Google Analytics (not provided) - Üdvözlet a sötét középkorban!

2012.01.13. 08:55 Ernő007

Aki gyakran nézi a Google Analytics statisztikáit az az utóbbi időben egyre többször találkozhat az organikus forrásból származó kulcsszavak között a "(not provided)" kifejezéssel. Ez sajnos annyit jelent, hogy nem látjuk azt, hogy milyen kulcsszóra jött be a felhasználó, csak annyit látunk, hogy Google organikus keresésből jött. 

 

Miért is van ez?  A Google bevezette az un. "SSL search" szolgáltatást vagyis valamilyen bejelentkezett Google eszközt használó felhasználó esetében a kapcsolat a Google és a felhasználó között titkosított csatornán megy keresztül, és úgy gondolja, hogy ha már a felhasználó keresése nem tartozik senki másra csak a Google-re és az adott felhasználóra akkor a találati oldal se tudjon róla, vagyis az oldal számára is rejtve marad.

E-kereskedőknek/weboldal tulajdonosoknak tehát beköszöntött a sötét középkor, amikor a "minden mérhető" fogalma már nem feltétlenül igaz! Az a tapasztalatom, hogy a hazai áruházak többségét egyelőre komolyan nem érinti a probléma és csak a kulcsszavak 1-3%-a marad így rejtve, a külföldön működő webshopok esetében azonban nem ritka a 10-14%-os arány, amit már elég nehéz "pótolni", és az így kiesett információ a statisztikai hiba határ fölött van.

Egy részről érthető a Google lépése, hogy védi a felhasználóinak szokásait, ugyanakkor más részről pedig a SEO iparág és a kereskedő életét megnehezíti. A felhasználói szokások védelme azonban elég nehezen magyarázható, merthogy a kulcsszó információ a fizetett hirdetések esetében megmaradt, ez azt jelenti, hogy ha fizetsz, akkor látni fogod, hogy milyen kulcsszavakkal találtak el hozzád, ha nem fizetsz, akkor meg nem, hát köszi! Ez így igazán korrekt hozzáállás, de valljuk be őszintén megteheti, vagyis akkora a Google potenciálja, hogy már ilyen szinten is képes diktálni a piacon.

Azért teljesen nem szabad elkeseredni, hogy most mi lesz, mert néhány adat megmaradt, amelyeket lehet használni továbbá a (not provided) kifejezésből is ki lehet még nyerni némi információt, merthogy a céloldal (landing page) nagyban utalhat arra, hogy a felhasználó milyen kulcsszót használt valójában

A másodlagos dimenzió legördülő menüpont alatt a Forgalmi forrásokon belül a céloldalt kiválasztva lehet róla némi fogalmunk továbbra is, nyilván a főoldal sok információt nem mond el, de mondjuk ha az érkező oldal a /nagy-zold-pluss-hernyo.html akkor legalább azt tudjuk, hogy a felhasználó ilyesmire keresett.

Összefoglalva az eddigieket úgy érzem, hogy szépen ki lett rántva a lábunk alól a talaj, és vagy még több energiát fektetünk az analitika bogarászásába, vagy pedig reménykedünk abban, hogy aki Google szolgáltatást használ ő sem viselkedik másképpen és a kieső adatok arányos kitalálhatóak a rendelkezésre állókból. Kérdés persze továbbra is az, hogy mikor és mit tesz még a Google a kereskedők "ellen", mert ennyi erővel az egyik napról a másikra bármikor azt mondhatja, hogy a többi adatot sem adom oda. 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

4 komment

Címkék: keresőoptimalizálás online marketing google analytics webáruház marketing webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr413541869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2012.03.10. 12:25:58

Szia!

Az általunk kezelt honlapoknál ez a történet csak most jelentkezett, egészen idióta módon. Március 7-én volt egy kiugrás (az egyik honlapon a napi átlagos 10-es not provided megugrott közel 80-ra), majd visszaesett. Más honlapokon az arányok hasonlóak, persze a konkrét számok különböznek.
Eddig is tele volt az Analytics olyan dolgokkal, amikben a Google szentnek maga felé hajlott a keze, így ezen már meg sem lepődöm.
Ami még a nagyobbik baj, az az, hogy szerintem a Google kezdi érezni a Facebook jelenlétét, és ők is hasonló marhaságokba kezdenek. Pakolják az ikonokat, díszítik a grafikonokat, és ugyanolyan bétás lesz majd minden, mint a Facebook-on...

Klíma Király · http://www.szegedklima.hu/ 2012.04.30. 01:05:34

Szerencsések vagytok, Nálam ma 22,75% a not provided, és nincs másodlagos dimenzió céloldal lehetőség.

synapse · http://www.synsecblog.com 2012.04.30. 01:05:35

Szia,

Ezt a google nem a kereskedok ellen teszi. Ez a HTTPS protokoll megvalositasabol adodik, miszerint nem enged referer-t szivarogtatni a titkositott csatornarol. No referer -> no keyword.

synapse

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2012.04.30. 01:10:47

@synapse: Persze, ezt értem, nem azt mondom, hogy a kereskedők ellen teszi, hanem ez egy mellékhatása amit a kereskedők érzenek, meg mi is.... én is a saját blogomon.

Persze az Adwords azért enged adatot szivárogtatni a titkosított csatornából :) Jó persze lehet mondani, hogy azért 'fizetsz' hogy adatot kapj, de jó... pont ez az... ha nem fizetsz nincs adat, ha fizetsz van adat...

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog