Az árösszehasonlító oldalak hatékonysága

2009.06.29. 19:42 Ernő007

Szinte bármilyen termékre is keresünk a Google keresőben, az első találatok között biztosan szerepel néhány árösszehasonlító oldal. Az árösszehasonlító oldalak forgalma elég jelentős és egyre több felhasználó használja akár konkrét céllal, akár csak keresés, kutakodás céljára. Sok esetben az emberek a termékek böngészését nem is a mi webáruházunkban kezdik, hanem egy árösszehasonlító oldalon, onnan választják ki a szimpoatikus modellt és utána megnézik, hogy az adott modell hol és mennyiért kapható. Mivel az árösszehasonlító oldalakat sokan használják, ezért jóval több termékértékelés található rajta, mint az egyes webáruházukban, és annak ellenére, hogy a magyar emberek nem szeretnem termékértékelést írni, olvasni viszont annál inkább elolvassák azokat.

Magyarországon jelen pillanatban öt nagyobb forgalmú árösszesonlító oldal van, ezek hatékonyságát próbálom meg boncolgatni, de kezdetben nézzük meg az egyes oldalak napi egyedi látgatószámát (becslés: Google Trends)

 

A grafikonon világos kékkel az Árukereső.hu (szinte folyamatosan a legnagyobb látogatottságú oldal), pirossal az Árgép.hu (jelenleg második), narancssárgával az Olcsobbat.hu (jelenleg az egyik utolsó), zölddel a Kirakat.hu (az összes versenyző közül a legfiatalabb és már harmadik), lilával pedig a Depo.hu (az egyik utolsó mára kevesebben látogatják). A fenti grafikon csak a Google Trends becslése, tehát a valós látogatószám eltérést csak maguk a cégek tudják, de kiindulásnak alapnak számunkra megfelel.

Természetesen az, hogy az adott oldalt többen látogatják az nem jelenti azt, hogy nekünk ott jobban megéri hirdetni, alább megpróbálom összehasonlítani az egyes oldalakat, hogy mennyire lehet előnyös az egyik-másik a webáruházunk számára.

Olcsobbat.hu

Az oldalon nincsen reklám, nincsen semmi villogó elem, ezért a látogató könnyen tud a termékekre fókuszálni. Az oldal felépítése logikus, főleg a számítástechnikai kütyük vannak rajta. Az Olcsobbat.hu oldalon látszódik az, hogyan változott a termék ára idővel, erről grafikon készül. Boltok szempontjából az oldal nem ingyenes, a megjelenés ingyenes, de átkattintásonként 12 Ft-ot kell fizetni, habár regisztráció után kapunk 10.000 Ft bónuszt.
Az oldalon van lehetőség a hirdetések kiemelésére, amennyiben hajlandóak vagyunk többet fizetni egy látogatóért, akkor nem az ár szerinti sorrendben jelenünk meg, hanem a lista elején függetlenül attól, hogy a mi árunk jobb-e mint a konkurenseké vagy sem. Az adott termék oldalánnál az Olcsobbat.hu hasonló termékekkel segíti a vásárlókat, vagyis rögtön felajánlja a további választási lehetőséget. Az oldal esetében sajnos nem látszik, hogy az adott kategóriában hány termék van listázva, így találtunk olyan kategóriát, amelyik teljesen üres volt.

Depo.hu

A depo.hu 1999 óta versenyző az árösszehasoníltó oldalak piacán, ahogy a fenti grafikonból kiderül látogatószám tekintetében ehhez képest most több oldal is leelőzte. Sajnos az oldalon nem elérhető, hogy mennyibe kerül ott megjelenni, így erre vonatkozó információkkal nem tudok szolgálni. A többi oldallal ellentétben a forgalmazók listája nem ár szerinti sorrendben történik, így tulajdonképpen sok forgalmazó esetében lehetetlen eldönteni (illetve hosszasan keresni kell) ha a legolcsóbb ajánlatra vágyunk.
Az egyes ajánlatok mellett megjelenik, hogy mikori frissítésű az ár, így könnyen látjuk, hogy mennyire naprakész a rendszer. Az oldal publikálja, hogy 255 forgalmazó, 78355 terméke található meg az adatbázisban.

 

Árukereső.hu

Az arukereso.hu mondhatni azt is, hogy fogalom, valamiért számomra ez volt az első igazi árösszehasonlító oldal és ahogy a használati statisztikákat elnézem másoknak is ez az oldal az első számú hely.
Az arukereso.hu oldal egyik erőssége, hogy Európa több országában is képviselteti magát, így nem csak a hazai piacra, de a külföldire is lehetőségünk van árulni. Ha elkezdjük használni az oldalt, akkor rögtön megértjük, hogy miért ennyire népszerű, minden kategória mellett megjelennek a szűri lehetőségek, melyekkel a lehető leggyorsabban juthat ela látogató a kívánt termékhez úgy, hogy közben az általa preferált paraméterek szerint keres.
Az oldal össze van kötve a Vatera portállal, ahol a régi eszközödet rögtön el is adhatod, ezt személy szerint jó ötletnek tartom. Ezen az oldalon is lehetőség van a hirdetések kiemelésére, tehát nem feltétlenül a legolcsóbb ajánlat van legelől. Sajnos a termék oldal a reklámok miatt nagyon zsúfolt, így nehéz koncentrálni az adott termékre, amelyiket a látogató böngészi. Külön érdekessége az oldalnak, hogy megjeleníti azt is, hogy az adott termék más országokban mennyibe kerül.
 

Árgép.hu

Az összes oldal közül ez az egyetlen, ahol a megjelenés ingyenes. Az oldal designja viszont a szögletes formák miatt kissé réginek hat. Az argep.hu oldal szintén több országban jelen lévő oldal eredetileg Németországból származik, ez az ami a designon is látszik, a németek nem éppen a csili-vili designokat kedvelik. Az oldalról hiányoznak a korrekt szűrések és csak az előre beállított kategórik szerint lehet haladni, de legalább a kategóriákban tudjuk, hogy hány termék található meg. Az oldal különlegessége, hogy itt a termékek hozzárendelése kézzel történik tehát nem fordulhat elő olyan eset, hogy egy termék kétszer két különböző név alatt van fent, mert két különböző beszállító mésképpe nevezi, illetve a hagyományos listában csak az argep.hu által szerkesztett termékek látszódnak, és csak rákeresve jönnek elő a nem "ellenőrzött" termékek. Habár az oldal kezelhetősége és designja nem kimondottan felel meg a 2009-es elvárásoknak ennek ellenére elég jó tapasztalatiank vannak az oldal látogatottságot és konverziót hozó erejével.

 

Kirakat.hu

A Kirakat.hu oldal az összes közül a legfiatalabb, tulajdonosok tekintetében a Sanoma csoporthoz tartozik, tehát a csoport elég nagy hátszelet tud adni az oldalnak. A Kirakat.hu úgy kommunikálja magát, hogy a "vásárlási tanácsadó" portál. Pontosan ezért az oldalon nem csak termékek és árak vannak, hanem írásokat is közölnek, hogy az egyes termékeknél mire kell figyelni, ezzel segítsék a vásárlót és ezáltal "a szakértő" szemléletet tükrözve a vásárlók rajtuk keresztül vásároljanak. Az arukereso.hu oldalhoz hasonlóan ennél az oldalnál is kifinomult szűrésekre van lehetőség, így elég könnyű megtalálni a kérdéses terméket. Az oldal bővelkedik termék leírásokban, a termékekről nagyon sok információ található meg, illetve a Kirakat.hu esetében is igaz az, hogy a termékek leírását nem a partnerek, hanem a Kirakat.hu szolgáltatja, így az "cégfüggetlen" ezzel növelve a láogatók számára a független tanácsadó érzését. A Kirakat.hu-n a megjelenés az első 30 napban ingyenes, utána átkattintás alapon számítják a díjat, a díj a termék árától függően 5-25 Ft. Régebben volt minimális havi befizetendő összeg, akkor is ha nincsen kattintás a tapszatalunk azonban az, hogy ezzel nem élnek általában az oldal üzemeltetői.

 

Összegzés az oldalakkal kapcsolatban

Jelen oldalakon kívül még elég sok árösszehasonlító oldal létezik hazánkban is. Amikor eldöntjük, hogy egy oldalon szeretnénk megjelenni a termékünkkel, akkor szinte mindig biztosan egy fejlesztő segítségére lesz szükségünk, aki az adott oldalra a termék exportot elkészíti számunkra. Ha az export egyszer már elkészült onnantól kezdve (általában) már csak a látogatókért kell majd fizetni, tehát csak akkor merül fel költség, ha valaki meglátogatja az oldalonunkat.

Hatékonyság szempontjából sajnos nagyon nehéz összehasonlítani az egyes oldalakat, hiszen attól mert magát az árösszehasonlító oldalt sokan látogatják, az még nem garancia nekünk semmire sem! Sőt nyilvánvalón több a konkurens egy olyan oldalon, amit többen látogatónak, így lehet, hogy egy kisebb forgalmú, de kedvesebb konkurenciát felsorakoztató oldalról több látogató, esetleg vásárlás jön be, mint a sok konkurenst belistázó oldalról. Természetesen számunkra nem csak a látogató a fontos, hanem a tényleges vásárlás, és a tényleges vásárlások értéke.

Néhány példa az árösszehasonlító oldalak hatékonyságáról

Egy számítástechnikai kereskedés esetében a vizsgált időszakban pl. ha a tényleges vásárlások értékét nézzük, akkor az argep.hu kétszer akkora forgalmat generált, mint a depo.hu vagy az olcsobbat.hu ugyanakkor a e-commerce konverziós ráta a depo.hu esetében volt a legmagasabb, 5,7% vagyis 100 látogatóból a depo.hu oldalról 5,7 vásárolt az oldalon!

Egy állateledel-felszerelés webáruház esetében az összes látogatónak csak a 2,7%-a jön egy árösszehasonlító oldalról de a teljes forgalom 3,6%-át teszi ki az onnan származó bevétel.

Azt javasolom tehát, hogy lehetőség szerint egy webáruház legyen rajta minimum 2-3 árösszehasonlító oldalon kezdetben és minden lehetséges paramétert mérjen a Google Analytics segítségével. A mérések alapján szakértők bevonásával pedig érdemes eldönteni, hogy melyik árösszehasonlító oldal vált be. Tapasztalatunk az, hogy szinte az összes ilyen oldalon megéri megjelenni.

További információk az árösszehasonlító oldalakkal kapcsolatban későbbi bejegyzésekben lesznek olvashatóak.


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

7 komment

Címkék: online marketing webáruház marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr941157506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

matermuter 2010.02.03. 16:57:16

Nagyon hasznos cikk! Pont most tervezek elindulni saját webáruházammal... Bár nekem nem számítástechnikai cégem van, de érdekelne a végén írt hatékonysági felmérés, nemcsak a depo, hanem a többi oldal forgalmi és konverziós számaival együtt is. Írsz majd róla?

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.02.03. 17:10:09

@matermuter: Ezek az értékek sajnos nem véletlenül nem publikusak. Illetve a konverziós arány nagyon sokmindentől függ. Ha leírom, hogy az Árgép.hu-ról X áruház 3%-os konverziós aránnyal rendelkezik, akkor lehet, hogy "csak" azért 3%, mert maga az áruház nem felhasználóbarát, vagy IE 6.0 szétesik, stb... tehát csak viszonyítási számokat lehet pontosan vizsgálni. Tehát nem csak az árösszehasonlító oldaltól, de az áruháztól is függ a konverziós arány.

De konkrétan mire vagy még kíváncsi?

matermuter 2010.02.03. 20:15:09

@Ernő (WebSEO): a depó esetében leírtad, hogy 5,7% volt és ez a legmagasabb. igazából azérdekelt volna, hogy a többieknél mi a helyzet, hiszen ez talán a legfontosabb, hogy hány látogató kell egy vásárláshoz

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.02.03. 20:17:27

@matermuter: Általában 2-4% között van a konverzió ezekről a helyekről.

De ha egy teljesen komplett Magyarországi átlagot szeretnél, tehát nem csak az Árösszehasonlító oldalak irányából, hanem a teljes forgalomra vetítve, akkor 0,8-2,5% között van a konverzió, ami tudom, hogy még mindig elég nagy szórás, de tapasztalatom szerint ez az általános.

ildikr 2011.05.15. 12:30:16

Már van szolgáltatásokra is árösszehasonlító oldal! :
www.ararena.hu <a href='http://www.ararena.hu'>www.ararena.hu&lt;/a&gt;

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2011.05.15. 12:42:33

@ildikr: A szolgáltatások árát sokkal nehezebb összehasonlítani, mi alapján hasonlítod össze pl. hogy hol mennyibe kerül egy webáruház készítése?

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog