Aki Á-t mond, mondjon B-t is! A/B tesztek és hatékonyságnövelés

2010.11.10. 08:34 Ernő007

Amikor megbízunk egy céget egy designnal vagy egy érkező oldal kialakításával, akkor tulajdonképpen "vakon" bízunk abban, hogy olyat alkotnak amelyik nekünk jó lesz. Ráépítünk egy komoly Adwords kampányt, vagy éppen vásárolunk nagymennyiségű média felületet és özönlenek a látogatók a weboldalunkra, számoljuk a konverziókat vagy a feliratkozókat. Kimutatjuk hogy a látogatók 4,87%-a feliratkozott és örülünk, hogy jó volt a kampány.

De vajon lehetett volna jobb?

Talán, de ha így csináltuk a kampányt akkor sajnos ezt már nem tudjuk meg. 

Hogyan lehet akkor javítani a hatékonyságon?

Ha egy oldalunk van ahova érkeznek a látogatók, akkor nem tudjuk, hogy mit javítsunk rajta, mert csak azt látjuk, hogy mennyire hatékonyan hozza az érdeklődőket, azt hogy milyen irányba javítsuk azt sajnos nem. Azonban ha két oldallal indítunk el egy kampányt és mondjuk a látogatók egyik felének az egyik a másik felének a másik oldalt mutatjuk, akkor kellő számú minta után általában arra jutunk, hogy az egyik oldalon "valamiért" a látogatók jobban szeretnek feliratkozni/vásárolni/stb.

Nézzük egy példát! Az egyik teszt oldalon azt láthatjuk, hogy egy méretes SECURE feliratú pajzs van a jobb oldalon amelyik felhívja a látogató figyelmét arra, hogy az oldal biztonságos.

A másik típusú oldalon nincsen pajzs, nincsen ami felhívja a biztonságra a felhasználók figyelmét.

 

Első ránézésre szerintem mindenki arra tippelnek, és a grafikus is ezt erősítené meg, hogy milyen jó ötlet így kiemelni és kihangsúlyozni a biztonságot, senki sem szereti megadni az adatait megbízhatatlan helyen. 

És akkor most lássuk a valós eredményt, a "pajzs" nélküli oldalon 400%-kal javult a konverzió! Igen, nem írtam el, nem fordítottam félre, ha nincsen "pajzs" az emberek szignifikánsan szívesebben konvertálnak. Habár a kutatásból kiderül az is, hogy 17%-kal kevesebb időt töltenek el az oldalon, de végülis nekünk nem az a célunk, hogy bámészkodjanak a lapunkon, hanem az, hogy vásároljanak! A pajzs tehát nem, hogy erősíti, hanem gyengíti az oldalt, mert a figyelmet magára vonja és nem a kuponra!

A teljes anyag itt elérhető.

Ezt a fajta kísérletezést nevezzük "A/B testing"-nek. Sajnos idehaza nagyon ritkán szokták alkalmazni, külföldön szinte az összes nagyobb oldal átment már egy ilyen teszten, élenjár benne például az Amazon, vagy a Youtube is. 

Sőt a Youtube elég messzire ment! Ilyen kis tesztek egész sorát hajtotta végre, a cél a regisztrációk számának növelése volt. Gomb formák és színek, betű formák és színek tucatjait próbálták végig, míg végül a legsikeresebb párosításig eljutottak, végül 15,7%-kal lett hatékonyabb az új oldal, mint a kezdeti. Ki lehet számolni, hogy ez egy Youtube esetében mekkora szám lehet.

A Youtube kísérlet részletei itt elérhetőek.

Látható tehát, hogy maga a módszer végtelenségig fokozható (kérdés persze, hogy van-e értelme 2,26%-ról 2,27%-ra növelni a konverziót fáradtságos munkával), vagyis miután kiderül az egyik lapról hogy jobb a másiknál, akkor megváltoztathatunk rajta ismét egy dolgot majd újra futtathatunk egy tesztet, és így tovább, vagy egyszerre több dolgot is módosíthatunk, így ha mondjuk három helyen három különböző grafikát cserélgetünk, akkor olyan, mintha 27 különböző oldallal versenyeznénk, ezek közül biztosan fogunk találni 2-3 olyat amelyik sokkal hatékonyabb a többinél.

Kiemelek néhány esetet amelyről úgy gondolom, hogy tanulságos lehet mindenki számára.

Tudjuk, hogy a webáruházak esetében kritikus, hogy hányan hagyják el a kosarat, mielőtt megrendelnék azt ami benne van. A két kép a replacedirect.nl weboldal régi és új vásárlási folyamat oldalát mutatja. A különbség talán nem számottevő első ránézésre, azonban a két verzió között pontosan 25%-os különbség van a kosárelhagyások száma között és a második verzió 14%-kal növelte az eladásokat. Szinte hihetetlen... 

A rég oldal

Az új oldal néhány apró módosítással 

Egy másik pédán pedig a terméklistázás átalakítását és a konverzió változását lehet megfigyelni. Az régi oldalon egy sorban öt termék foglalt helyet nincsen cross-sell (legnépszerűbb termékek) ajánló és nincsenek kiemelve a termék változatok színei. Ez a néhány változtatás 1,8%-os konverzió helyett 1,9%-os konverziót hozott, ami 7,7%-os javulás.

 

 

 

 

Sikeres A/B teszteket mindenkinek!

További A/B tesztek és eredményeik:

http://www.abtests.com

http://visualwebsiteoptimizer.com/


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: ergonómia webáruház webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr952437728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog