Nyílt forráskódú webáruház megoldások

2009.06.06. 18:03 Ernő007

Egy előző blog bejegyzésben már részletes írtam arról, hogy mik a nyílt forráskódú szoftver előnyei és hátrányai. Ebben a bejegyzésben a piacon lévő nyílt forrású rendszereket probálom meg górcső alá venni. Melyiknek milyen előnyei vannak, illetve mik a hátrányai és mikor melyiket célszerű használni. A zárt forráskódú rendszerekről ilyen összehasonlítást nem fogok közölni, egyrészt azért mert nagyon sok kicsi van idehaza másrészt pedig szeretném elkerülni a támodásokat.

Először is nézzük meg, hogy melyik rendszer mennyire keresik globálisan a felhasználók:

 

 

 

 

 

 

 

 

A fenti képen kékkel az oscommerce, pirossal a virtuemart, narancssárgával a zencart, és zölddel a magentora való globális rákeresések látszanak 2004-től egészen 2009 első feléig. A grafikonokból leolvasható, hogy az OsCommerce az idők folyamán sokat vesztett népszerűségéből és a 2007 nyarán indított Magento lett jelenleg a legkeresettebb webáruház megoldás a világon. A Virtuemart népszerűsége is folyamatosan növekszik, de nem olyan mértékben, mint a Magento és mára a Magento keresettsége duplája lett a Virtuemart keresettségének.

 

Az egyik talán legtöbb felhasználó számára ismert rendszer az OsCommerce.

A rendszer előnye, hogy nagyon elterjedt és sokan használják, alap webáruháznak nagyon jó, mert sok template van hozzá szinte bárhol, illetve a kezelőfelülete sem túl bonyolult, mert maga a rendszer sem tud túl sokat. Ha valaki kezdő funkcionalitású webáruházat szeretne, akkor az OsCommerce ideális megoldás lehet, sajnos viszont a későbbi bővítés szempontjából nem túl jó választás.

A rendszer hátránya például, hogy a webáruházak kinézetét nem lehet akárhogy alakítani, a webáruház TABLE-ös szerkezetű a templateeket használ, ami a keresőoptimalizálás szempontjából nem túl jó. A rendszer bizonyos szempontból alapvetőnek tekinthető funkciókat nem tud, például nem lehet több képet feltölteni a termékekhez, illetve nem lehet importálni táblázatkezelőből termékeket, arra sincsen lehetőség, hogy különböző felhasználói csoportokhoz külön árat állítsunk be. A rendszerből már lassan három éve várják a 2.0-ás verziót, de jelen pillanatban ez még nincsen kész, ilyen sebességgel érdemes meggondolni, hogy erre a rendszerre építünk-e webáruházat.

 

A talán egyik legelterjedtebb webáruház megoldás a Joomla/VirtueMart.

A webáruház alapját a Joomla! rendszer adja, amely bizonyos források szerint nem tekinthető túlzottan biztonságosnak, igaz nagyon sok modul van hozzá és a sok modul között nagyon sok biztonsági hiányosság van a rendszerben. Előnye, hogy szintén nagyon sok template van hozzá, de ezek a templatek sokkal jobban eltérhetnek egymástól, mint az OsCommerce templatejei, így a webáruházak annyira nem hasonlítanak egymásra. A rendszert régóta használják, tehát elméletileg nagyon sokan értenek hozzá, így viszonylag könnyű olyan fejlesztőt találni, aki egy Joomla!/Virtuemart rendszert tovább tud fejleszteni. Ugyanakkor mivel a rendszer régi alapokon nyugszik, ezért kevéssé tekinthető jelenleg modernnek.

Hátránya, hogy a keresőoptimalizálást nem támogatja kellőképpen és bizonyos funkciókat a Virtuemart még mindig nem tud, például nincsen lehetőség arra, hogy egy webáruház adminisztrációs felületről legyen kezelve több webáruház egyszerre, persze ez nem tipikus felhasználás, de jelenleg azt látjuk, hogy egy cégnek több webáruháza is van, melyeknek terméktörzse adott esetben fedi egymást.

 

ZenCart, egy kevésbé ismert, ugyanakkor elég jó megoldás

A ZenCart felhasználók sok esetben előzőleg OsCommerce felhasználók voltak. A ZenCart admin felülete első látásra nehezen kezelhetőnek tűnik, a ZenCart is rendelkezik template kezelő rendszerre, így a webáruház kinézete könnyen testreszabható, és szintén sok helyen lehet hozzá template megoldást használni. A ZenCart kevesebb "gyári" kiegészítőt tartalmaz és sokkal több saját megoldásra van szükségünk, ha valamit szeretnénk benne megvalósítani. Mivel a ZenCart kapcsolódik az OsCommercehez, ezért vele együtt csökken ennek a szoftvernek is a népszerűsége.  

 

A még kevésbé ismert, de igen feltörekvő megoldás a PrestaShop

Az előző szoftverekkel ellentétben a PrestaShop fiatal megoldásnak számít, 2007 nyarán indult el a fejlesztése és jelenleg már nagyon sok modullal rendelkezik. A modulok közül ízelítőül csak néhány: lehetőség van virtuális termékeket is eladni, pl. e-book, rendelkezik affilate modullal, a termékeket a vásárlók kommentelhetik. Ezek mind-mind olyan modulok melyek egy modern webáruházban már alapfeltételek.

A webáruház nem rendelkezik azonban még olyan nagyon hasznos funkciókkal, mint termék összehasonlítás, több webáruház egy admin felületről való kezelése, vagy az egy kattintással történő vásárlás. Azonban mindenképpen figyelemreméltó és megfontolásra érdemes webáruház szoftver.

 

Az egyik legjobb választási lehetőség, a Magento

Az összes rendszer közül a Magento a legfiatalabb, de igazi előnye nem csak a fiatalsága, hanem az összes közül a legjobban átgondolt megoldás. A Magento az Irubin Consulting Inc. által fejlesztett open source e-commerce megoldás, tehát a többi megoldással ellentétben emögött a szoftver termék mögött egy cég áll, amelyik sokkal jobban össze tudni fogni a fejlesztéseket. A Magento Zend Frameworkre épül, amelyik az egyik legjobban kidolgozott keretrendszer, és egyetlen hátránya talán az, hogy nagyon erőforrásigényes. A Magento rendszer szinte minden olyan megoldást támogat, amelyik egy igazán professzionális webáruházhoz kell, a design teljes mértékben testreszabható. A Magento igazi előnye a többi webáruházhoz viszonyítva, hogy nagyon nagy hangsúlyt fektettek a webáruház könnyű marketingjére, a Magentonak nagyon fejlett kedvezmény és kupon modulja van, melyekkel az értékesítés szinte gyerekjáték. A rendszer másik előnye, hogy a termékeket célcsoportok szerint egyszerűen lehet szűrni, pl. ha valaki fekete Samsonite laptop táskát keres, 10-20.000 ft közötti értékben, 15,4"-es laptop számára, akkor pillanatok alatt megtalálja a rendszer segítségével azt a 15 terméket, amelyik érdekelheti! Jelen pillanatban ebből a rendszerből jelennek meg leggyorsabban a következő verziók.

A rendszer pár hátrányai közül az egyik az, hogy nagyon erőforrásigényes a webáruház, ezért kicsit nagyobb szerver kell mögé, mint a többi webáruház mögé, de a funkcionalitásával szinte bárkit levesz a lábáról.

Összefoglalás, konklúzió

Amennyiben olyan webáruházat szeretnénk, melyet aktívan fejlesztenek jelenleg is, az alapszoftver modern, mert pár éve lett kifejlesztve az egész és nincsenek benne hiányosságokat meg biztonsági hibák, akkor csakis két szoftver maradt, amelyre jelen pillanatban érdemes webáruházat fejleszteni, ez pedig a PrestaShop és a Magento.

Elképzelhető, hogy bizonyos rendszerek most kimaradt, ezeket később próbálom pótolni.


Szeretnék értesülni az e-commerce.blog.hu új bejegyzéseiről.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

4 komment

Címkék: open source webáruház magento webáruház készítés

A bejegyzés trackback címe:

https://e-commerce.blog.hu/api/trackback/id/tr381156946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

timeatop 2010.10.31. 09:22:59

Egészen mostanig nekem is a Prestashop tűnt a legjobb választásnak, de teljesen véletlenül megismertem egy másik szoftvert, amelyik-laikus véleményem szerint- messzemenően a legjobb: TomatoCart. Szinte minden szükséges funkcióval alapból el van látva és az adminisztrációs felület mesés. Magyarul is tud. Élesben még nem teszteltem, tehát nem ismerem az esetleges hibáit, de első látásra elkáprátat.
Erről milyenek a tapasztalatok?

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2010.10.31. 10:08:46

@timeatop: Őszintén bevallom ezt a szoftvert én még nem ismertem úgyhogy nyilatkozni sem tudok róla. Ahogy megnéztem az admint, az valóban használható, habár amiker felviszek valamit rögtön az összes nyelven kéri.. ezt lehet hogy ki lehet valahogyan kapcsolni.

Nem szívesen nyilatkoznék tehát egy olyan szoftverről amelyet nem ismerek. Ha ezzel szeretnél foglalkozni, mint fejlesztő, akkor lehet, hogy nagy jövő előtt áll és gyorsan és hatékonyan tudsz benne dolgozni ami neked és a megrendelőidnek is jó.

Ha webáruház tulajdonosként szeretnél erre a szoftverre alapozni, akkor lehet, hogy egyelőre még korai emellett dönteni. Azért mert lesz egy fejlesztőd, aki ért hozzá, de lehet, hogy idehaza senki más sem fog... ha ő valamiért kiesik a munkából vagy megunja ennek a shopnak a fejlesztését akkor egészen egyszerűen nem fogsz találni másik fejlesztőt helyette, és hiába van open source szoftvered... nem lesz aki foglalkozzon vele.

Milu 2011.02.21. 19:44:20

Szívesen látnék egy aktuálisabb körképet, de nagyon jó kis írás!
Én most tesztelem a Magento/Prestashop/Tomatocart triászt, de még nem tudtam dönteni. Magentó nehézkes, szakértő kellene hozzá és lassú, viszont tényleg jól átgondolt és sok modul van hozzá. Prestashop a legátláthatóbb számomra, de nem valami intuitív a BackOffice, nekem esetlen és nincs termék export. Tomatocart-nak imádom az admin részét, de fiatal még, sok a hiba benne és alig van hozzá modul.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2011.04.08. 12:33:11

@Milu: Kedves Milu!

Huh, tényleg ez már egy másfél éves írás! :)
Valószínűleg frissítem majd hamarosan!
Köszönöm a felvetést!

E-commerce - Kereskedj JÓL a weben!

Hasznos blog webáruház fejlesztésén gondolkodó cégeknek vállalkozásoknak. Kikerülhető csapdák melyeket a nem kompetens cégek jelentenek és bizonyítottan működő eszközök, melyekkel a profit növelhető. Felület e-kereskedőknek tapasztalataik megosztására.
További kérdések, információk: horvath@webseo.hu

OptimumClick PPC Agency Manchester UK

© Horváth Ernő - A blog tartalmát a szerzői jog védi. A bejegyzések bármely része magáncélokra, nem-üzleti jellegű weboldalakhoz változtatás nélkül és a forrásra való pontos és megfelelő hivatkozással ( e-commerce.blog.hu) szabadon másolható, terjeszthető elektronikus és nyomtatott formátumban. Üzleti jellegű felhasználás csak a szerző írásos engedélyével lehetséges, minden jogszerűtlen felhasználás 10.000 Ft+Áfa/szó összegű kártérítést von maga után.

Friss topikok

Linkblog