Stratégia tervezés

2010.11.07. 10:20 Ernő007

Előző bejegyzésemben már írtam arról, hogy stratégia nélkül nem megy ( A weben mindenki könnyen meggazdagodhat (de még könnyebben el is bukhat...) ). Az online megjelenés nem egyenlő egy jó weblappal és nem egyenlő egy Google Adwords kampánnyal sem.

Sokkal komplexebb és átfogóbb képet kell előre látnunk annál, minthogy egyes dolgokba belekapunk és alkalmazzuk azokat. Pontosan olyan ez mintha házat építenénk és az építőanyagokat egymásra raknánk... ha nem megfelelő sorrendben tesszük, vagy nem azokban a lépések tesszük őket egymásra ahogyan kell, akkor ház helyett egy kupac beton és tégla lesz alatta nagy tócsával, ami bár anyagában teljesen megegyezik a házzal, lakni mégsem lehet majd benne. Ahogyan mindenkit óva intenék attól, hogy elkezdjen házat építeni magának szakemberek és szaktudás nélkül (sőt törvényileg nem is  lehetne, de ez más kérdés) úgy ugyanezt tudom mondani arra, hogy saját magának szakemberek bevonása nélkül készítsen egy online marketing stratégiát. 

Hova tudunk fordulni ha szeretnénk stratégiát kialakítani? Első körben mindenkinek a weblap készítő cégek jutnak eszébe, hiszen az online marketing majd a weboldalra irányítja a látogatókat, tehát kezdjük onnan a problémát, hogy kérdezzük meg őket, ők biztosan tudják. Ezzel a gondolatmenettel az a probléma, hogy a legtöbb weblap készítő cég nem stratégia tervezéssel foglalkozik, hanem "megvalósító" szerepet tölt be, vagyis ha az ügyfélnek van egy weboldal elképzelése akkor ahhoz tud grafikát és keretrendszert készíteni, a progamozók nem tudnak marketing szemlélettel gondolkozni, sőt azt sem látják hogy milyen nehézségek vannak a termék körül. A tárgyalások folyamán mindig elhangzik, hogy milyen fontos a SEO és keresőkben való jó helyezés, illetve, hogy a weboldal persze SEO barátan készül el, de ez nem stratégia, ezek még mindig csak építőkockák! 

Ha nem a weblap készítő cég jut eszünkbe a stratégia tervezés során, akkor egy marketinggel foglalkozó cégre vagy tanácsadóra esik általában a választásunk. Ez a megoldás sem feltétlenül célravezető, egyrészt az online marketing nagyon fiatal terület a marketingen belül, képzések is csak az elmúlt 2-3 évben indultak a témában, így a cégek többsége inkább marketing, mint online marketing specifikus. Másrészt pedig az online marketing témája jelen pillantban már annyira széttagolt, hogy egy ember már át sem képes látni a lehetőségeket. Az utóbbi időben pl. a közösségi marketing nagyon szépen kinőtte magát a keresőmarketing mellett, olyannyira, hogy aki a két terület már teljesen eltérő szaktudást, és mindez csak az utóbbi egy másfél év alatt történt meg.

Amikor stratégiát tervezünk, akkor nagyon leegyszerűsítve arra a kérdésre keressük a választ, hogy "Miből lesz a pénz?". Mert bárki bármit is mondhat nem azért kezdünk el vállalkozni, hogy eltartsuk a beszállítót, kifizessük a hoszting szolgáltatót vagy munkát adjunk 1-2 grafikusnak és programozónak, hanem azért tesszük ezt, hogy _PÉNZT_ keressünk vele, profitot érjünk el

Amikor én is elkezdtem webáruházakkal foglalkozni, ez bizony több, mint 4 éve volt már, akkor bizonyos projektek esetében hihetetlen nagy hibát követtem el. Ez a hiba pedig az, hogy bíztam abban, hogy aki a webáruházat megrendeli tőlem, az tudja, hogy mit csinál. Felmérte azt, hogy milyen kiszállítási nehézségei vannak, mekkora a célpiaca, nem csak a megvalósításra van pénze, hanem marketingre is marad, stb.

Azt vettem észre, hogy bármennyire is szeretném kielégíteni az igényeit, oda és úgy tenni azt a dobozt ahova ő gondolja, lebeszélni bizonyos dolgokról és tanácsot adni neki abban, hogy pl. mi legyen a termék adatlapon, mit és hogyan kommunikáljuk a főoldalon, stb. Az általa kigondolt áruház, amit közösen tovább finomítottunk nem lett sikeres. Ott volt az áruház lehetett volna rendelni... de senki sem tette. Aztán volt olyan áruház ahol egészen más problémák merültek fel.

A borral foglalkozó webshop egyetlen olyan apró (aztán kiderült, hogy ez a legnagyobb baj) dolgon bukott el, hogy bizonyos nagykertől nem lehet elhozni egy bort az adott fajtából, hanem hatot kell egyszerre. Így abban az esetben ha valaki rendelt hat különböző bort, akkor rossz esetben 36 üveg bort kellett elhozni a nagykerből, amiből 30-ban benne állt a pénzt egészen addig ameddig nem vásárolta meg valaki őket, a borok tárolása meg némileg bonyolultabb, mint mondjuk egy lámpa vagy egyéb nem romlandó árúé. Persze az áruház akkor sem örülhetett, ha valaki a raktáron lévő borok közül rendelt, mert ha öt volt raktáron, de az uriember hatot rendelt, akkor szintén lehetett elhozni a nagykerből hat bort és a raktáron lévő mennyiség semmivel sem csökkent! Innentől teljesen felborult az, hogy azért hatékony a webshop, mert nincsen vagy minimális raktárkészlet van!

A fenti raktározási problémának tulajdonképpen semmi köze sincsen ahhoz, hogy mennyire jó vagy nem jó webshopot alakítottunk ki, teljesen máshol kell keresni a kudarc igazi okát! Szerencsére ebben az esetben a megrendelő megértette, hogy ő nem volt elég körültekintő.

Azonban az esetek többségében ha egy funkcionálisan jól működő webáruház nem fut fel, a megrendelő a fejlesztő céget hibáztatja. Hiába csinálunk mi bármennyire jó webshopot, kitermelünk magunknak egy elégedetlen vevőt! Az elégedetlen vevő pedig kitermel nekünk 20-30 negatív ajánlást, holott mi azt valósítottuk meg amit megbeszéltünk.

Nem szoktam fogadalmakat kötni, azonban most mégis valami hasonlót tennék. 

Tisztelt Leendő Partnerünk!

Stratégia nélkül nem valósítjuk meg az Ön webáruházát.

Tesszük ezt az Ön érdekében!

Üdvözlettel,

Horváth Ernő


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr32254119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petnetman · Http://www.petnet.hu 2010.11.08. 06:54:03

váze :) ez az én szövegem: "hanem azért tesszük ezt, hogy _PÉNZT_ keressünk vele"
tessék fizetni jogdíjat :)

webfejlesztő · http://www.ipage.com/join/index.bml?AffID=683834 2012.03.19. 08:49:31

ez nagyon jó cikk. gondolatébresztő, és sok jó meglátás van benne. thx.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog