ugyanis a statisztikát, az, hogy a Googlebe írják be az áruház nevét és nem a címsorba a felhasználók.

Innentől pedig könnyen össze lehet rakni egy olyan statisztikát amelyik azt mutatja meg, hogy mennyire hatékonyak a long-tail kulcsszavak, az alábbi statisztikák három különböző webáruház 2011.09.01 és 2012.01.27 közötti elektronikus kereskedelmi forgalmát mutatják úgy, hogy közben a kulcsszavak közül kizártuk azokat amelyek az áruház nevét tartalmazzák.

Azért, hogy az áruházak kiléte ne legyen felismerhető, csak az elektronikus kereskedelmi konverziós rátát és a vásárlásonkénti értéket teszem közzé.

Long Tail Keywords (3) a három vagy ennél több szóból álló kulcsszavakat tartalmazza.

Long Tail Keywords (4) a négy vagy ennél több szóból álló kulcsszavakat tartalmazza.

Nem fizetett keresési forgalom az összes kulcsszót tartalmazza.

 

A képeken természetesen USD helyett HUF értendő csak éppen a Google nem ismeri ezt a valutát. A fenti adatokból nagyon jól látszik, hogy nem minden esetben nyerők a long-tail kulcsszavak. Sok esetben a 3 vagy 4 kulcsszóból álló keresésekből kevesebb vásárlás lesz, mint a két-három szavas kulcsszavakból. 

Annyi megjegyzést tennék, hogy sok esetben a konkrét termék nevek 4-5 kulcsszóból állnak, néhány esetben pedig 2-3 kulcsszóval is azonosíthatóak, ez nyilván különbséget okoz és nem lehet általánosítani, hogy a long-tail kulcsszó az 3 vagy 4 kulcsszó hosszú. 

Ha megnézzük, hogy a látogatók hány %-a érkezik long-tail kucsszóra akkor viszont már nem kapunk annyira jó eredményt, mert ahol még a legjobb az arány ott is csak az összes látogató 7%-a érkezett long-tail kulcsszóra, és mivel a long-tail kulcsszavak konverziója szignifikánsan ne mutat jobb eredményt, mint a többi kulcsszó, ezért mégis csak a nem long-tail kulcsszavakra éri meg inkább optimalizálni. 

 

Természetesen lehet azt mondani, hogy az azokra nehéz és több erőforrás befektetésével jár, de ugyanakkor az is látszik, hogy 4-9-szer több látogatót lehet vele nyerni.

 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

4 komment

Címkék: google online marketing google analytics webáruház marketing webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr933963246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DuracellTomi 2012.01.28. 19:38:21

Pici kiegészítés az egyik infóhoz, ha nem veszed rossz néven: van (már) magyar forint, mint valuta Analyticsben, én tavaly novemberben vettem észre az új felületen, nem tudom, mióta tették bele.

Ami viszont szerintem picit félre viszi a kiértékelést: szerintem a long-tail egyáltalán nem kifejezések szó hosszáról szól, hanem volumenről (de ezt le is írod az elején).

Szélsőséges esetben akár egy szavas keresés is lehet long-tail (bár most így csípőből nem tudok ilyet mondani), de 2-3 szavas kifejezések is lehetnek fat head, de legalább is chunky middle kategóriában.

Szóval nem vagyok benne biztos, hogy a fenti szegmensekkel valóban long-tail forgalmat szűrsz, bár kétségtelen, hogy főleg webshopoknál a long tail tipikusan 2-3-4 szóból álló kifejezésekből áll.

Kérdés:
1. long-tail a "canon nyomtató"?
2. long-tail az "a480 vásárlás" (canon)?

Én inkább abból indulnék ki, hogy van adott időszak alatt adott számú látogató egy weboldalon. Azt kellene szűrni, hogy ezekből mely kulcsszavak hozták egyenként ennek csak 0.1-5%-át (vagy talán kisebbet?) és ezek milyen mértékben konvertáltak a webhely átlagához képest.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2012.01.28. 21:12:46

Köszi a részletes ismertetést. Hamarosan magam is kipróbálom. Bár nekem a domainom a legerősebb keresőszó is egyben; akkor gondolom nem érdemes kiszűrnöm.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2012.01.28. 21:35:12

@DuracellTomi: Köszönöm az infót, habár én angolul használom az Analytics-et is, így az dollár jel sem szokatlan nekem.

Igen, ez egy érdekes kérdés, hogy a két halmaznak mi a közös metszete, vagyis a technikai szempontból vett long-tail (3 kulcsszónál hosszabb) vagy az értelmezési szempontból vett long-tail. Pl. egy "Wall-e dvd" csak két szóból áll, egy "castrol edge 10w-40 4l" pedig négy szóból áll, mert a termék csak így definiálható, de ha azt vesszük akkor igazából mindkettő long-tail, csak éppen az egyik kétszer olyan hosszú, mint a másik.

A két kérdésednél kicsit tovább mennék, attól függ, hogy milyen áruházban, egy nyomtató webáruházban mondjuk a nem biztos, de mondjuk a shopline.hu-n már igen.

Olyan szűrést amelyet leírtál viszont elég könnyű megcsinálni az Analyticsben, ide én inkább olyanokat írok le amihez egy kicsit 'programozni' kell.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2012.01.28. 21:35:24

@Bővíz László - JUEX: László, ez viszonylagos, vagyis attól függ, hogy mi a shopod neve, ha mondjuk könyvbolt.hu, akkor más, mintha fantázia neve van a boltodnak, pl.: mindentegyhelyen.hu

Én mindenképpen megnézném, hogy hogyan viselkednek azon felhasználóid, akik még nem ismernek téged azokhoz képest akik igen, ezért sokszor célszerű a 'branded' / cégnévre, domainre utaló kulcsszavakat elválasztani a 'non-branded' kulcsszavaktól, amelyek nem utalnak a domain nevedre, cégnevedre.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog