Egyik előző bejegyzésemben már írtam arról, hogy milyen fontos az, hogy a webáruházakban a keresés minél jobb legyen! A régebbi bejegyzés itt olvasható!
Azóta nagyon sokat foglalkoztam ezzel a témával, mert a megrendelők is egyre inkább igénylik, illetve úgy látom, hogy nagyon sok webshopnak ez az egyik gyengéje manapság. Azzal, hogy a webshopokban minél több termék található meg a felhasználó egyre inkább elveszettnek érezheti magát, amikor böngészik. Sok felhasználónak már van kedvenc webáruháza és nem a Google keresőt használja arra, hogy keressen, hanem az adott webáruházban próbálja először megtalálni a terméket, hiszen onnan már rendelt valamit, hiszen velük meg van elégedve, hiszen ott már megdta egyszer az adatait, és egyszerűen lusta máshova bepötyögni megint.
Sajnos az alap Magento webáruház sem túl erős keresés szempontjából. A keresőnek van jó tulajdonsága is, azonban keresésre kimondottan nem jól használható. A legtöbb keresővel az a probléma, hogy kifejezés egyezésre keres! Tehát akkor ad ki találatot, ha a megadott kifejezésben a kulcsszavak pontosan abban a sorrendben vannak! Így nem azonos találatot ad ki "Petőfi Sándor"-ra (""-ek nélkül persze) és "Sándor Petőfi"-re, sőt az utolsó a legtöbb webáruház keresője általában semmit sem ad!
Tehát 2010-ben alapfeltétel lenne, hogy a kulcsszavak sorrendje ne keverje meg a keresőt!
Másik nagyon fontos szempont a szinonímák szerinti keresés, nagyon sok helyen tapasztaljuk azt, hogy a webáruház tulajdonosok a "hivatalosan hangzó" főnevet választják amikor elneznek egy terméket, az a valami, aminek két kereke van és emberi erő hajtja általában kerékpár és nem bicikli, és semmi esetre sem bicaj vagy bringa. De amikor a tinik keresnek egy termékre, akkor ők nem kerákpárral fognak! Ezt a fajta hiányosságot (ha a webáruház motor nem képes kezelni), akkor címkézéssel esetleg ki tudjuk küszöbölni! Ha minden kerékpár kap bicaj, bringa, bicikli címkéket akkor jó eséllyel a keresőt nem kell átírni, viszont a termékeket címkézni kell minden esetben.
Arról már nem is beszélek, hogy vannak emberek, akik "hivatalosan" keresik az adott terméket, csak ők nem "kerékpár"-t keresnek, hanem "karékpárok"-at, ami amúgy logikusan hangzik csak éppen sajnos a találati eredmény 0 lesz!
Keresés szempontjából tehát az a legjobb, ha mi tudunk megadni szinonímákat, így a felhasználói keresések alapján tudjuk finomhangolni a keresőnket, ha mondjuk látjuk azt, hogy az emberek hogyan keresnek, tudjuk hogy van olyan termék, de mégsem találták meg a szinonímák miatt.
A legutolsó lehetőség a konkrétan nem a keresett szóhoz kapcsolódik, hanem egy keresést segítő modul, amit pl. a Libri.hu is használ. A keresési mezőbe beírt szótöredéket a rendszer 3-4 betűtől már elkezdik keresni és az addig beírt töredékszóra egy felugró fülben már adja is ki a találatokat.
Példaként elkezdtem beírni Petőfi Sándort és a Petőfi után már konkrét könyvek jelentek meg képekkel és árral együtt, ez több szempontból is nagyon profi megközelítés máshol is láttam már, sőt Magento alatt is kivitelezhető egy ilyen Ajax-os megoldás.
Ha nagyon profik és gyorsak akarunk lenni, akkor azonban nem is így csináljuk a kereséseket, mert az adatbázis kezelők nagyon lassan keresnek szöveges tartalomban, tehát ha nagy terhelésű oldalakban kell megoldani a keresést profi módon, akkor arra egészen más lehetőségek vannak, ezt azonban sajnos csak privátban tudom megosztani azzal, akit érdekel!