Miért válaszd a Magento webáruház motort?

2010.04.04. 17:11 Ernő007

2008 nyarán kellett hoznom egy döntést, amelyet azóta sem bántam meg, sőt az egyik legjobb döntésem volt azóta is! Ekkor választottam ugyanis azt, hogy a cég Magento motorra épülő webáruházakat is fog készíteni! Azóta nagyon sokat fejlődött a Magento és mi is nagyon sokat fejlődtünk, nézzük meg, hogy miért választottam annó a Magento-t és milyen előnye származik ebből jelenleg is az ügyfeleinknek!

A döntés előtt már fél évvel követtem a Magento-val kapcsolatos híreket, illetve többször megnéztem a Magento funkcionalitását, olvasgattam a fórumot, hogy mit mondanak róla mások. Akkor még jószerivel nagyon sok dolog csak úgy volt a rendszerben, hogy elvileg tudja, de a gyakorlatban a fórumokon teljesen mást olvasott az ember.

Miért választottam tehát mégis a Magento-t?

Mert nyílt forráskódú, vagyis bárki szabadon használhatja, letöltheti, módosítja, pénzt is kérhet a módosításért, ez az előnye amúgy nagyon sok másik webáruház motornak is megvaan, gondolok itt a Jommla/Virtuemart vagy az OsCommerce-re.

Ellenben a legtöbb nyílt forráskódú motorral ellentétben a Magentonak van egy központi fejlesztő cége, ez a Varien Ltd., ami viszont profit orientált vállalkozás, tehát magának a szoftvernek megvan az az előnye, hogy nyílt, de az az előnye is megvan, hogy valaki nagyon sok pénzt fektetett ebbe a motorba, tehát érdekelt lesz abban, hogy folyamatosan fejlődjön és minél elterjedtebb legyen! A legtöbb ingyenes fejlesztéssel az a probléma, hogy elkezdik csinálni, majd pedig mindenkinek fontos fizetős munkája akad és a fejlesztés abbamarad! Ilyen a Magento esetében nem túl valószínű!

A Magento a Zend Framework-re épül, így gyorsan lehet benne fejleszteni és egyfajta programozási szemléletet is nyújt a fejlesztőknek, tehát a kód vélhetően nem csak úgy valamilyen lesz, hanem egyben objektum orientált és átlátható kód is fog születni. Bővebben a Zend Framerokről a Wikipédiában.

Ha megnézzük, hogy hogyan alakul a keresések száma a világon az egyes ismert ingyenes webáruház motorokra, akkor azt látjuk, hogy a Magento az elmúlt pá hónapban átvette a vezetést és az oscommerce veszített legtöbbet a népszerűségéből! (Kék - Magento, Sárga - OsCommerce, Piros - Virtuemart. Lila - Prestashop, Zöld - ZenCart )

 

 A fenti grafikonon jól látható a Magento egyre növekvő népszerűsége!

A Magento alapértelmezett esetben is a legtöbb funkcióval rendelkező webáruház motor! Ha csak az alap funkciókat nézzük amelyek a telepíthető és letölthető 1.4-es Magentoban benne vannak, akkor már ezzel is jóval több funkciót kapunk, mintha telepítünk egy OsCommerce szoftvert és teletűzdeljük kiegészítésekkel. Gondolok itt például az up-sell és cross-sell termékekre a termékek véleményezhetősgére, vagy éppen összehasoníthatóságára.

A Magento Connect segítségével nagyon sok kiegészítő/modul telepíthető egyszerűen a Magento rendszerhez, vannak olyan kiegészítők amelyek ingyenesek, de többségük 60-100 dollár környéki áron beszerezhető és telepíthető. Ezen kiegészítők mind-mind egy meghatározott feladatot látnak, és ezen kiegészítők száma csak folyamatosan nő, tehát a szoftvert jó eséllyel nem kell mindig egyedileg fejleszteni, hanem a kiegészítők segítségével lehet bővíteni a tudását.

Adminisztrációs felület minősége is fontos szempont volt a választásnál. A Magento ebből a szempontból is nagyon erős, mert habár nagyon sokat tud az admin felületen minden jól kezelhető a listákban nagyon könnyű keresni, képeket feltölteni szintén könnyű, de nem csak egyesével lehet a termékek adatait módosítani, hanem a Magento lehetőséget ad a kötegelt adatmódosításra is!

A testreszabhatóságról is fontos szót ejteni, mert vannak olyan motorok, amelyekre nem lehet bármilyen designt egyszerűen ráhúzni. Mivel a Magento úgy épül fel, hogy minden konfigurálható benne (sajnos ezért van egyetlen nagy hátránya a sebessége), ezért az áruház kinézete egyáltalán nem kötött és bárhova tehető mondjuk a menü vagy a bejelentkezés formja.

Keresőoptimalizált felépítésről se feledkezzünk meg, mert egy webáruháznak nem csak használhatónak és szépnek kell lennie, hanem a keresőkben is jól megtalálhatónak. A Magento rendszer felépítésénél ez is egy szempont volt, ezért pl minden terméknek külön megadható az url-je, vagy éppen a meta tagjai.

Más véleményed van? Írd meg kérlek!


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

5 komment

Címkék: biztonság webáruház magento webáruház készítés

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr81506962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

untermensch (törölt) 2010.05.03. 21:12:53

Régóta foglalkoztam a címbeli kérdés, és örülök, hogy találtam ezzel foglalkozó blogot. Én a számításba jöhető enginek számát kettőre csökkentettem, ezek a magento és a prestashop. Őszintén szólva nem tudok dönteni köztük, és az egyik mellett elkötelezni magam. Mindkettővel csináltam már shopot, mindkettőnek megvannak a rendkívül bosszantő hiányosságai. Hogy mást ne mondjak, a magento egy csomó funkciót cronon keresztül old meg, pl hírlevélküldés, egyedi price rule-ok (csoportkedvezmények), tehát pl a beállított egyedi árakat minden nap újra be kell adni, hacsak nem akarod a cront írogatni. Ez önmagában nevetséges. Nincs voucherkódnak form a checkoutnál, csak a kosárban. Borzalmas a képnézegetője. (A prestashopban az ilyenekre eleve ajaxos megoldás van, képek, kosár updatelése stb). Gyárilag bugos pl a backup (új installnál is mysql errorokat küldözget, ezt egy sor átírásával meg lehet oldani, a főrumon találtam), szintén bugos a hírlevélküldője.
Ezeket lehetne sorolni a végtelenségig.
Ezzel együtt is egy nagyszerű rendszer, csak túl sok sebből vérzik egyelőre. A prestashopban pedig más hiányosságok vannak, de nem kevésbé bosszantóak.

Mindkettő közös hiányossága (fícsöre?), hogy az amerikai vagy legalábbis angolszász piacra szánták őket, ezért komoly ráfordítás magyar viszonyokra adaptálni a legkritikusabb részt, a fizetést és szállítást. A kisebb bosszúságoktól eltekintve (megszólítás, stb) az is gond, hogy a checkoutnak szerves részét képezi az ország/állam alapú szállítás, nem lehet megkerülni. Íratni kellett vkivel egy új checkout modult.

Ti hogy oldjátok meg a fizetés/szállítás részét? Van erre saját pluginetek? Ha igen, érdekelne, természetesen nem ingyen.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.05.03. 23:55:41

@untermensch:
Szia!

Én elsősorban egy motort marketing szempontokból nézek, tehát technikailag az, hogy mit nehéz benne megvalósítani, hogy melyikkel hol kell 10 órát szívni, ami a másikkal 10 perc azt sajnos nem tudom.

Mi is tudunk arról, hogy a Magento-nak vannak gyengeségei + amikor egyik verzióról a másikra születik 50 új mysql tábla, akkor az minket is meglep :)

Nagyjából amúgy hasonlóan lőtted be te is azt a két motort, amivel érdemes foglalkozni.
A PrestaShop-ot annyira nem ismerem, azt tudom, hogy a Magento mögött van egy elég nagy "hype" is. Ami egyik részről jó, mert egyre több embert terel ebbe az irányba, másik részről pedig veszélyes lehet, ha mondjuk ez az irány rossz.. vagy nem lenne jó.

Tökéletes open source megoldás nincsen, de egyedfi fejlesztésű rendszerek esetében is legalább ennyi hiba van, max nem tudunk róla, mert a fejlesztő cég nem fogja az orrunkra kötni, hogy éppen mit nem tudott megoldani a saját rendszerében normálisan.

Sajnos azt úgy látom, hogy el kell fogadnunk viszont, hogy ezek a szoftverek amerikai piacra íródnak...

A magyarra való váltást azonban én nem érzem annyira kritikusnak, mint ahogyan te írod. A Magento alapból öt lépéses cjeck-out folyamatot támogat, ezt nem értem, hogy miért nem sikerült neked jól adaptálni a magyar viszonyokra.

Létezik amúgy kiegészítő amelyik egy lépéses folyamatot is megenged, ezt mondjuk nem tudom mennyi idő lenne magyarra átültetni.

A Checkout részt őszintén szólva nem nagyon szoktuk átírni, mert itt van a kuponok felhasználása és egyéb olyan funkciók amelyeket meg kellene őrizni, az átalakítás során, mert ezt viszont használják az ügyfeleink.

Az viszont érdekelne, hogy te elméleti síkon hogyan alakítanád át a megrendelés folyamatát. Mi az ami szerinted nem "magyaros" benne?

Komolyan érdekel, mert úgy tűnik, hogy én már nagyon rászoktam erre és lehet, hogy nem veszem észre a hibáit, amit egy külső szemlélő esetleg könnyebben kiszúr.

Qb 2010.05.04. 08:40:07

A Magento-t az extensionök nélkül talán nem is érdemes használni, ezek adják pont azokat az extrákat hozzá amiktől kényelmes és profi lesz az áruházad.

Javaslom nézd át pl. a checkout résszel foglalkozó extension-öket (22db van jelenleg a kategoriában, de a többi kategoirákban is vannak még):
www.magentocommerce.com/magento-connect/filter/all/checkout

untermensch (törölt) 2010.05.04. 14:37:48

Hello Ernő! Az extensionokat természetesen már átnéztem, nem csak a magento connecten, hanem találtam független oldalakon is elég jókat. Van, amit meg is vettünk. Az egyik ilyen az ajax cart pro. Ez pl. default fícsör a prestashopban, hogy jqueryvel updateli a kosarat, egy helyes kis animációt csinál hozzá, ami nagyon jó eyecandy mind a vevőnek, mind a shop tulajdonosának, aki egyébként nem ért a műszaki részéhez. Ezzel szemben a magento alapból minden tétel kosárba rakása után eldob a kosárba. Asszem ezt ugyan be lehet állítani az adminban, hogy ne tegye, de azt nem, hogy minden tétel után újratöltse az oldalt. Ez múltszázadi megoldás, és őszintén csodálkozom, hogy ehhez egy százdolláros plugin kell, és nincs gyárilag benne.

A másik hiányosság, amint előzőleg írtam, a kedvezménykuponok kódja nem írható be a fizetési folyamat részeként. Ezt szintén egy pluginnal lehet megoldani, ami további $200. Ugyan kiírhatod nagy betűkkel, ikonokkal, hogy ha van kedvezményre jogosító kuponod, akkor azt a kosárban add meg (ezt utólag tettem bele), de a felhasználók egyszerűeen nem veszik észre, nem találják meg, és hívogatnak, hogy hol kell beadni.

A legfontosabb, amit szintén fentebb írtam, hogy a title (mr, mrs), country, state/province mezőket semmilyen módon nem lehet kiiktatni. A validáció bele van építve elég mélyen a cuccba. Ha csak egyet adsz meg, akkor az lesz a default, és a user nem tud mást választani, de a mező attől még ott lesz, ami rendkívül igénytelen megoldás. Erre jelenleg nem tudok semmit, a fejlesztőm írt ugyan egy saját checkoutot, ami megkerüli ezt a problémát, de felvet pár másikat, amit eddig nem volt. Kapcsolatban vagyok még az egyik pluginfejlesztő csapattal, talán ők kijönnek egy újabb verzióval, mert egyébként az ő megoldásukban bizonyos mezők opcionálisak, csak pont a country/state nem.

Viszont szintén egy kis fejlesztést igényel, ha azt akarod megcsinálni, hogy többzónás szállítási díjad legyen, pl budapesten x összeg és saját futárral, vidékre meg y összeg és egy másik szállítóval, nem opcionálisan.

Ezek azok a dolgok, amiket én usability szempontből elég problémásnak tartok.

Nálatok ez hogy megy? Van tapasztalt magento fejlesztőtök, akivel esetleg fel lehet venni a kapcsolatot? Én magam frontend dizájner vagyok, a php/mysql tematikába nem akarok belemászni a magento kedvéért.

untermensch (törölt) 2010.05.04. 15:57:54

Úgy nézem, részben hülyeséget írtam, a megszólítás megadása csak a prestashopban kötelező:)

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog