Meet Magento UK - Beszámoló

2011.10.30. 10:00 Ernő007

Az előző post, amit már félig megírtam még Londonban egy Starbucksban az valahogyan elveszett, pedig lementettem ide, ez a vacak vissza is jelezte és mégis :-( Úgyhogy mostanra vettem rá magamat, hogy újra megalkossam eme írást. 

(Kép forrása: http://fidzu.com/fidzu/magento )

Szóval volt szerencsém részt venni az első hivatalos londoni Magento konferencián, és az ott szerzett tapasztalatokat, most megosztom veletek. A konferencia programja és leírása amúgy itt érhető el: http://www.meet-magento.co.uk/

A méretét úgy gondolom jól mutatja, hogy több, mint 400 résztvevő volt a világ minden tájáról, leginkább persze Amerikából, illetve Európából, de jöttek más kontinensről is cégek, pl. Izraelből. (Habár Izrael szerepel mondjuk az Eurovíziós dalfesztiválon is :-) )

Ha pár szóban szeretném összefoglalni, hogy miről volt szó, akkor X.commerce, cloud hosting, sebesség optimalizálás, hatékonyság növelés, igazán nagy rendszerek Magento alatt, oktatás és tréning.

Hogy időrendben haladjunk Roy Rubin nyitotta a napot, ahol leginkább az X.commerce-ről volt szó, illetve egy kis bepillantást kaptunk abba, hogy milyen irányba megy el a Magento, tisztán látszik, hogy a teljes piacot szeretnék lefedni, a GO termékkel ugye a kezdő szegmenst, az Enterprise-al pedig az igazán nagy ügyfelek, azonban most lesz Enterprise Premium is. Ez abban fog különbözni a jelenlegi Enterprisetól, hogy még nagyobb támogatást ad hozzá a Varien, vagyis az anyacég. Látszik azért, hogy az igazán nagy cégekkel szeretnének komolyabb kapcsolatot ápolni, támogatás terén. 

Phil Robinsonnal (Vice President Business Development) folytatott beszélgetésemből sajnos az derült ki, hogy a Magento GO magyarul csak 2012 Q2-ben várható, viszont onnantól kapunk majd speciális támogatást is, tehát igazán 'magyarra' lesz szabva a rendszer.

Azt is megtudtuk, hogy megéri Magento fejlesztő cégnek lenni, a becsült bevétel a teljes világon az összes Magento fejlesztéssel foglalkozó cégek tekintetében körülbelül 2 milliárd dollár, vagyis a Magento az ingyenes rendszerével ennyi pénzt adott oda a fejlesztőknek, és még többet szeretnének.

A következő előadás leginkább az X.commerce-ről szólt, én itt ragadnám meg az alkalmat arra, hogy kicsit részletesebben bemutassam magát az X.commercet. Tulajdonképpen az X.commerce egy platform amelyik összefogja és rendszerbe foglalja a különböző elektronikus kereskedelmi rendszereket és egy olyan open source platformot nyit meg amelyet használva mind a fejlesztők, mind pedig az ügyfél kevesebb erőforrással jut sokkal messzebbre. Ez eddig nagyon marketing szagú volt?

Ok, nézzünk egy példát, idehaza van 4-5 nagy árösszehasonlító oldal, azonban mindegyik saját CSV/XML fájlt használ, ha az X.commerce lenne a csatoló felület akkor EGY (ok, megismétlem) EGY darab export fájlt kellene megcsinálni a fejlesztőknek és az X.commerce megoldaná azt, hogy mind a 4-5 árösszehasonlító oldalra menjenek ki a termékek (ehhez persze az is kell, hogy ezek az oldalak is X.commerce kompatibilisek legyenek, mert mi mint áruház még hiába vagyunk azok). Jelen pillanatban ugye mindegyikhez külön-külön fájlt kell készíteni, nos ezt gondolom nem kell megindokolnom, hogy mennyire értelmetlen...

Az X.commerce élharcosa a Magento mellett leginkább az ebay, és nem csak azért mert ugye megvette a Magentot, mint céget, hanem mert ő lehet az X.commerce egyik nyertese is, ha a Magento webáruház tulajdonosok egy kattintással majd feltölthetik a termékeit az ebay-re akkor fel fogják tölteni, és nyitnak egy másik csatornát amelyen keresztül értékesíthetnek. Valószínűleg hamarosan eljutunk majd oda, hogy a magyarországi aukciós oldalakkal is X.commercen keresztül lehet kommunikálni, habár idehaza igazából két (ami lényegében egy) szereplőről beszélgetünk. További előnyök pl. ha valaki készít egy webáruházat Facebookra és X.commerce alapú akkor jelen pillanatban rögtön tud kommunikálni a Magento és a Joomla rendszerekkel, ilyen módon nem egy adott webáruházhoz motorhoz készített Facebook áruházat, hanem rögtön kettőhöz, de nyilván hamarosan újabb webáruház motorok és csatlakoznak majd ehhez a platformhoz.

Be kell, hogy valljam, elég ügyes a Magento és az Ebay, lényegében azután, hogy letarolták a piacot e-commerce szoftverükkel létrehoznak egy platformot az egész piacra, amely bár open source, de mégis hozzájuk kapcsolódik, és mivel elég elterjedtek, ezért lényegében már erőből fog menni az is, hogy a többiek ehhez csatlakozzanak, és ahogyan nézem muszáj is lesz nekik, ha szeretnének fent maradni. 

Ezután az előadás után megtudhattuk azt, hogy hogyan lehet egy több országon átívelő Magento projektet kivitelezni. Megmondom őszintén habár érdekes volt, de kissé izzadság szagúra sikeredett. Lényegében azok a cégek akik ezt kivitelezték kaptak egy elég jó lehetőséget arra, hogy bemutathassák azt, hogy mennyire jók. Nyilván az ilyen is kell.

Utána jött a PredictiveIntent előadása, amely tulajdonképpen egy ajánló rendszer. Itt igazából nem is nagyon figyeltem, hiszen nekünk idehaza magyaroknak is két kiváló rendszerünk van erre a feladatra, így ezt inkább nem kellene importálni. Az egyik a http://www.gravityrd.com/ a másik pedig a http://www.scarabresearch.com/ lényegében ez a rendszer is azokat a megoldásokat tudja, mint a hazaiak. Az ajánlórendszer pedig nagyon fontos, mindenkinek aki komolyan gondolja, hogy webáruházat üzemeltet érdemes ezen rendszerek valamelyikét használnia.

Utána jött a Rackspace és az NBS System előadása, mind a kettő a hosztingról szólt. Úgy gondolom, hogy nem véletlenül került a programba két hoszting cég előadása is, hiszen a Magento mint tudjuk nagyon szeret procit, memóriát és egyéb erőforrásokat enni. A hoszting cégek egy része pontosan ezért a falra mászik tőle és gyakorlatilag azonnal azt követeli, hogy ezt a rendszert vigyék el tőle, vagy fizessenek érte extra díjat, hogy Magento hosztolnak. Ok, azonban ne a hoszting cég mondja meg azt, hogy üzletileg milyen rendszert használ az ügyfél. Valamit valamiért, sajnos a dolgok már csak így működnek, funkcionalitás, struktúrált kódszervezés vs. erőforrás igény. Az NBS System konkrétan megmutatta, hogy hogyan lehet napi kb. 100.000 látogatót is kiszolgálni Magento rendszerrel, és nem kell hozzá megvásárolni a Google teljes szerverparkját, egészen egyszerűen nagyon sok minden beállítás kérdése, úgyhogy ha végigmegyünk az optimalizálás egyes lépésein, akkor elég fürge Magento áruházat kaphatunk.

Sajnos nekünk még nincsen tapasztalatunk 100.000 napi látogató kiszolgálásában így mindenképpen tanulságos volt az előadás, és hát ebből is látszik, hogy meg lehet csinálni. Mellesleg az NBS System egy francia egyetemmel fejlesztette ki a http://www.nitrogento.com/ nevű Magento gyorsító kiterjesztést, mi még egy helyen sem próbáltuk ki, azonban a benne lévő dolgok nagy többségét egy kis odafigyeléssel nagyon egyszerűen lehet alkalmazni. Ha esetleg valaki úgy érzi, hogy az ő Magento áruháza lassú akkor szívesen segítünk benne, mert van tapasztalatunk nekünk is, ha napi 100.000 látogatóval még nem is, de napi 5.000-6.000 környékével már igen.

A következő előadásban Sweet Tooth-osok beszéltek arról, hogy hogyan lehet a felhasználót több csatornán keresztül is magunkhoz 'édesgetni'. A leginkább az volt a fontos ebből az előadásból, hogy nem lehet úgy gondolkozni, hogy a felhasználó bejön az áruházba és végigmegy egy úton, aztán vásárol. Hanem nagyon sok különböző út van amelyek egy része a vásárláshoz vezet, de mindenki a maga útját járja be és téves lehet túlzottan 'profilozni' akkor amikor a felhasználóinkat próbáljuk megismerni. Lehet, hogy bejött a keresőből egy termékre, de akkor még nem vásárolt, amikor máskor kapott egy levelet mondjuk egy kuponos oldalról akkor megint megnézte az áruházat, de még mindig nem vásárolt semmit sem, csak feliratkozott mondjuk a hírlevélre, majd pedig a második hírlevélben volt egy olyan akció ami miatt végül már vásárolt. Természetesen kiélezve az előadást arra, hogy használjuk hűségpontrendszert, hogy minél több visszatérő vásárlást és vásárlót generáljunk.

Ezután jött az a rész, ahol hatékonyság növeléséről volt szó. Három előadás és csak arról szólt, hogy hogyan legyünk sikeresebbek a neten az áruházunkkal, igazából ezekben semmi Magento specifikus dolog nem volt, azonban néhány érdekes statisztika (próbálom beszerezni őket) és többségében olyan dolgok amelyekről ez a blog is szól. Tisztán látszik, hogy odakint is ugyanazokat a technikákat tudják használni elméletben, mint amit mi idehaza tudnánk, az más kérdés, hogy ott alkalmazzák is, míg idehaza a többség csak álmodozik róla. A legutolsó előadás pl. arról szólt, hogy a 10-ből 7 kosárelhagyót hogyan lehet mégis vásárlásra buzdítani és mik a praktikák amit be kell vetni ezért. Az első lépés például az esemény utáni 24 órán belül küldött segítő szándékú e-mail, amelyben arról érdeklődünk, miben tudunk segíteni és miért akadt el a vásárlásban.

Hangsúlyt kaptak még a konferencia ideje alatt a tréningek és a képzések. A Magento is rájött arra, hogy nem csak szoftver kell adni, hanem know-howt is vele, mert maguktól a fejlesztők nem lesznek annyira sikeresek, ha nincsen támogatás nekik is. Az más kérdés, hogy ezen támogatás igencsak borsos áron kapható meg, persze mint ahogyan már mondtam valamit, valamiért, aki nem akar tanulni és nem szeretne továbbfejlődni az ne menjen fejlesztőnek.

Illetve bevezetésre kerül majd egy 'TE', vagyis 'Trusted Extension' logó a Magento Connecten, amely azokat a kiterjesztéseket fogja fémjelezni amelyet a Magento csapat átvizsgált, látszik itt is, hogy a szolgáltatás biztonság és a professzionalizmus irányában mozdul el a történet! Sajnos vagy nem, 5.000 kiterjesztés közül már nagyon nehéz átlátni, hogy melyik a jó és melyikkel lesz sok órán át tartó küzdés, hogy működjön végre.

Néhány szóban a kiállítókról is megemlékeznék. 

Sortal: Facebook alapú webáruház Magentohoz kapcsolva. Node, nagyon nem mindegy, hogy milyen áruház az, merthogy az általános Facebook alapú áruházban beteszed a terméket a kosárba és ennyi. De egy Facebook áruház nem attól lesz social, hogy pontosan ugyanazt tudod csinálni benne, mint egy hagyományos áruházban, hanem attól lesz social, hogy valóban olyan funkciókat kap amelyek közösségivé teszik, gondolok itt arra, hogy kupon kódot tudsz ajándékozni a barátodnak ezen a rendszeren keresztül és nem kell nyomtatni, e-mailezgetni stb. Lehetőség van közösségi vásárlásra is, pl. ha hárman összeálltok és megveszitek 1-1 lcd tv-t akkor kérhettek rá egyedi árat, elvégre nem egy ügyfelet nyer a cég, hanem hármat rögtön. Természetesen a barátaidat az lcd tv megvételére a Facebookon keresztül tudod aktiválni.

Sagepay: A Sagepay egy payment gateway, vagyis kapcsolatot nyújt a webáruház és a bankok között kártyás tranzakciók tekintetében. A SagePay a tokenes rendszerét reklámozta amely valójában arra jó, hogy a bankkártya adatok nem a webáruházban tárolódnak el, hanem a SagePay rendszerében és a webáruház egy tokent kap arra, hogy használhassa őket. Ilyen módon az áruházaknak nem kell extra védelmi dolgokat bevezetni, hiszen nem tárolnak bankkártya adatot, így ha elektronikus betörés történik akkor sem kerülhetnek ki kártya adatok. A token lényege, hogy újra és újra felhasználható, ha ismerjük azt hogy hogyan működik idehaza a bankkártyás fizetés akkor ez valóban nagy segítség, merthogy jelen pillanatban idehaza minden egyes fizetésnél az ügyfélnek meg kell adni a kártya adait, ami értelemszerűen lassítja a vásárlás folyamatát.

Kiállító volt még az aheadWorks és a WebShopApps is akik a Magento kiegészítők piacon foglaltak el kiemelkedő helyet, az ő kiegészítőik közül mi is rendszeresen használunk többit is egy-egy áruház készítése során.

A Listrak-ról érdemes még egy kicsit beszélni, ez egy e-mail markeing szoftver, köztudott, hogy a Magento beépített hírlevél küldője gyakorlatilag csak addig használható ameddig nagyon kevés címre küldjük ki a hírlevelet, merthogy nem lehet benne szegmentálni, nem lehet személyre szabott e-maileket küldeni, nem lehet a vásárlás után x-nappal újra megszólítani valamivel a felhasználókat, pl, hogy értékeljék a kiszállítást, az áruházat vagy ha már vettek iPhone4-et, akkor itt az ideje, hogy letöltsék a webáruház iPhone4-re optimalizált verzióját.

Az utolsó kiállító akiről szeretnék szót ejteni, az a PostCodeAnywhere. Ez egy havi díjas szolgáltatás, amely egy állandóan frissített cím adatbázist tartalmaz és a félrecímzéseket hivatott kiküszöbölni, talán tudjátok, hogy Angliában egy postcode-hoz legfeljebb néhány utca tartozik, így ezek jól karbantartott adatbázisával elkerülhető az, hogy a postcode és a valós cím inkonzisztens legyen, ezzel megkönnyítve a kézbesítést és növelve a csomagok eljutásának pontosságát a címzetthez, mert egy rossz helyre elküldött csomag ugye a webáruházat terheli.

Összességében ennyi, továbbra is úgy gondolom, hogy a Magento a legjobb a választás amely a piacon jelenleg elérhető egy e-kereskedő számára. 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: webáruház magento webáruház konferencia webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr423339338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog