Hatékonyabb Magento Webáruház 1. - SEO avagy keresőoptimalizálás

2011.08.22. 23:22 Ernő007

Megmutatom hogyan tehetsz szert behozhatatlan előnyre a keresőkben, és ez most nem marketing szöveg, hanem a valóság!

Most induló sorozatomban a webáruházak hatékonyságának növelésével fogok foglalkozni (nem csak Magento alapú áruházak számára, de elsősorban olyan Magentos modulokat mutatok be amelyekkel a hatékonyságnövelés pillanatok alatt megvalósítható). Vagyis mitől/hogyan lehet többet értékesíteni a weboldalon keresztül. Sokan talán tudják, hogy Magento Webáruház készítéssel foglalkozunk, vagyis leginkább erre a rendszerre építjük az áruházainkat, hogy pontosan miért abba most nem szeretnék belemenni. De annó már írtam erről egy bejegyzést Miért válaszd a Magento webáruház motort címmel, igaz kicsit régi a bejegyzés, de ma is megállja a helyét, sőt, mióta az ebay belefektetett, majd megvette a Magentot, azóta tulajdonképpen csak sokkal jobb lett "Magentosnak" lenni.

Első bejegyzésemben a SEO-val, vagyis a keresőoptimalizálással fogok behatóbban foglalkozni a webáruházak számára. Köztudott, hogy a Magento webáruházzal nagyon könnyű jó eredményeket elérni a keresőkben, azonban sajnos az alap Magentoban is vannak szép számmal hiányosságok ezen a téren, szerencse viszont, hogy könnyű rajta javítani és sokkal-sokkal jobbá lehet tenni, mint egy átlagos webáruházat.

Kanyarodjunk egy kicsit vissza az eredeti témánkhoz és járjuk körül a SEO témát egy webáruház számára. A webáruház SEO szempontból elég speciális, hiszen nem elegendő az, hogy néhány kulcsszóra jó helyezést érjünk el, hanem teljesen ideális lenne, ha bizonyos termékekre rákeresve a mi áruházunkat hozná fel a Google kereső előkelő helyen, a jó hír az, hogy ez elérhető.

Nézzünk egy életszerű példát: motorolaj kulcsszóra rákeresve az OlajShop.hu webáruház található a normál találati lista 2. helyén.

 

Azonban sok ember konkrét termék nevével keres, tehát mondjuk úgy keres, hogy Castrol 5w40, amelyik egy bizonyos márka olajtípusa.

Ebben az esetben az OlajShop.hu webáruház a harmadik helyen jelenik meg. 

 

Könnyű belátni, hogy egy áruházban nem egy ilyen termék van, hanem adott esetben több ezer, amelyre tulajdonképpen mind egyesével kellene optimalizálni az áruházat.

De ha szeretnénk még szemléletesebb példát hozni, akkor keressünk arra a szóra, hogy Castrol 5w40 motorolaj. Azt várnánk, hogy a motorolajbolt.hu most is jó helyen fog szerepelni a találatok között, hiszen a nevében benne van, hogy motorolaj és a termékpalettában megtalálhatóak a Castrol termékek is, de nem így van!

A fenti példákból úgy gondolom, hogy nyilvánvalóan látszik, hogy attól mert egy áruház még jó helyen mondjuk az egyik fontos kulcsszóra a keresőkben, attól még nem biztos, hogy jó helyen található meg a az adott kulcsszó+egy másik kulcsszó kombinációra. 

Méréseink alapján egy jól keresőoptimalizált webáruház keresők irányából jövő forgalmának csak a 10-15%-át adja a top 10 kulcsszó (top 10 kulcsszó alatt azokat a kulcsszavakat értjük amelyek az adott időszakban a legtöbb látogatót hozták az áruház számára, de nincsen benne az áruház neve).

Pl. egy ékszer webshop esetében mondjuk top 10 kulcsszó: jegygyűrű, arany ékszer, arany óra, stb. 

Szintén ezen méréseinkre alapozva azt is kijelenthetjük, hogy minden harmadik-negyedik látogató másik kulcsszóra keresve jut el az oldalra, és nem ritkák a 4-5 szavas, vagy még ennél hosszabb keresési kulcsszavak is. 

Pl. egy ékszer webshop esetében ilyen kulcsszavak: fehér arany jegygyűrű, olcsó arany ékszer újpest, arany óra 24 karátos,

Ezeket hívjuk long-tail kulcsszavaknak, és egy webáruház esetében ha belegondolunk akkor nagyon sok ilyenre van lehetőségünk, pl. minden termék ilyen, vagy minden kategória ilyen, vagy termékek egy bizonyos szűrt csoportja, pl. PS3 Stratégia játék.

Ezek az adatok egészen addig nem tűnnek számunkra érdekesnek, ameddig meg nem látjuk, hogy egy jól keresőoptimalizált áruház esetében hogyan is alakulnak ezek a számok. Egy áruházunk teljes 2010-es forgalma a keresők irányából a következőképpen alakult:

A Google 199.205 látogatást hozott az oldalra, 50.994 különböző kulcsszóval, és ebben az esetben a top 10 kulcsszó csak 11,27%-át hozta a teljes forgalomnak, tehát 88,73%-a a látogatóknak 50.984 különböző kulcsszóval talált el az áruházba.

Úgy gondolom, hogy nem lehet ezért kellően hangsúlyozni azt, hogy mennyit számít egy áruház esetében, hogy maga a motor megfeleljen azoknak a követelményeknek amelyek a minél jobb pozíció eléréséhez szükségesek.

Nézzük, hogy mik az alap követelmények (amelyet szinte minden webáruháznak tudnia kellene manapság). Aztán pedig megnézzük azokat a megoldásokat amelyekkel még jobban finomhangolni és automatizálni lehet a rendszert. A jó hír az, hogy a Magento kis kiegészítéssel képes erre, vagyis olyan mértékig lehet automatizálni és finomhangolni amilyet én még egyik másik webáruház motor esetében sem láttam. 

És mit jelent ez a webáruház tulajdonosok számára? Behozhatatlan előnyt! Ez megint nem marketing szöveg! 

Sajnos a webáruház tulajdonosok többsége csak annyit néz meg, általában, hogy X vagy Y kulcsszóra az áruházam jó helyen van, és meg is nyugszik! Holott ennél sokkal többet kellene leellenőrizni, pl azt, hogy X vagy Y kulcsszóval sokszor használt kulcsszavakra az áruház milyen pozícióban jelenik meg, amúgy ezen kívül lehetne még néhány példát felhozni.

Magento webáruház esetében pl. arra is lehetőség van, hogy minden kategóriának vagy minden terméknek külön Title, HTML Keywords és HTML Description mezőket adjunk meg. (Hogy miért fontosak ezek a mezők, arról ezeken a linkeket lehet olvasni: Útmutató Webmestereknek, Keresőoptimalizálás a Wikipedian )

A Magento ezért alapból úgy működik, hogy ezeket a paramétereket kitölti minden kategóriához és termékhez egyaránt, már ezzel a lépéssel megelőzi a többi konkurensét, de ez még nem minden. Ha nem felel meg számunkra az alapértelmezett érték, akkor bármit beállíthatunk magunknak, tehát minden terméknél van lehetőségünk arra, hogy külön meta mezőkat deifiniáljunk. Ezzel nagyon jól finomhangolni lehet az oldalt és azt érhetjük el vele, hogy a felhasználó bármelyik termék nevére keres a Google keresőben az oldalunkon találni fog a Google egy olyan lapot amelyek az adott kulcsszóra releváns, így előkelő helyen fogunk szerepelni a rangsorban.

A Magento ezen helyekre csak a termék nevét emeli be automatikusan, ami nem minden esetben kielégítő, illetve több ezer termék esetében mindegyikhez külön paramétereket írni kézzel lehetetlen feladat.

Van azonban egy olyan kiegészítő amellyel teljesen testre lehet szabni az URL-t és a meta tagokat ráadásul teljesen automatikusan, és ez az a kiegészítő amivel az a bizonyos behozhatatlan előny elérhető, ha például a termék nevében nem szerepel egy fontos paraméter, akkor ezzel nagyon könnyen beemelhető teljesen automatikusan.

Nézzünk egy példát a MeexGames.hu webáruházból, a "Call of Duty: Modern Warfare 3" játékok neve ez, ugyanakkor egy játéknak fontos tényezője még a platform amelyen fut. Ha nem lenne professzionális SEO kiegészítő, akkor a játék urlje valahogyan így nézne ki:

www.meexgames.hu/call-of-duty-modern-warfare-3.html, de a kiegészítővel együtt az url-ek így néznek ki:

http://www.meexgames.hu/call-of-duty-modern-warfare-3-xbox-360-activision-blizzard-array.html

és

http://www.meexgames.hu/call-of-duty-modern-warfare-3-pc-activision-blizzard-array.html

Látható, hogy a termék urljében ugyanakkor szerepel az xbox 360 és a pc is, amely viszont a névben nem, de fontos kiegészítő a keresőoptimalizálás során, mert ezeket a játékokat általában platform névvel együtt keresik. A meta tagok is ugyanígy állíthatóak természetesen, de ezeket most nem emeltem ki.

A Magentoban az egyik legjobb alap funkció a szűrések és a szűrök, sajnos azonban ennek keresőoptimalizálást támogató része semmenyire sincsen kiépítve az alap Magentoban. Pl. 

Pl. a Modellfutáron a HPI márájú négy kerék meghajtásos autók URL-je a következő:

http://modellfutar.hu/modell/rc-auto.html?manufacturer=265&meghajtas=44

És sajnos a Meta tagok sem egyediek.

A SEO kiegészítővel azonban megoldható, hogy az ID-k helyett a szűrési paraméter neve jelenjen meg az URL-ben, illetve a Meta tagok is megfelelően legyenek kitöltve a szűrés szerint. pl Xbox 360 akció játékok:

http://www.meexgames.hu/osszes-termek.html?kategorizalas=Akci%C3%B3&platform=XBOX+360

(az "Akci%C3%B3" az url-ben úgy jelenik meg, mint Akció ) és mind a title, mind pedig a a description egyedi és szerepel benne a szűrés szempontjából fontos kulcsszó:

 

<title>Összes termék - MEEX Games, Kategória - Akció, Platform - XBOX 360</title> 

<meta name="description" content="Kategória - Akció, Platform - XBOX 360" /> 

 

 

Ezen kívül még rengeteg, a professzionális keresőoptimalizálást segítő megoldás található a Magentoban és a hozzá beszerezhető kiegészítőkben, könnyen látható, hogy egy "zombi webáruház"  soha sem fogja felvenni a versenyt vele. 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: keresőoptimalizálás webáruház marketing webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr783172231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog