Ahogyan fejlődik az elektronikus kereskedelem a felhasználók is egyre jobban elvárják azt, hogy a webshop kezelése lehetőleg minél egyszerűbb legyen és minél könnyebben lehessen megtalálni benne a termékeket.
A klasszikus webshopban a termékek termék kategóriákban vannak elhelyezve és egy előre megszabott úton lehet eljutni az adott termékhez. Pl. Laptop -» Intel -» 13" colos kijelző. A legtöbb webáruházra még mindig ez a fajta termékkategóri struktúra a jellemző. Egy előre meghatározott kategóriában benne vannak a termékek és az alapján lehet böngészni, vagy a keresés mező használatával próbáljuk meg találni a termékeket, általában ilyenkor kevesebb sikerrel tudjuk megtalálni az adott terméket, mert csak a leírásban vagy a névben tudunk pontosan keresni.
A célcsoport szerinti szűkítéses kereséssel nem kell a felhasználót korlátoznunk, nem kell neki megmondani, hogy milyen úton találja meg a terméket, mert lehet, hogy ő teljesen más logikával szeretne keresni. A célcsoport szerinti szűkítés lényege, hogy a kategórián belül a termékekhez megadunk többféle szűkítés lehetősége, pl: laptop esetén: kijelző méret, gyártó, processzor sebessége, memória nagysága, merevlemez nagysága, és a felhasználó ezen paraméterek szerint szabadon választhatja ki, hogy melyik típusra van szüksége. Ezt a fajta szűkítéses keresését az árösszehasonlító oldalak már régóta használják, de most egyre jobban terjed webáruházak esetén is, ahol már 100-200 termék esetén is nagy segítség lehet!
Egy másik példa a szűkítéses keresésre a Borbolt.hu bor webáruház. A borok esetében szintén nagyon fontos, hogy ne csak régió és borászat szerint lehessen keresni, hanem a felhasználó maga választhassa meg, hogy milyen bort keres! A szűkítő keresés lévén régió, borászat, évjárat, bor típus, szőlő típus, és ár szerint lehet szűkítve keresni, pl., ha valaki a Tokaj-Hegyalja borrégióban keres 2000-es évjáratú Szamorodnit, akkor pillanatok alatt eljut ahhoz a négy borhoz, amelyik megfelel ennek.
A szűkítő keresés nagyban javítja az oldal használhatóságát és felhasználók sokkal gyorsabban és pontosabban találhatják meg az adott terméket, mint eddig bármikor.