Ez a bejegyzés egy nagyon rövid gyorstalpaló lesz, amely leginkább a webáruház tulajdonosok számára lesz hasznos, de természetesen bárki használhatja, aki a Google Analytics szoftverrel analizálja a látogatóit.
A probléma forrása az, hogy a Google Analytics csak nagyobb külföldi keresőket ismeri fel keresőnek, így a hazai oldalak, akik egyébként a Google motorját használják nem minősülnek ennek. A probléma lényegében az összes hazai weboldal tulajdonost érinti!!! Igen, ezt nem tudom ennél jobban kihangsúlyozni.
Hogyan ismerem fel, hogy érint engem a probléma? Nos nagyon egyszerű, ha a Google Analyticsben a következő sorokat látod a forgalom forrásainál, akkor a probléma nálad is fennáll:
origo.hu / referral
startlap.hu / referral
ok.hu / referral
Vizuális típusoknak:
Látható, hogy a Google saját magát organic (vagyis organikus forrás) ként ismeri fel, az origo.hu, stratlap.hu oldalakat pedig, mint hivatkozó oldalak.
A probléma ezzel csak az, hogy mivel hivatkozó forrásként tekint rájuk, így nem tárolja le azt, hogy milyen kulcsszóval találtak el az oldalra. Pedig egy organikus keresőből jövő látogató esetében a lényeg nem abban van, hogy mennyien jöttek onnan, hanem abban van, hogy milyen kulcsszavakkal találtak meg engem onnan.
Több webáruházon végzett kutatásaim alapján azt lehet mondani, hogy ha a Google keresőből jövő látogatószámot 100%-nak tekintjük, akkor a 4-5 kisebb magyar forrás összesen körülbelül 10-15%-ot hoz. Ez már nem nevezhető tehát statisztikai hibának, ráadásul ezeket a keresők még egyenként is többen használják idehaza, mint a Microsoft Search nevezetű keresőjét, ilyen szempontból nem elhanyagolható méretű adatot vesztünk el a felhasználóinkról abban az esetben, ha nem állítjuk be megfelelően a Google Analytics-et.
Mit kell tehát tennünk, hogy pontosabb legyen a Google Analitikánk?
A Google Analytics kódjának megfelelő részlete az oldalunkon valahogyan így néz ki (csak a legújabb GA kód esetében használható így ez a paraméter, a régebbi kódoknál ):
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXXX-1']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
Ide kell nekünk beszúrni a következő sorokat, hogy megkapjuk a pontosított kódot
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-1']);
_gaq.push(['_addOrganic', 'startlap.hu/web/', 'q'])
_gaq.push(['_addOrganic', 'startlapkereso.hu', 'q']);
_gaq.push(['_addOrganic', 'ok.hu', 'q']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
Természetesen bármennyi keresőt hozzáadhatunk a rendszerhez!
Bővebb információt ezen az oldalon lehet találni.
Az első paraméter a forrás nevét jelenti, a második pedig azt, hogy melyik mező jelenti az adott keresőben a kulcsszót (általában q, query, vagy keyword ).
Azt tapasztaltam, hogy sok esetben a Google még magát sem ismeri fel tökéletesen, így ezen sor is jól jöhet még:
_gaq.push(['_addOrganic', 'google.hu', 'q']);
Tehát még egyszer, ha nem használod ezt a beállítást, akkor az amúgy keresési forgalom kb 10%-ról nem fogod tudni megállapítani, hogy milyen kulcsszóval talált el hozzád!
Sikeres statisztikai adatgyűjtést kívánok mindenkinek!
ui: Ha ezt eddig nem alkalmaztad, annyira azért ne szomorkodj, nem vagy egyedül, pl. a Bookline se használja. :) (Nem, nem törtem fel a Bookline-t, hanem szépen kiolvasható a forráskódból, hogy alkalmazza-e ezt vagy sem.)