F-commerce, avagy webáruház a Facebookon, lehetőség vagy pénzkidobás?

2011.09.07. 22:56 Ernő007

Korábban már írtam arról, hogy webáruházat lehet nyitni a Facebookon, ahol a "kedvelő"-inknek lehet értékesíteni terméket, vagyis nem kell elhagyniuk a Facebook oldalát ahhoz, hogy a webáruházunkban vásároljanak. Ehhez persze szükség van egy másik fajta webáruház nézetre amelyik a Facebookra van optimalizálva, illetve némi programozásra, hogy a termékek átmenjenek a hagyományos webshopból a Facebook oldalára.

Nem azt mondom, hogy nem kell a Facebook oldalon kommunikálni, hanem nem biztos, hogy ahol kommunikálunk ott kell a vásárlásnak is megvalósulnia, elvégre nem minden "Fukar" plakát alatt van egy "Fukar" bolt ahol lehet vásárolni, hanem a reklámtábla ki van téve és ha tetszik az ajánlat akkor gyere be hozzánk, tudod, hogy hol keress minket.

Elég nagy lelkesedéssel vettem bele magamat a Facebook webáruház témába, amely lelkesedés mára inkább szkeptikusságba csapott át, persze az is lehet, hogy nem vagyok elég türelmes és még éveket kellene várnom arra, hogy a Facebook webáruházak ténylegesen működjenek és gigászi forgalmakat generáljanak. Persze azt sohasem lehet tudni, hogy mi lesz 2-3 év múlva, mindenesetre a nagy áttörés szerintem nem jött el, és a jelenlegi feltételekkel nem is fog.

Nézzük meg, hogy milyen feltételek kellenek (kellenének) ahhoz, hogy a Facebook webáruházak elkezdjenek szárnyalni és amerikán kívül is érzékelhető profit keletkezzen ebből az irányból.

- Egyrészt a Facebook erősen védi a felhasználókat attól, hogy spammerek és egyéb élősködők marketing célú üzenetekkel bombázzák őket (azon kívül, hogy a jobb oldalon fizetett hirdetésként jelennének meg). Sajnos ez egy macska-egér harc amely viszont leginkább arra megy ki, hogy a Facebook realizáljon profitot és ne a rajta lévő vállalkozó, ilyen módon a Facebook el fogja érni azt, hogy nehéz legyen rajta gyorsan és könnyen új embereket gyűjteni, merthogy ha ez gyorsan megy, akkor a spammereknek is gyorsan megy. Nem is olyan régen például alapból beállította azt minden felhasználónak, hogy csak azokat a csoportok üzeneteit lássa a kedves felhasználó amelyikhez gyakran hozzászól, ilyen módon nagyon sok rajongói oldalnak drasztikusan esett a látogatottsága.

- Egy Facebookos áruház sohasem lesz a tied. Egyszer valaki kitalálja, hogy nem lehet a saját adatlapodon áruház és csak egy nagy közös webáruházba töltheted fel a termékeidet, vagy esetleg 0,5%-os jutalékot kell fizetned a Facebook felé... megteheti a Facebook? Igen.. persze, hiszen ő a Facebook, gyakorlatilag bármit megtehet, az hogy néhányan majd esetleg bojkottálják, vagy átpártolnak máshova nem fogja szíven ütni, majd úgyis visszajönnek, amikor ott a nagy senkivel kommunikálhatnak. Ahogyan például volt ez a Vatera.hu esetében amikor a listázási díjat alkalmazta. Mekkora hatalmas felháborodás volt belőle... és mindenki megesküdött rá, hogy soha többet Vatera, nos hol vannak azok a felhasználók most? A Vaterán...

- Go Mobile! Jah, bocs... olyan itt nincsen. A hagyományos Facebook felületét egyre kevesebben használják. Ezt támasztja alá az, hogy miközben a Facebook az utolsó 6 hónapban körülbelül 100.000.000 millió fővel növelte a felhasználónak a számát a Google mérései szerint a napi látogatószám nem nőtt, illetve megfigyelve azt, hogy az állapotok/bejegyzések hány százaléka érkezik telefonról gyakorlatilag mi is, mint egyszerű felhasználók könnyen erre juthatunk. Ugyanakkor a Facebook-os webáruházunk egyelőre csak a hagyományos webes felület alatt képes futni, vagyis sem az iPhone-os sem az Androidos Facebook alkalmazást használó felhasználóknak nem tudunk eladni a Facebookos felületünkön keresztül semmit sem, ilyen formán viszont ott áruházat nyitni nekik felesleges.

- Hol húzódik meg a privát szféra és meddig engedjük közel magunkhoz a cégeket, hogy kommunikáljanak velünk? Igazából jelen pillanatban jó esélyeink vannak, az emberek nyitottak az új dolgokra és nem érzik azt, hogy a Facebookon keresztül eladunk nekik. Jelen pillanatban ezt a felhasználók elég jól tűrik, de lehet, hogy a kitárulkozás korszaka véget ér hamarosan, és mindenki sokkal jobban fogja védeni a privát adatait, mint most. Például 10-15 évvel ezelőtt, amikor a chat még rettentő menő volt akkor az emberek általában saját személyiségüket eltakarva jelentek meg a neten és pont azért volt az egész nagyon vonzó, mert lehettél bárki. Most abban a világban vagyunk amelyik ennek az ellentéte és személyiségünket virtuális kibővítve kommunikálunk a barátainkkal, lehet, hogy 2-3 év múlva ismét a bezárkózás korszaka jön el és sokkal inkább valóban csak a barátainkkal szeretnénk kommunikálni, mintsem 1000 ismeretlennel.

- Usability, használhatóság, és kezelési felület. Jelen pillanatban a Facebookon belül futó áruházak limitált felületet kapnak a képernyőből pontosan azért, hogy a Facebook befoglalja őket, illetve a Facebook is megjelenítsen reklámokat az jobb oldalon. Innentől kezdve pedig az áruház használhatóság sérül a felhasználó számára, hiszen rengeteg zavaró tényező van jobbra-balra, sőt ha valamelyik ismerősünk ránk üzen, akkor az adott ablakon belül fog villogni a kis piros micsoda, ami akár meg is szakíthat egy vásárlási folyamatot. A pénztár és a kosár részt például nem tudjuk úgy megcsinálni, hogy más ne zavarja a felhasználót, mert a Facebook gombjai mindig ott lesznek alul-felül-jobbra-balra. Persze lehet mondani, hogy az okostelefonokon még kisebb a felület, azonban van egy fontos dolog amely mégis megkülönbözteti az okostelefont és a Facebookot, ez pedig az, hogy a mobilt legfőképpen utazás közben, vagy olyankor használjuk amikor nincsen közelben gép. Viszont ha már van számítógép és előtte ülünk, akkor badarság lenne egy kevésbé felhasználóbarát és kevésbé használható felülettel szenvedni, ergo semmi értelme a Facebookon belül vásárolni ha van egy link az eredeti webáruházra.

Természetesen nem azt akarom mondani, hogy ne kommunikáljunk a Facebookon, mert az jó, és azt sem akarom mondani, hogy ne promotáljuk ott a termékünket, azonban beleerőltetni mindent a Facebookba nem biztos, hogy a megfelelő stratégia. Ha csak Facebookos áruházunk van akkor könnyen lehet, hogy nagyon alacsony lesz a konverzió. Ezért jelen pillanatban még üzletileg véleményem szerint jobban megéri egy professzionális saját domain alatt futó áruházat promotálni a Facebookon, mint egy Facebookon belül futó áruházat. És ha már van áruházunk a Facebookon belül akkor gondoljuk végig azt, hogy milyen hátrányokat szenvedhetünk akár egyik napról a másikra ha egyszercsak kirántják a lábunk alól a talajt egy változtatással, ahogyan például az iwiw is annó fizetőssé tette az üzleti csoportokat és olyan feltételt szabott amely gyakorlatilag teljesíthetetlen. 

SOHA ne felejtsük el, hogy a Facebook a 750 millió felhasználóját fogja védeni, mert neki az sokkal értékesebb, mint a Te üzleted, a Te üzletedből inkább a pénz az ami neki értékes, tehát el fogja érni, hogy minél többet fizess neki a látogatókért.


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: facebook webáruház webáruház marketing webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr563210240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog