Kié az elkészült webáruház? Nem mindig azé, aki fizet érte...

2009.07.13. 23:03 Ernő007

Azt hiszem, hogy a téma amivel most foglalkozom igencsak aktuális, hiszen a minap is egy olyan cég keresett meg, akik beleestek abba a jogi csapdába, hogy a megvásárolt webáruház valójában nem is a övék...

Hogyan lehetséges ez?

Mielőtt még belemennék a részletekbe tekintsük át, hogy milyen buktatókat és miért tartalmazhatnak bizonyos szerződések. A piacon nagyon sok webfejlesztéssel foglalkozó cég van a több éve, akár 15 éve működő cégektől kezdve az újonna alakult cégekig, a verseny igencsak éles és mindenki kűzd a piacon a fennmaradásért. A módszerek persze nem azonosak, és sajnos csak a végén derül ki, hogy mennyire volt jó választás az adott cég.

A típusú cég: A szolgáltatás olcsó, így tulajdonképpen az árversenyt magasan nyeri az első kedvező árral. A szolgáltatás nem bérelt szolgáltatás, hanem egyedi fejlesztés történik minden az ügyfél igényeinek megfelelően alakul ki. Probléma akkor van, amikor a projekt lezáródik és minden kisebb módosításnál kiderül, hogy a cég mégsem annyira olcsó. Mivel a cég saját szerverén tárolódik el a kód, ezért hozzáférést nem ad ki hozzá, a kód tulajdonképpen az ő tulajdona a megrendelő csak használja. Amikor kiderül, hogy bizonyos dolgokat a cég nem hajlandó megcsinálni, pl. keresőbaráttá tétel, akkor a megrendelő csapdába kerül. Ha elviszi a megrendelő máshová a kódot (néha erre van lehetőség), akkor általában azt a fejlesztő cég lekódolja, hogy ne lehessen benne módosítani és magas áron az egyes lapokat esetleg kikódolja. A weboldal "tulajdonosa" egy életre megtanulja, hogy CSAK olyan szerződést szabad aláírni, ahol a kész webáruház teljes és kódolatlan forráskódját megkapják.

B típusú cég: A cég nagy múlttal rendelkezik, több éves tapasztalata van weboldal és webáruház fejlesztésben. Ennek megfelelően már maga a projekt sem olcsó, csak sajnos valamiért a cég csak és kizárólag weboldalakat tervez és egyáltalán nem fókuszál az online marketingre, ezért ha a megrendelő azt szeretné, hogy a weboldalán látogatók is legyenek, akkor meg kell bízni egy harmadik céget. Sajnos természetesen a fejlesztők féltve őrzik saját szellemi terméküket és nem adják ki harmadik cégnek, hogy módosítson rajta. Mindezek mellett a projekt árához képest a további fejlesztések sem olcsóak, hiába az előzetes szóbeli megállapodás. A weboldal "tulajdonosa" egy életre megtanulja, hogy a cég kora még nem garancia arra, hogy a cég korrekt, és olyan szolgáltatótól kell lehetőleg weboldalt rendelni, aki az online marketinget is figyelembe veszi a fejlesztéseknél.

Akárhogy is nézzük sok esetben a személet hasonló ahhoz, ahogyan a nyomtató gyártók is dolgoznak. A nyomtató elenyésző költségbe kerül, viszont amikor tintát kell venni, nos akkor mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ráadásul ahány nyomtató annyi tinta, egyik sem kompatibilis a másikkal, így ha egyszer már vettünk egy nyomtatót, akkor onnantól ahhoz a gyártóhoz vagyunk kötve.

Egy weboldal ugyanakkor:
- jóval drágább, mint egy nyomtató
- egy értékesítési csatorna, tehát ha nem tudjuk kihasználni, akkor feleslegesen csináltattunk weboldalt
- sok idő elment a weboldal ekészítésével és cserélni igen fájdalmas (erre játszik nagyon sok cég)
- megtehetjük, hogy olyan szolgáltatót választunk, aki a forráskódot is odaadja a fejlesztés után

 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr291244883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m.zs 2009.07.21. 09:58:45

Ez mind szép és jó, de azt hozzá kellene tenni a szoftverfejlesztésben kevéssé járatos olvasók számára, hogy egy pártíz-párszázezer soros forráskódot hiába kap meg a vásárló, sokat kezdeni nem tud vele. Egy jó ecommerce szoftver annyira összetett, hogy az átíráshoz szükséges szintű megértése aránytalanul sok munka.

A forráskód átadásának akkor van értelme, ha valamilyen free alapprogram továbbfejlesztéséről v. testreszabásáról beszélünk, mert egy joomla+virtuemart alapú webáruházhoz jó eséllyel találunk továbbfejlesztőt. Persze akkor ezeknek a megoldásoknak az összes hátrányával is szembesül a megrendelő (pl. egyszerűen hozzáférhető exploitokkal szórakozó hülyegyerekek, reumás csiga szintű sebesség).

Ha a megrendelőnek komoly igényei vannak egyedi fejlesztésekre és a széles kör által elérhető megoldásoknál jobbat akar, akkor a következőt teheti: előre tisztázza a projekt továbbfejlesztéseinek díját és elszámolási alapját valamint bevon tanácsadókat a projektbe, akik egy fejlesztés nagyságrendjét jól meg tudják becsülni.

Pl: óradíjas elszámolási alap, x Ft-os nettó óradíjon, amit a cég nem változtat meg y ideig és utána is évente maximum az infláció mértékével növelheti díjait.

A kisebb cégek ezt nem nagyon tudják, a nagyobb cégeknek (akik láttak már informatikai projektet, pl. ERP rendszer bevezetést) viszont ezt nem kell elmagyarázni, maguktól is így csinálják.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog