Én nem ilyen lovat akartam....

2010.04.04. 12:00 Ernő007

Egyre többször találkozom olyan ügyfelekkel, akik meglepődnek azon, hogy mi milyen szisztémával dolgozunk. Pedig véleményem szerint nincsen benne semmi különös, és így kellene mindenkinek hozzáállni az informatikai fejlesztésekhez. Valamiért azonban azt látom, hogy a piacon a következő szemlélet uralkodik:

Szeretne az ügyfél egy webáruházat, néhány kérdés és pontosítás után elkezdődik a kivitelezés, majd pedig a tesztelés fázisában kiderül, hogy "ja hát ezt mi nem úgy gondoltuk"! Ez két dolog miatt is veszélyes!

1. Általában a webáruház készítéssel foglalkozó cég arra ad ajánlatot, ahogy ő gondolja! Csak, hogy egy egyszerú példát említsek, mi történik akkor, ha a kosárba tesszük a terméket? Megnyílik a kosár és látszódik annak teljes tartalma, és van egy folytatom a vásárlást gomb, amivel vissza lehet menni az előző oldalra, vagy pedig a felül lévő kis kosár az oldalon két-három villan jelezve, hogy bekerült egy termék és a kosár teljes összege a kosárba helyezéskor azonnal módosul. Amennyiben pl. az ilyen egyszerű folyamatok sincsen letisztáza a fejlesztés elején, akkor a végeredmény nagyon eltérő lehet, holott mindkét fél webáruházat szeretett volna.

2. A második dolog kapcsolódik az elsőhöz! Egy előre nem eléggé lespecifikált áruház fejlesztése közben derülnek ki dolgok, ilyenkor a már kész dolgokat kell általában módosyítani, ami költségesebb, mintha előre úgy van tervezve. A webáruház készítésével megbízott cég ilyenkor ennek többletköltségeit vagy a megbízóra hárítja, vagy elkönyveli, mint saját veszteség.

Egyik eset sem jó, sőt! Az első esetben, az ügyfél általában bele van kényszerítve abba, hogy fizet, hiszen a projekt fele, vagy még nagyobb része már ki van fizetve és ha a többletköltséget nem téríti meg, akkor a projekt nem fejelződik be. A másik eset bár első ránézére ügyfélbarát, de ugye senki sem szeret ingyen dolgozni, így a fejlesztők részéről a cég el lesz könyvelve rossz ügyfélnek, aki mindig variál és ez a munkamorál rovására megy. Tudom, hogy így van, mert tapasztaltuk mi is...

Vannak olyan esetek is, amikor az ügyfél sietteti a webruház elkészülését, hogy neki minél előbb kellene, és nem kell specifikáció, csak legyen minél hamarabb készen. Nos, általában az ilyenből szoktak lenni az olyan rémtörténetek, hogy fél éven belül sem indult el a webáruház.

Az a készítő felelőssége, hogy a lehető legjobban megbeszéljék előre a webáruház működését, vagyis, hogy mi hogyan fog pontosan működni, ezt meg ugy lehet elérni, hogy minél többet kérdezni kell! Ha egy webáruház készítő cég nem kérdez, akkor ott lesznek problémák a projekttel...

Tehát a specifikáció vagy rendszerterv biztosítja azt, hogy a megrendelő pontosan azt a paripát kapja, amilyent szeretne!

Ki kapott rendszertervet mielőtt elkészült volna az áruháza?


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

1 komment

Címkék: webáruház webáruház készítés

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr261893608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Győző (időgazdálkodás) · http://www.idogazdalkodas.com 2010.04.06. 15:43:57

Ernő!

Teljesen igazad van, minden informatikai fejlesztés előfeltétele a rendszerterv, specifikáció.
Ezek nélkül szinte biztos a kudarc.

Azonban egy internetes fejlesztés esetén, ahol a rendszer felhasználói előre nem ismertek, a helyzet még nehezebb.

Míg egy cégen belül használt alkalmazás esetén a felhasználókat be lehet tanítani, el lehet nekik magyarázni a működést, addig egy weblap, webáruház esetében erre nincs mód.

Hiába működik jól funkcionálisan egy webáruház, sőt hiába tetszik a megrendelőnek és a fejlesztőnek, hiszen ők már nagyon jól ismerik és nagyon jól tudják kezelni is, még hiányzik valami.

Hiányzik a vevő, azaz a vevő szemével még nem nézte meg senki az áruházat.
Így lehet, hogy tökéletes az oldal, mégsem vásárol senki vagy csak nagyon kevesen.

Szerintem az indítás előtt minden webáruházat meg kellene nézni vevő szemmel is, át kellene vizsgálni az elkészült művet egy független szakértőnek, egy harmadik szemnek.

Meglepő dolgok tudnak előjönni egy ilyen vizsgálat alkalmával. Általában nem óriási, strukturális problémákról van szó, de sok apróságról igen, melyek miatt a látogatók idő előtt elhagyják az oldalt.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog