Egyre többször találkozom olyan ügyfelekkel, akik meglepődnek azon, hogy mi milyen szisztémával dolgozunk. Pedig véleményem szerint nincsen benne semmi különös, és így kellene mindenkinek hozzáállni az informatikai fejlesztésekhez. Valamiért azonban azt látom, hogy a piacon a következő szemlélet uralkodik:
Szeretne az ügyfél egy webáruházat, néhány kérdés és pontosítás után elkezdődik a kivitelezés, majd pedig a tesztelés fázisában kiderül, hogy "ja hát ezt mi nem úgy gondoltuk"! Ez két dolog miatt is veszélyes!
1. Általában a webáruház készítéssel foglalkozó cég arra ad ajánlatot, ahogy ő gondolja! Csak, hogy egy egyszerú példát említsek, mi történik akkor, ha a kosárba tesszük a terméket? Megnyílik a kosár és látszódik annak teljes tartalma, és van egy folytatom a vásárlást gomb, amivel vissza lehet menni az előző oldalra, vagy pedig a felül lévő kis kosár az oldalon két-három villan jelezve, hogy bekerült egy termék és a kosár teljes összege a kosárba helyezéskor azonnal módosul. Amennyiben pl. az ilyen egyszerű folyamatok sincsen letisztáza a fejlesztés elején, akkor a végeredmény nagyon eltérő lehet, holott mindkét fél webáruházat szeretett volna.
2. A második dolog kapcsolódik az elsőhöz! Egy előre nem eléggé lespecifikált áruház fejlesztése közben derülnek ki dolgok, ilyenkor a már kész dolgokat kell általában módosyítani, ami költségesebb, mintha előre úgy van tervezve. A webáruház készítésével megbízott cég ilyenkor ennek többletköltségeit vagy a megbízóra hárítja, vagy elkönyveli, mint saját veszteség.
Egyik eset sem jó, sőt! Az első esetben, az ügyfél általában bele van kényszerítve abba, hogy fizet, hiszen a projekt fele, vagy még nagyobb része már ki van fizetve és ha a többletköltséget nem téríti meg, akkor a projekt nem fejelződik be. A másik eset bár első ránézére ügyfélbarát, de ugye senki sem szeret ingyen dolgozni, így a fejlesztők részéről a cég el lesz könyvelve rossz ügyfélnek, aki mindig variál és ez a munkamorál rovására megy. Tudom, hogy így van, mert tapasztaltuk mi is...
Vannak olyan esetek is, amikor az ügyfél sietteti a webruház elkészülését, hogy neki minél előbb kellene, és nem kell specifikáció, csak legyen minél hamarabb készen. Nos, általában az ilyenből szoktak lenni az olyan rémtörténetek, hogy fél éven belül sem indult el a webáruház.
Az a készítő felelőssége, hogy a lehető legjobban megbeszéljék előre a webáruház működését, vagyis, hogy mi hogyan fog pontosan működni, ezt meg ugy lehet elérni, hogy minél többet kérdezni kell! Ha egy webáruház készítő cég nem kérdez, akkor ott lesznek problémák a projekttel...
Tehát a specifikáció vagy rendszerterv biztosítja azt, hogy a megrendelő pontosan azt a paripát kapja, amilyent szeretne!
Ki kapott rendszertervet mielőtt elkészült volna az áruháza?