Interjú - Papp Zoltán, érték és tudástolmács szövegíró

2010.02.08. 21:40 Ernő007

Szeretnék elindítani egy hagyományt a blogomon, ez pedig az interjú lenne! Aki már unja, hogy mindig csak az én billentyűzetem végtermékét kell olvasgatni, nekik ajánlom ezeket az írásokat. A webes kereskedelemmel kapcsolatban fogok szakértőket, kereskedőket, online marketing gurukat megkérdezni, hogy ők hogyan látnak bizonyos dolgokat!

Interjú sorozatom első részében Papp Zoltánnal az Energiapark.hu tudástolmácsával beszélgetek. Egy jótanácsot adok az interjúhoz: Mindig olvasd el az apróbetűs részt! :)

Q: Mivel foglalkozol és mióta?
 
A: Ki tudja hol indult? Azt mondják, hogy már az oviban elkezdjük mindannyian. Mármint az értékesítést! ;)
 
Egy biztos. A Pannon GSM-nél képzés-fejlesztési szakértőként 7,5 éven keresztül 21 olyan témakörben kellett megértenem a szakembereket, ami nem átlagos (például a GSM rendszer, az adatátviteli rendszerek, a szolgáltatások, vagy a telefonkészülékek működése), majd mindezt emészthető és élvezetes(!) módon továbbadnom marketingeseknek, pénzügyeseknek, ügyfélszolgálatosoknak, ami ugye megint nem átlagos. Hogy mi az élvezetes a GSM rendszerben ezt most hagyjuk, de nem az, amire most gondolsz! ;)
 
Azt gyorsan megtanultam, hogy egy szakértőnek (főleg ha műszaki) nagyon nehéz elfogadnia, hogy miért nem érti az átlagember az ő mondandóját.
 
Hogy ne tűnjek komplett idiótának a szemükben, gyorsan elvégeztem egy informatikai főiskolát.
 
Aztán hogy ne váljak én is ilyen értetlenné a laikusokkal szemben, elvégeztem egy HR fősulit is. ;)
 
A kettő eredménye az lett, hogy képessé váltam magas szinten megérteni a szakembereket, és emberi nyelven átadni a tudást a „más bolygóról érkezetteknek”, ahogy a szakemberek hívják a laikusokat. Azt mondják, a csillagjegyem is segít abban, hogy mindenhez értsek. Fociról és politikáról van kérdésed? ;)
 
Manapság a legtöbb értékteremtő vállalkozás számára hatalmas kihívást jelent, hogy a terméke, vagy a szolgáltatása túl bonyolult ahhoz, hogy egy rövid szöveges üzenetben el lehessen magyarázni. Mindehhez a marketing szabályai szerint még az érdeklődést is fel kellene kelteni, erősíteni kellene a problématudatot, fel kellene sorolni az előnyöket, és annak a hátrányait, ha az ügyfél másként dönt. És még egy sor más dolog…
 
Ha Neked is ilyen vállalkozásod van, akkor most a változások hatására (és ideértem az Internetes lehetőségek szédületes fejlődését is!) vagy aktívan elkezded keresni a megoldásokat, vagy könnyen kiszorulhatsz a piactérről. Köszi, hogy bepillantottál a standomra, mielőtt távozol! ;)
 
Azt nem mondom, hogy a Te szakmádban is elvégzek gyorsan egy főiskolát, de ha összerakjuk amink van, akkor együtt képesek leszünk hatékonyan és eredményesen átadni mindazt a tudást az érdeklődőidnek, ami a Te cégedben van és ahhoz kell, hogy Tőled vásároljanak.
 
Q: Amit te csinálsz, azt lehet valahol tanulni, vagy adottság és belülről jön?
 
A: Szövegírást sok helyen tanítanak ma már, s a humorérzék is fejleszthető. Érdekes és változatos tartalmat is tudsz írni, ha széles az érdeklődési köröd, és nyitottan állsz a világhoz. Ám ez a hozzáállás is kialakítható. A marketinges szemléletet is nagyon sok forrásból sajátíthatod el…
 
Egy vállalkozás számára azonban akkor fogsz igazán értékes tartalmat fejleszteni, ha az ügyfelekhez szólsz, azzal a könnyedséggel, humorral és empátiával, de a vállalkozás felelősségének minden súlyával.
 
Meg kell tehát élned a mélységeket és a magasságokat az életben. Mind üzletileg, mind pedig emberileg.
 
Azaz, jó ha már kaptál pár pofont az élettől. Ha már fogtál párszor padlót, de képes voltál felállni, és újrateremteni önmagad. És ha menet közben nem veszítetted el a játékosságod, a humorérzéked, az optimizmusod, a lelkesedésed. A játék, a tanulás és a munka hármasának egyensúlyát.
 
Ekkor ugyanis fiatalos lendülettel és lazasággal, de a sokat megélt emberek bölcsességével állsz majd a feladathoz.
 
Nekem az a tapasztalatom, hogy a weboldalak 95%-ánál az oldal szövegét a cég munkatársai írják, látsz ebben problémát?
 
Ha az író megfelel a fentiekben említetteknek, akkor csak egy igazi veszélyt látok: a betokosodást. Egy idő után ugyanis óhatatlanul kockává válik az ember, ha csak egyetlen területtel foglalkozik.
 
A folyamatos kutatás, a folyamatos tanulás és fejlődés elengedhetetlen része ennek a hivatásnak. Állandóan fürkészni kell a világ látható, és láthatatlan értékeit.
 
Nem ragadhatsz le egy témánál, mert egy idő után unalmassá válsz, és képtelen leszel kívülről szemlélni a céget és a szolgáltatását. Minél több impulzus ér, annál gazdagabb lesz a kincsestárad, amiből a szövegíráskor gazdálkodhatsz.
 
Ez azonban rengeteg idő és energia, amire egy munkatársnak, vagy egy vállalkozónak nem igazán van lehetősége. A munkatárs esetében persze kivétel, ha kifejezetten azért vették fel, hogy a cég marketingkommunikációs és tartalomfejlesztő feladatait ellássa.
 
Q: Mik azok a tipikus hibák, amelyeket elkövetnek a szövegeknél?
 
A: Nem szeretem hibának nevezni. Az olyan gurus. Márpedig szerintem az igazi guruk maguk a vállalkozók, akik képesek naponta értéket teremteni, munkát, megélhetést biztosítani másoknak. Én a kibic ruhájában csak a pálya széléről osztom az észt. De ugyanolyan szeretettel teszem, mint egy rajongó! S sokszor egy rajongóban több a szív és a lelkesedés, mint magában a játékosban! ;)
 
A leginkább talán azt érdemes gyakorolni, hogy egy kívülálló szemével vizsgáljuk a vállalkozást: Nekem mit tud adni ez a termék, vagy szolgáltatás? Milyen előnyöm származik abból, ha megveszem? Mit veszíthetek, ha nem veszem meg?
 
De mielőtt ezek a kérdések egyáltalán felmerülnének bennem, mivel tudod felkelteni az érdeklődésem? Mivel tudod elérni, hogy rád figyeljek, hogy időt fektessek a hirdetésed elolvasásába, majd továbblépjek az oldaladra?
 
Így valójában már a hirdetés szövege sem mindegy! És itt nem a cégre, de még csak nem is a konkrét termékre, vagy a szolgáltatásra kíváncsi a böngésző. Számára fontos értékeket keres.
 
Mutass neki valami mást, mint a megszokott! Mutass valami újat! Szerintem ez a leginkább akkor fog sikerülni, ha az motivál, hogy adj! Ha az jár a fejedben, hogy mitől lehet jobb az ügyfélnek. Egy profitorientált vállalkozás esetében ezt a lépcsőfokot a legnehezebb meglépni, de ha sikerül, akkor jóval többet hoz hosszú távon.
 
A kérdés tehát ez: hosszú, vagy rövid távon gondolkozol? A magam részéről még ehhez az interjúhoz is úgy állok hozzá, hogy keresem mivel adhatnék többet Neked és a kedves olvasóknak. Hiszem, hogy hosszú távon csak ez a hozzáállás működik.
 
Q: Hogyan tudod segíteni a cégek kommunikációját a weben, mi az a plusz, ami szerinted hiányzik egy átlagos weboldalról?
 
A: Túlságosan csak az eladásra koncentrálnak, ami csak azon kevesek kiszolgálására elég, akik eleve vásárlási szándékkal érkeztek. Viszont a többség nem ilyen.
 
Talán egy kicsit ördögi körben vannak, főleg manapság. Kevés a vevő, az is jobban meggondolja mit is vegyen. Ez arra késztethet, hogy minél inkább az eladásra fókuszáljunk, minél görcsösebben akarjunk eladni.
 
Pedig ha több vásárlót szeretnének, akkor egy kis bátorságot kellene meríteniük, ki kellene lépniük a dobozból, és aktívan kellene kommunikálniuk a weben. És ehhez egy weblap önmagában ma már nem elég.
 
Új csatornákat kellene keresni, ahol a cél a hitelesség és a bizalom kiépítése, nem az eladás. Nem szabad sajnálni az időt, pénzt és energiát, hogy hatalmas tömegbázist építsünk ki, akikből aztán érdeklődőket, majd később vásárlókat nyerhetünk.
 
Olyan ez, mint a sakk. Fel kell építened a stratégiád, meg kell tervezned a lépéseid, és minden egyes mezőhöz meg kell legyenek az eszközeid, amelyek abban segítenek, hogy az érdeklődőddel együtt tovább tudjatok lépni a következő mezőre.
 
De egyszerre csak egyet léphetsz! És az első lépésed nem lehet az eladás.
 
Ha egyből el akarsz nekik adni, akkor az nem fog menni, illetve csak az előbb már említett néhány embernél, akik eleve vásárlási szándékkal érkeztek. De ez a látogatók elenyésző százaléka…
 
Q: Webáruházak esetében is tudsz segíteni?
 
A: Egy webáruház esetében hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mivel mi gyakorlatilag a lezárás fázisában vagyunk, a lezárás pusztán annyiból áll, hogy katt a képre, és ha tetszik, rendeld meg!
 
De a lezárás valójában már az érdeklődés felkeltésével elkezdődik. Emlékszel? A sakktábla első mezőjénél!
 
A webáruházak többségének esetében hiányzik a sakktábla többi része!
 
Q: Mennyiben kell más stratégia egy webáruháznak, mint egy weboldalnak?
 
A: Egy weboldalnak nem feltétlenül célja az eladás, míg egy webáruház eleve ezért jön létre. Ugyanakkor vevőket ugyanonnan kell halásznia.
 
Ma már a csapból is az folyik, hogy a hagyományos marketingeszközök helyett az ajánlások, a referenciamarketing működik. Ezek elsődleges csatornái pedig a közösségi oldalak.
 
Ma a sakktábla első mezőjét a közösségi marketing jelenti. A közösség pedig az emberekről szól. Itt bizony ki kell lépni a monitor árnyékából, és meg kell mutatkoznunk emberi mivoltunkban. Csak így építhetünk bizalmat, így válhatunk hitelessé az emberek szemében.
 
Hiszem, hogy ez csak akkor fog működni, ha valóban azok vagyunk, aminek mutatjuk magunkat. Ha emberileg is képesek vagyunk értéket előteremteni a társaink számára. Tedd rajongóvá az embereket! Ők lesznek a leghangosabb ajánlóid. Követni fognak, és szurkolnak minden pillanatban! ;)
 
Ez persze egy természetes szelekciója is a vállalkozásoknak. Aki nem fogadja el mindezt, vagy nem mer kimenni a közönség soraiba, az nem lesz más, mint egy reklámhasáb valamely akciós újságban. A lőtéri kutyát sem érdekli…
 
Folyamatosan játszanod kell az embereknek, hogy amikor megérik az életükben a pillanat a vásárlásra, akkor Te juss az eszükbe!
 
A szöveges tartalom a közvetítő köztünk és a látogatók között. Amennyi energiát fordítunk ennek megalkotásába annyira lesz tiszta az üzenet!
 
Q: Hol találkozhatunk Veled, hogy személyesen is többet tudhassunk meg minderről?
 
A: 2010. február 13-án, szombaton, a Közösségi Marketing Napon várok mindenkit szeretettel! http://varaljay.com/KMnap/index.html
 

Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

5 komment

Címkék: interjú online marketing közösségi marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr921740627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2010.02.09. 06:28:46

Ernő!

Gratulálok!

Igazán szép a mai termésed!
Alig győzőm olvasni.

Remek tartalmak!

Csak így tovább!

Váraljay Gabriel 2010.02.09. 10:20:49

A valaha adott legjobb interjú Zolitól :-) Gratulálok!
Neked is Ernő, mert jó irány az interjúzás is, elvégre referenciamerketing ez is ;-)

Toma Renáta · http://kulfoldondolgozni.blogspot.com 2010.02.10. 10:40:57

Menniyre igazak a fentiek! Elgondolkodtató...

Köszönjük az interjút mindkettőtöknek!

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.02.23. 22:50:19

Köszönöm!

Ha kicsit több időm lenne, akkor még több információ kerülne fel a blogra!

Most főleg az interjúkon dolgozom, hogy abból minél több legyen, olyan, amiből az olvasók sokat tanulhatnak!

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog