Megdöbbentő különbség a férfiak és nők között a weben!

2010.05.10. 21:12 Ernő007

A VII. Elektronikus kereskedelem konferencia egyik legérdekesebb előadása mondhatni az alapjaiban forgatta fel az az eddigi webergonómiáról alkotott képemet. Jónéhány "hőtérképes" vagy szemkamerás felvétel volt már előttem ismert, ezeket a felvételeket úgy készítik, hogy a potenciális látogató szemmozgását rögzítik egy weboldal vagy kép esetében. Majd pedig megvizsgálják hogy általában mennyit és hol töltött el a szem fókusza, vagyis a látogató az oldalon mi nézett meg. Ebből készítenek egy "hőtérképet" amely értelemszerűen megjeleníti azokat a pontokat ahol a látogató szeme a legtöbbet tartózkodott, ezen információból lehet arra következtetni, hogy a weboldal elérte-e a célját vagy sem...

A szemkamera tulajdonképpen nem tévedhet! Kellően nagy mintavételt alkalmazva teljes pontossággal megmondható, hogy a látogatók tekintete hova kalandozik, mit és mennyi ideig néznek a weboldalon, sőt még az is megmondható, hogy mit olvasnak el először, mit másodszor, stb.

Ez nekünk weboldal vagy webáruház tulajdonosoknak több "szempontból" (LOL) is fontos!

  • Egyrészt elképzelhető, hogy a látogatók nem is a terméket nézik meg, hanem a webáruház design elemeit, (ahogyan pl. a kutatás szerint a SzEK.org oldalán a férfiak jórészt a fejlécben található gömböt nézegetik).
  • Másrészt elképzelhető, hogy nagyon fontos tartalomra egy pillantást sem vetnek, mert nincsen eléggé kiemelve, vagy rossz helyen van, ezáltal az oldal tényleges üzenete nem jut el hozzájuk.
  • Harmadrészt pedig a kutatás bebizonyította, hogy igencsak nagy különbség van a nők és a férfiak feltérképező szemmozgása között! Mondhatni teljesen más utat jár be a szemük egy oldalon és ennek megfelelően kell ezentúl kialakítani a weboldalt, ha valamelyik célcsoportot szeretnénk jobban megszólítani!

 

Igyekszem beszerezni a kutatás teljes anyagát, azonban addig egy összefoglalót szeretnék közölni, a felvételt a www.digibiz.hu készítette az előadáson:

Valószínűleg evolúciós okok is állnak a háttérben, de ha meg kellett volna tippelni, hogy kik érdeklődnek inkább a szöveg és kik a grafikai elemek iránt, akkor biztosan nem így jelöltem volna be a lapon a lehetséges jó választ.

Ha nagyon le szeretném sarkítani a kutatás eredményét, akkor azt mondhatnám, hogy a férfiaknak szánt információt piktogrammokkal, minél nagyobb betűkkel kell megjeleníteni, míg amennyiben női olvasóink vannak, nos őket a szöveges tartalom sokkal jobban le fogja kötni.

Külön érdekesség volt például az is, hogy a nők mit néznek meg egy másik nőn... és a férfiak mit néznek meg egy másik férfin. Persze nyilván a kutatást némileg befolyásolja az, hogy a benne részt vevő alanyok tudatában vannak annak, hogy figyelik a szemmozgásukat és direkt azért nem néznek "oda". Bár a kutatás lényegében bebizonyította, azt hogy a férfiakat ez nemigazán érdekli....


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

4 komment

Címkék: ergonómia webáruház hatékonyság

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr691991008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2010.05.11. 09:14:02

Nagyon érdekes megfigyelések. Remélem sok webáruház megcsinálja ezt a tesztet.
Na jó, csak vicceltem.

Analitikus Marslakó 2010.05.13. 00:31:51

Én vagyok az egyik, aki bonyolította a kutatást. Röviden csak annyit fűznék hozzá, hogy ez a mondat alapjaiban hibás: "Persze nyilván a kutatást némileg befolyásolja az, hogy a benne részt vevő alanyok tudatában vannak annak, hogy figyelik a szemmozgásukat és direkt azért nem néznek "oda"." Az igazság az, hogy a tudatunk az idegrendszerünket és a látásunkat jó 5-10 fixációs ponttal követi (alkati kérdés, hogy mennyivel). Azaz, mire felfognád, hogy mit nem akarsz megnézni, addigra már rég megnézted, amit persze vesz a kamera. Kicsivel később felfogod, és, ugyan nem akarsz oda nézni, de, mire ez végig fut rajtad, már megnézted újra. Ezért van az, hogy a nagymellű nőt kirakva a pasik elé, ha akarja sem tudja megnézni az arcát, és, ha úgy érzi, hogy már alaposan megnézte minden porcikáját a bigének, akkor is az arca és a tekintete lesz a leginkább megnézett. Mivel nem tudsz parancsolni a szemednek.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.05.13. 00:43:00

@Analitikus Marslakó:

Érdekes problémakör ez véleményem szerint. Azon gondolkozom, hogy a mondatot kihúzzam-e vagy benne hagyjam az irásban.

Én úgy érzem, hogy valamennyit csak számít az, hogy tudod, hogy figyelnek, és adott esetben a szemérmesebb részeket megpróbálhatod "elkerülni" persze lehet, hogy nem sikerül, mert nem áll rá a tudatod :)

Az lenne az igazi, ha meg lehetne úgy is csinálni a kisérletet, hogy az illető nem tudja, hogy őt közben veszik... csak az a baj, hogy ez személyiség jogi kérdéseket vet fel.

Ha lenne olyan kutatás, amely ezt kvázi bizonyítja (lehet, hogy van, csak én nem tudok róla), vagyis azt, hogy az emberek pontosan ugyanúgy viselkednek ha tudják, hogy figyelik őket szemkamerás felvétel alatt, mintha nem tudják, akkor elfogadnám.

Addig azért hagynék kb 1-2% esélyt (habár ez statisztikai hibahatáron belül van) annak, hogy némileg módosul az út, (mégsem olyan sokáig nézed a cicis bigét :) 15s helyett 13s)...

Egyébként pedig várom, hogy írj privátban!

Analitikus Marslakó 2010.05.13. 07:46:24

Semmiképp ne húzd ki azt a mondatot, mert nem úgy hibás, hogy Te valami blődlit mondasz, mivel azt mondod, amit mindenki mond, ami mindenkinek logikusnak tűnik. Én meg azt mondom, amit tapasztalunk. Volt olyan, hogy az alany már koncentrált a kép közepére, hogy ő csak oda fog nézni - és nem sikerült: az első pillanatban azonnal elszaladt a tekintete a megmutatott nő tekintetére, és csak onnantól tudta középen tartani a szemét. Tehát a dolog úgy működik, hogy természetesen tudjuk kontrollálni a tekintetünket, de nem tudjuk megelőzni, hogy hova nézzünk, csak a vissza-visszatérést tudjuk valamelyest befolyásolni. Ugyanakkor az is fontos, hogy minden esetben úgy csináljuk az adatfelvételt, hogy az elején mindenféle képekkel lankasztjuk a figyelmet és a feszengést, sőt, soxor a vizsgált képek is mindenféle egyéb képek közé vannak keverve. És aztán meg persze az is fontos, hogy valódi képeket és oldalakat mutatunk, és ott nem nagyon lehet olyat mutatni, amin bárki is jelentősen meglepődhetne. A prezin is elhangzott, hogy a nők "szemérmesebbek", és ez nyilván nem úgy értendő, hogy szó szerint szemérmesebbek, hanem úgy, hogy azt, amit tapasztalunk, hogy kevésbé nézik meg az intim zónákat, a köznyelvben szemérmesebb nézésnek nevezzük. Volt olyan képünk is egyszer, ahol egy felhúzott lábú, rövid szoknyás csaj volt a képen, de a szoknya alá nem lehetett belátni, mert ott teljes sötétség volt. A pasik szeme rendre odatévedt a sötét területre, ahol nem látszódott semmi, míg a nők megnézték a nyakláncát, a bokaláncát, a cipőjét, a mindenféléjét, mire esetleg odakukkantottak.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog