Webáruház ergonómia, szép vagy használható?/1

2009.06.11. 20:59 Ernő007

Webáruház ergonómia (usability)? Furcsán hangzik első körben, de van ilyen! Annó még az egyetemen volt egy olyan tárgyunk, hogy szoftver ergonómia, sajnos én ezt akkor kihagytam, mert a robotok és a mesterséges inteligencia sokkal jobban érdekelt. A helyzet azóta változott, bár a robotok most is érdekelnek, de Wall-E-n és Terminátor 4-en kívül nem sokat találkoztam velük azóta.

Aki egy szemléletes példán keresztül szeretné látni, hogy mire lehet jó a webáruház ergonómia, az üljön be egy Ladába és utána egy BMW-be. Nos, az egyik nem túl "ergonómikus" a másikban pedig állíthatod a kormány magasságát, mélységét, van könyöktámasz és az ülést százféleképpen alakíthatod. Jah, hogy közben eltelt 30 év? A weben szomorúbb a helyzet, ott elég 3 év is, hogy ilyen különbséget tapasztaljon az ember, és ha már lehet választani akkor a látogatók BMW-be fognak ülni!

Egy új, modern autó nem csak kívülről néz ki jól, hanem ha beleül az ember, akkor szinte azonnal megtalál benne mindent és tele van kényelmi szolgáltatással. Persze a Ladával is el lehetett jutni A pontból B pontba, de vegyük észre, hogy egy autó manapság nem csak közlekedési eszköz! Ami megkülönbözteti a mai autókat a régiektől azok az EXTRÁK, azok az apró kis mütyűrök a műszerfalon, a kényelmesebb ülések, a nagyobb biztonság, a tolatóradar, stb.

Mindenki az emberek KEGYÉT keresi, legyen szó akár autóról, akár mobiltelefonról vagy bármelyik másik eszközünkről, tehát az emberek joggal várják el azt, hogy máshol is a kegyüket keressék, ne kelljen nekik mindent kitalálni, hogy hol van, ne kelljen ezer menün át kattintgatni, ha meg akarnak találni egy terméket, vagy ne kellne címet, telefonszámot, stb megadni, ha az ember csak regisztrálni szeretne.

Nézzük végig azokat a kritériumokat amelyekkel használhatóbb webáruházhoz jutunk! Nem az mondom írom, hogy nincsenek további szempontok, de nagyon sok esetben már csak az alap dolgok végiggondolásával sokkal használhatóbb webáruházat kapunk!

Ne legyen nyitólap! Sok helyen még ma is előszeretettel alkalmazzák a nyitólapot, ahol egy egy jó nagy grafika vagy egy "kis mozgó animáció" van a webáruház főoidala helyett. Ha valaki egy terméket keres nálunk, akkor nem kíváncsi arra, hogy milyen szép raktárunk van, vagy hogy milyen események történtek a cég életlében 1990 óta. A vásárló szeretne a termékre fókuszálni, miért állítanánk akadályt az útjába? Természetesen fontos lehet egy bemutatkozó videó a cégről, tegyük minden oldalról elérhetővé, ha valaki kíváncsi rá megnézhesse, de akit nem érdekel, azt miért zavarnánk vele?

A Webáruház legyen a hangsúlyos és ne a weboldal! Sok esetben láttuk már, hogy a vállalati weboldal egyik menüpontja a webáruház, ez csak akkor elfogadható, ha a webáruház nem mindenkinek, hanem csak egy szűk körnek szól pl. B2B webáruház. Minden egyéb esetben célszerű a webáruházat kiemelni és a weboldalt háttérbe szórítani. A felhasználó személvel általában NEM a webáruház feliratot keresi, hanem a termékcsoport vagy termék nevét a weboldalon, ezt kutatások is alátámasztják. Amennyiben ezt nem találja meg, akkor lehet, hogy tovább is megy egy másik oldalra, holott ha megnyitná a webáruház menüpontot, akkor lehet, hogy már látszódnának a termékcsoportok.

Animációk, csillogás, mozgó elemek és bannerek. Webáruházba a látogatók vásárolni, tájékozódni jönnek és nem azért, hogy más cég ajánlatait nézzék. Webáruházunk akkor a legjobb, ha a látogató figyelmét nem vonjuk el különböző mozgó bannerekkel (ha saját terméket promótálunk akkor még talán lehet 1-1, de ha másét, akkor az nem túl szerencsés). A mozgó dolgok automatikusan vonzzák a szemet, a tól sok mozgó dolog elveszi a látogató figyelmét a vásárlás folyamatáról is már nem is emlékszik, hogy miért jött ide, rosszabb esetben megnézi az egyik bannert, ott talál valami érdekes terméket és máris elveszítettünk egy vásárlót.

Fejléc mérete és tartalma. A fejléc kulcsfontosságú szerepet tölt be a webáruház esetében, ez alapján azonosítják be a látogatók az áruházat, azonban ne essünk abba a hibába, hogy túl hangsúlyosra sikerül a fejléc, mert a fejlécnek funkcionálisan nincsen semmi haszna. A webáruház látogatóinak a termékekre kellene, hogy koncentráljanak. A fejlécet használjuk fel arra, hogy vizuálisan is megerősítsük a felhasználót és hassunk az érzelmeire vele (ilyen boldog lesz, ha megveszi a terméket), de semmiképpsen sem villogva, váltakozva, túlzottan kiemelve.

Menü és menüszerkezet. A menü lehetőleg legyen a bal oldalon vagy felül a fejléc alatt egy sorban, mert bár a jobb kezeseknek kényelmesebb lenne a jobb oldalon keresni a menüt, mégis a konvenciók miatt az emberek nagy része a bal oldalon keresi a menüt. Tegyük a menüt kellően láthatóvá és kontrasztossá! A menüt jó előre tervezzük meg, hogy milyen menüpontok lesznek és ne ad hoc jelleggel a termék felvitel közben találjuk ki, hogy melyik menüpont alatt mik lesznek! Kerüljük el a túl sok menüpontot, még ha sok termékünk van, akkor se lógjon ki a menü lefelé egy 1024*768 pixeles képernyőről. A sorrendet vagy saját fontossági rendünk szerint állítsuk fel, vagy legyen ABC sorrend, ha már egyszer, elköteleztük magunkat az ABC sorrend mellett, akkor azt következetesen tartsuk be, mert különben a felhasználó megzavarodik. 

Gombok és linkek. Próbált már valaki gépelni érintőképernyőn? Vagy tudjátok, hogy a billentyűzeteken miért gombok vannak, holott elkopnak hamar, amikor a technológia lehetővétenné az érintőgombokat is, melyek sokkal stratabíróbbak? A megoldás nagyon egyszerű, az érintős billentyűzet nem ad visszajelzést... egy gombot amikor lenyom az ember érzi, hogy mikor ütközik... no akkor van benyomva, "mostmár el lehet venni az ujjamat". Az érintőképernyő nem tudja ugyanezt megtenni, ezért a felhasználó nem tudja, hogy mikor vegye el az ujját, teljesen használhatatlan, mert fizikailag nem működik a hatás-ellenhatás. A hosszú kitérő után azt hiszem, hogy nem kell sokat magyarázni, hogy miért fontos, hogy ha egy gomb vagy link fölé visszi a felhasználó az egeret, akkor annak a színe-formája változzon meg, ezzel is mutatva, hogy RÁM KATTINTHATSZ!

Folytatása hamarosan....

 


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szólj hozzá!

Címkék: ergonómia webáruház webáruház készítés

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr411172808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog