Aki gyakran nézi a Google Analytics statisztikáit az az utóbbi időben egyre többször találkozhat az organikus forrásból származó kulcsszavak között a "(not provided)" kifejezéssel. Ez sajnos annyit jelent, hogy nem látjuk azt, hogy milyen kulcsszóra jött be a felhasználó, csak annyit látunk, hogy Google organikus keresésből jött.
Miért is van ez? A Google bevezette az un. "SSL search" szolgáltatást vagyis valamilyen bejelentkezett Google eszközt használó felhasználó esetében a kapcsolat a Google és a felhasználó között titkosított csatornán megy keresztül, és úgy gondolja, hogy ha már a felhasználó keresése nem tartozik senki másra csak a Google-re és az adott felhasználóra akkor a találati oldal se tudjon róla, vagyis az oldal számára is rejtve marad.
E-kereskedőknek/weboldal tulajdonosoknak tehát beköszöntött a sötét középkor, amikor a "minden mérhető" fogalma már nem feltétlenül igaz! Az a tapasztalatom, hogy a hazai áruházak többségét egyelőre komolyan nem érinti a probléma és csak a kulcsszavak 1-3%-a marad így rejtve, a külföldön működő webshopok esetében azonban nem ritka a 10-14%-os arány, amit már elég nehéz "pótolni", és az így kiesett információ a statisztikai hiba határ fölött van.
Egy részről érthető a Google lépése, hogy védi a felhasználóinak szokásait, ugyanakkor más részről pedig a SEO iparág és a kereskedő életét megnehezíti. A felhasználói szokások védelme azonban elég nehezen magyarázható, merthogy a kulcsszó információ a fizetett hirdetések esetében megmaradt, ez azt jelenti, hogy ha fizetsz, akkor látni fogod, hogy milyen kulcsszavakkal találtak el hozzád, ha nem fizetsz, akkor meg nem, hát köszi! Ez így igazán korrekt hozzáállás, de valljuk be őszintén megteheti, vagyis akkora a Google potenciálja, hogy már ilyen szinten is képes diktálni a piacon.
Azért teljesen nem szabad elkeseredni, hogy most mi lesz, mert néhány adat megmaradt, amelyeket lehet használni továbbá a (not provided) kifejezésből is ki lehet még nyerni némi információt, merthogy a céloldal (landing page) nagyban utalhat arra, hogy a felhasználó milyen kulcsszót használt valójában.
A másodlagos dimenzió legördülő menüpont alatt a Forgalmi forrásokon belül a céloldalt kiválasztva lehet róla némi fogalmunk továbbra is, nyilván a főoldal sok információt nem mond el, de mondjuk ha az érkező oldal a /nagy-zold-pluss-hernyo.html akkor legalább azt tudjuk, hogy a felhasználó ilyesmire keresett.
Összefoglalva az eddigieket úgy érzem, hogy szépen ki lett rántva a lábunk alól a talaj, és vagy még több energiát fektetünk az analitika bogarászásába, vagy pedig reménykedünk abban, hogy aki Google szolgáltatást használ ő sem viselkedik másképpen és a kieső adatok arányos kitalálhatóak a rendelkezésre állókból. Kérdés persze továbbra is az, hogy mikor és mit tesz még a Google a kereskedők "ellen", mert ennyi erővel az egyik napról a másikra bármikor azt mondhatja, hogy a többi adatot sem adom oda.